کد خبر: ۹۵۵۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱
تعداد بازدید: ۱۲۷
به گفته کارشناسان، این کلید دقیق و سالم ماندن مغز با افزایش سن است.

راز داشتن مغز سالم، مراقبت از قلب استبه گزارش خبرداغ به نقل از پرونشن، کنستانتین، مدیر موسسه تحقیقات مغز و ذهن خانواده Feil می گوید: «مغز برای عملکرد به سوخت نیاز دارد و زمانی که قلب مقدار زیادی خون حاوی اکسیژن و گلوکز را به سمت آن پمپاژ می کند، پر می شود.»با این حال مغز ذخایری از این منبع حیاتی ندارد. او می گوید:« قلب و رگ های خونی خود را به عنوان خطوط انتقال به یک شهر دورافتاده بدون سیلو غلات در نظر بگیرید. اگر مسیرها کار نکنند، به شهر غذارسانی نمی شود و مردم از گرسنگی می میرند.»

عوامل سبک زندگی که قلب شما را سالم نگه می‌دارند همان عواملی هستند که ممکن است با افزایش سن به طور چشمگیری خطر ابتلا به مشکلات مربوط به سلامت مغز را کاهش دهند. اگرچه هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، اما ربکا گوتسمن، دکتر، محقق ارشد و شاخه سکته مغزی و رئیس موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی توضیح می‌دهد: «برداشتن گام‌هایی برای پیشگیری از بیماری قلبی، که می‌دانیم چگونه انجام دهیم، می‌تواند تأثیر زیادی بر اختلالات شناختی داشته باشد»

در واقع، تناسب اندام قلبی عروقی شما ممکن است مهمترین عامل در سالم نگه داشتن ذهن شما برای مدت طولانی باشد. شواهد به طور قاطع این تصور را تأیید می کند:

در یک مطالعه در فنلاند، افرادی که بهترین امتیازات قلبی عروقی را در میانسالی داشتند، در مقایسه با افرادی که بدترین امتیاز را داشتند، تا 40 درصد خطر ابتلا به زوال عقل را در سنین بالاتر کاهش دادند. در مطالعه دیگری، محققان سوئدی دریافتند که هرچه افراد سریعتر به عوامل خطر قلبی عروقی مبتلا شوند، احتمال ابتلا به آلزایمر و زوال عقل نیز در آنها بیشتر می شود.

این موضوع فقط مربوط به افراد مسن نیست:یک مطالعه در مورد عادات سالم برای قلب و این بار در بزرگسالان جوان، نشان داد که افرادی که بیشتر این اقدامات مثبت را انجام می‌دهند، تغییرات کمتری در رگ‌های خونی مغزشان دارند که معیاری برای ابتلا ی عدم ابتلا به زوال عقل است.

طبق یک مطالعه دیگر، هر چه در اوایل زندگی سالم تر باشید، سن مغز شما در آینده کمتر خواهد بود. در واقع آنچه که در جوانی انجام می‌دهید بسیار مهم است، شاید حتی بیشتر از مسئولیت عوامل خطر در زندگی بعدی.

 

 

چگونه قلب و مغز تا این حد به هم مرتبط هستند

طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، حدود نیمی از ما یک یا چند مورد از سه عامل خطر بزرگ بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و عادت سیگار کشیدن را داریم. در اینجا نحوه تأثیرگذاری آن بر مغز شما آمده است:

 

انسداد عروق می تواند منجر به سکته شود

شریان های سالم معمولاً کشسان هستند و اجازه می دهند خون آزادانه جریان یابد. اگر آنها سفت شوند، قلب به شدت فشار وارد می کند تا خون را پمپاژ کند و فشار را افزایش می دهد؛ این همان فشار خون بالا است. اگر رگ تامین کننده مغز کاملاً مسدود شود و خون نتواند از آن عبور کند، ممکن است سکته مغزی به دنبال داشته باشد و سلول‌های مغز گرسنگی بکشند.

دکتر ایادکولا می گوید: «در این اتفاق، سوختی که مغز برای فعالیت و برقراری ارتباط نورون ها نیاز دارد وجود ندارد و نورون ها با یکدیگر ارتباط برقرار نمی کنند و در نهایت می میرند. بسته به اینکه چه قسمتی از مغز از مواد مغذی محروم است، قربانیان سکته ممکن است تکلم، سرگیجه، واکنش‌های عاطفی معمولی یا توانایی حرکت خود را از دست بدهند.»

 

سلامت ضعیف قلب می تواند به زوال عقل منجر شود

زوال عقل زمانی رخ می دهد که مغز به دلیل گرفتگی یا آسیب دیدگی عروق یا ضعیف بودن قلب، خون کافی دریافت نمی کند. دکتر ایادکولا می گوید: «هر دقیقه که مغز خون کافی دریافت نمی کند، عملکرد شناختی مختل می شود. اگر سلامت قلب و عروق بهبود یابد، عملکرد شناختی نیز می تواند بهبود پیدا کند.»

او می افزاید: «اگر سطح خون حتی برای ماه ها یا سال ها به طور جزئی کاهش یابد، مناطق خاصی از مغز مستعد آسیب دائمی هستند. بسته به اینکه کدام منطقه تحت تأثیر قرار گرفته است، ممکن است انجام یک محاسبه بیشتر طول بکشد یا در صورت مواجهه با انتخاب های پیچیده، تصمیم گیری غیرممکن باشد. مشکلات عروقی نیز می تواند به بیماری آلزایمر دامن بزند.»

 

جریان خون می تواند بر پارکینسون تأثیر بگذارد

عوامل مختلفی می توانند باعث پارکینسون شوند؛ این بیماری با از دست دادن کنترل عضلات، سفتی و لرزش مشخص می شود. دکتر ایادکولا می‌گوید: «در برخی موارد، علائم ممکن است به دلیل جریان ناکافی خون در مناطقی از مغز باشد که از هماهنگی عضلانی، وضعیت بدن و توانایی راه رفتن پشتیبانی می‌کنند.»

 

 

دیابت بر قلب و مغز تأثیر می گذارد

در حالی که دیابت به خودی خود یک مشکل قلبی در نظر گرفته نمی شود، افراد مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. چرا که گلوکز اضافی می تواند بر اتصال بین مناطق مغز تأثیر بگذارد و در نهایت منجر به مشکلات شناختی شود.

سطوح بالای گلوکز همچنین می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

 

 

3 عادتی که سلامت قلب و مغز را بهبود می بخشد

چهار یا پنج عامل سالم (مانند رژیم غذایی سالم، درگیر شدن در فعالیت بدنی، انجام وظایف شناختی، سیگار نکشیدن و محدود کردن الکل) امید به زندگی را می تواند افزایش دهد:

 

خوردن رژیم مدیترانه ای

افرادی که رژیم مدیترانه ای را دنبال می کنند به طور قابل توجهی کمتر دچار بیماری قلبی و آلزایمر و سکته مغزی کمتری می شوند. همچنین ممکن است دیابت را نیز کنترل کنند. در اینجا برخی از بهترین مواد غذایی برای سلامت قلب آورده شده است:

  • میوه ها و سبزیجات
  • غلات کامل و آجیل
  • حبوبات (لوبیا، نخود، عدس)
  • ماهی سالمون و سایر ماهی های سرشار از امگا 3 حداقل دو بار در هفته
  • چربی های سالم، به ویژه روغن زیتون
  • مصرف کم گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین و سدیم

 

 

انجام تمرینات کاردیو

مطالعات متعدد نشان داده اند که ورزش باعث سفت شدن شریان ها می شود. 150 دقیقه در هفته ورزش متوسط، مانند پیاده روی سریع یا شنای را هدف قرار دهید.

اگر شدت تمرین را افزایش دهید( برای مثال، اگر بدوید، تنیس بازی کنید یا والیبال )حدود 75 دقیقه در هفته می تواند برای شما کافی باشد. تمرینات قدرتی نیز ممکن است به کنترل فشار خون کمک کند.

 

اولویت دادن به آرامش

تنفس عمیق روزانه و یا مدیتیشن به مغز و قلب اجازه آرامش می دهد که باعث می شود کل بدن بهتر و سریع تر ترمیم شوند.

از 10 معکوس بشمارید یا اعداد خاصی را بیرون بکشید و برای خودتان یک الگوی خاص مشخص کنید و به همین ترتیببا اعداد بازی کنید.

مدیتیشن را امتحان کنید: مشخص شده است که فشار خون را کاهش می دهد، مرگ و میر قلبی عروقی را کاهش می دهد، دیابت را بهبود می بخشد و.... اگر تازه کار هستید، اپلیکیشنی مانند Headspace یا Calm را امتحان کنید.

حتما خواب کافی هم داشته باشید.

 

 

چگونه ذهن شما بر قلب شما تأثیر می گذارد

سلامت جسمی و روانی شما بخشی از یک سیستم هستند و هدف یکسانی دارند. بنابراین، اگر در جنبه عاطفی چیزی خراب شود، می تواند منجر به مشکلات جسمی شود. این سه واکنش عاطفی رایج و تأثیرات آنها بر قلب ما را در نظر بگیرید.

 

فشار

دکتر دیو می گوید: «اضطراب مداوم می تواند آسیب های پایداری ایجاد کند. استرس مزمن می تواند جریان خون در شریان کرونر را مختل کند و منجر به حوادث قلبی شود. همچنین با التهاب مرتبط است که می تواند باعث گرفتگی عروق و سایر مشکلات شود.»

 

افسردگی

عوامل زیادی ممکن است در ایجاد افسردگی نقش داشته باشند، اما محققان معتقدند که هم عدم تعادل شیمیایی عصبی و هم عملکرد نادرست توانایی تنظیم خلق و خوی مغز دخیل هستند. دکتر گوتسمن می گوید: این کار با گردش خون تداخل می کند و التهاب را افزایش می دهد.

 

شوکه شدن

غمگینی یا ترومای ناگهانی و عمیق می تواند منجر به "قلب شکسته" شود (به نام تاکوتسوبو میوپاتی کاردیو نیز شناخته می شود ). دکتر دیو می‌گوید: «هورمون‌های منفی باعث می‌شود قلب موقتاً از کار بیفتد، اما به ندرت کشنده است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: