کد خبر: ۹۵۵۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
تعداد بازدید: ۲۵۰
شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ترک فعل کردند از دریافت جوابیه وزارت صمت به پرسش‌های کمیسیون متبوع خود خبر داد.

شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ترک‌ فعل کردبه گزارش خبرداغ به نقل از  اقتصادمند، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری 10 مردادماه خود در این‌باره افزود: ترک‌فعل اعضای شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی منجر به بروز تخلفات گسترده اجرایی و ایرادات اساسی به انتخابات و نقض حاکمیت قانون و مقررات شد.

محمدرضا پورابراهیمی درباره آخرین وضعیت پیگیری تخلفات انتخابات اتاق بازرگانی گفت: ما گزارش‌های متعددی درباره تخلفات و نقض قوانین در انتخابات اخیر اتاق بازرگانی دریافت کردیم و حسب وظیفه نظارتی ورود کردیم.

وی افزود: مقدمات انتخابات اتاق بازرگانی در فرآیندی شکل گرفت که وزیر سابق برکنار شده بود و وزیر جدید نیز هنوز به‌طور کامل مستقر نشده بود و درحقیقت نوعی برزخ بی‌سرپرستی وجود داشت، این باعث شده بود یک تعداد اتفاقات در این بازه زمانی رقم بخورد. در آن زمان ما با سرپرست وزارت صمت مکاتباتی را داشتیم و اعلام کردیم فرآیند انتخابات اتاق دارای مشکلاتی است که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

پورابراهیمی ادامه داد: در عین حال اما پاسخ‌هایی که از سوی سرپرست وزارت صمت دریافت شد از نظر ما قانع‌کننده نبود. ما تأکید داشتیم که ترک‌فعل اعضای شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی منجر به بروز تخلفات گسترده اجرایی و ایرادات اساسی به انتخابات و نقض حاکمیت قانون و مقررات می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی تأکید کرد: در حالیکه ما در جوابیه‌ای که به وزارت صمت دادیم تصریح داشتیم که اعضای شورای‌عالی موظف‌اند نظارت کامل خود را نسبت به موارد بیان‌شده اعمال کنند، به‌تازگی وزیر صمت اعلام کرده است که «ما اصلاً وظیفه نظارتی نداریم» که جای تعجب دارد. ما تأکید داریم که قانون وظیفه نظارتی را برای وزارت صمت مشخص کرده است و وزیر صمت درراستای آن باید بگوید که این وظیفه نظارتی را انجام داده یا خیر؟ ما به عملکرد دستگاه اجرایی درباره انتخابات اتاق بازرگانی انتقاد وارد کردیم.

پورابراهیمی همچنین با بیان دیگر تخلفات هیأت عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، گفت: عدم رسیدگی مراجع نظارتی شورای‌عالی نظارت به شکایات مؤثر بر سرنوشت انتخابات یکی دیگر از تخلفات است. ده‌ها شکایت درباره سازوکار برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی صورت گرفته که شورای‌عالی نظارت باید پاسخگو باشد که چگونه به این شکایات رسیدگی کرده است.

وی عدم استقلال اعضای انجمن نظارت بر انتخابات و وابستگی آنها به منتخبان انتخابات و همچنین وجود منافع ناشی از روابط مالی با بدنه اتاق‌ها را از دیگر تخلفات مرتبط با انتخابات اخیر در اتاق بازرگانی و تخلف آشکار در سیر برگزاری انتخابات دانست و گفت: گزارش اینکه افراد با این حکم قانونی انطباق دارند یا نه توسط مشاورانی که در خود اتاق بودند، تنظیم شده است که این از اساس استقلال نظرات تخصصی حقوقی را زیر سؤال می‌برد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: جواب‌هایی که از طرف وزارت صمت برای ما آمد هیچ‌کدام قانع‌کننده نبود و ما دوباره مکاتبه‌ای داشتیم و بخشی از موارد جدید را در آن مکاتبه آوردیم تا درنهایت به زمان انتخابات رسیدیم. ما دو نامه نوشتیم و از شورای‌عالی نظارت و رئیس آن که سرپرست وزارت صمت بود درخواست کردیم که به‌دلیل همین ابهامات، انتخابات اتاق بازرگانی را برای چند روز به تعویق بیندازند تا ابهامات برطرف شوند.

وی افزود: آقای علی‌آبادی دقیقاً 24 یا 48 ساعت قبل از برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی به‌عنوان وزیر صمت رأی اعتماد گرفت، براساس آن ما به آقای علی‌آبادی هم نامه نوشتیم و البته به ایشان حق می‌دادیم باتوجه به ایشان هیچ سابقه ذهنی ندارد ولی انتظار این بود که 10 روز انتخابات اتاق بازرگانی را به تعویق بیندازند و شکایات واصله را بررسی کنند تا حقی ضایع نشود. حدود 70 نفر از نمایندگان نامه‌ای زدند و درباره لزوم رسیدگی به شکایات از وزارت صمت مطالبه کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بعد از برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی، کمیسیون گزارش اولیه خود را برای اعمال ماده 234 و ارجاع تخلفات به قوه قضائیه تنظیم و آماده کرد. در این نامه از آقای وزیر درخواست کردیم که گزارشی از پیگیری‌های صورت‌گرفته بیان کند، همین امروز جوابیه وزارت صمت به دست ما رسیده و هم‌اکنون در حال بررسی است و احتمالاً هفته آینده نشستی می‌گذاریم و محورهای نهایی را برای گزارشی که در صحن قرار است قرائت شود، تدوین خواهیم کرد.

پورابراهیمی تأکید کرد: گزارش نظارتی ما مبنای کار مجلس خواهد بود و دولت و هیأت عالی نظارت اتاق بازرگانی اختیارات قانونی خود را دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: