کد خبر: ۹۴۹۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
تعداد بازدید: ۱۷۲
خطیبی: بر اساس آمار‌ها تولید حدود ۱۱۵ میلیون لیتر در بهترین شرایط است، اما مصرف در بعضی از روز‌ها به ۱۳۰ میلیون لیتر رسیده است. این وضعیت نشان می‌دهد حدود ۱۰ میلیون لیتر ناترازی بنزین داریم. اگر چاره‌ای اندیشیده نشود سال بعد وضعیت بدتر می‌شود.

ورادات بنزین از روسیه بخاطر ناترازی ست / شاید مسکو بنزین را با هزینه حمل و بیمه به ما فروخته که اکنون می‌گویند گران فروخته / اگر چاره‌ای اندیشیده نشود سال بعد وضعیت بنزینی کشور بدتر می‌شود/راهکار کاهش مصرف بنزین، واردات خودروستبه گزارش خبرداغ ، ادعای واردات گران بنزین از مسکو تبدیل به یک سوال اساسی شده است که چرا باید چند میلیون دلار به روسیه‌ای که خودش در تحریم است و باید به قیمت ارزان بنزین بفروشد بخاطر جبران ناترازی سوخت پرداخت کنیم؟ از سوی دیگر مصرف بالای ماشین‌های کم کیفیت داخل و عدم ورود خودرو‌های کم مصرف به بحران بنزین دامن زده است و دولت هنوز تصمیمی برای تغییر نوع ماشین‌ها و واردات ندارد.

خطیبی طباطبایی، نماینده سابق ایران در اوپک، درباره چالش‌های ناترازی بنزین و واردات بنزین گران قیمت از روسیه به «انتخاب» گفت: واردات دقیقا بخاطر ناترازی است و قبلا چنین تجربه‌ای نداشتیم. ما مدتی واردات انجام دادیم، اما بعد از آن با پالایشگاه ستاره خلیج فارس به صادرکننده تبدیل شدیم. اکنون با افزایش مصرف بنزین که در برخی روز‌ها از تولید پیشی گرفته است ناچار به واردات شدیم. کشور آن نیز مهم نیست و از هر جا که بشود باید بنزین وارد کرد تا به نیاز داخل پاسخ داد.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار‌ها تولید حدود ۱۱۵ میلیون لیتر در بهترین شرایط است، اما مصرف در بعضی از روز‌ها به ۱۳۰ میلیون لیتر رسیده است. این وضعیت نشان می‌دهد حدود ۱۰ میلیون لیتر ناترازی بنزین داریم. اگر چاره‌ای اندیشیده نشود سال بعد وضعیت بدتر می‌شود.

وی در ادامه درباره تاثیر عدم واردات خودرو‌های باکیفیت در افزایش مصرف افزود: قطعا این روند مصرف باید متوقف شود و قابل قبول نیست. این میزان مصرف اصلا برای کشور ما زیاد است. برای حل این بحران دو راه حل وجود دارد. یک راه حل فوری، واردات است، اما یک سری راه حل‌های بلند مدتی وجود دارد و آن واردات خودرو است. خودرو‌های داخل دو برابر استاندارد جهانی بنزین مصرف می‌کنند مثلا اگر در دنیا استاندارد ۵ لیتر در هر صد کیلومتر است در کشور ما بین ۱۰ تا ۱۵ است. اگر خودرو‌های ما با استاندارد‌ها بنزین مصرف کنند مسلما مصرف ما نصف می‌شود. راه حل آن تولید بهتر خودرو و واردات خودرو است. البته این روند بلند مدت است و در یک شب نمی‌توان کشور را متحول کرد.

خطیبی طباطبایی درباره ادعای قیمت بالای بنزین فروخته شده روسیه به ایران گفت: باید ببینیم که اطلاعاتی که ارائه می‌شود از کجاست و چقدر درست است؟ در شرایط فعلی کسی نمی‌تواند بالاتر از قیمت جهانی بنزین بفروشد و معاملات بصورت لحظه‌ای دنبال می‌شود. در این وضعیت که دسترسی به اطلاعات راحت است کسی نمی‌تواند گران فروشی کند و کسی گران بخرد. ممکن است روسیه این بنزین را با هزینه حمل و بیمه به ما فروخته باشد. من بعید می‌دانم روسیه گران فروشی کرده باشد. دستگاه‌های نظارتی نیز حساس هستند. در شرایط فعلی بنظر نمی‌رسد دولت چنین کاری بکند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: