به گزارش خبرداغ ، این هفته در جهان خودرو: اولین شاسیبلند الکتریکی فورد ویژه بازار اروپا، توقف تولید یکی از مشهورترین ماشینهای آمریکایی، رونمایی از یک شاسیبلند جدید توسط کیا و اعتراض خودروسازان و برخی کشورهای اروپایی به قوانین کاهش آلودگی هوا.
جهانگرد اروپایی فورد
فورد شاسیبلند الکتریکی جدیدی رونمایی کرده است که برای بازار اروپا طراحی شده و بر روی پلتفرم فولکسواگن ساخته میشود. این ماشین که نامش اکسپلورر (Explorer) یا جهانگرد است از اوایل سال ۲۰۲۴ به بازار خواهد آمد.
اکسپلورر نامی آشنا در محصولات فورد است و این کارخانه از دهه نود میلادی شاسیبلند بزرگی با همین نام در آمریکا و برخی بازارهای دیگر میفروشد. مدیران فورد میگویند استفاده از نام اکسپلورر برای مدل جدید اروپایی، سابقه و آمریکایی بودن ماشین را یادآوری میکند.
اما اکسپلورر اروپایی هیچ شباهتی به مدل آمریکایی ندارد. ماشین بر روی پلتفرمی ساخته شده که گروه فولکسواگن برای ماشینهای الکتریکی خود ساخته است. فورد و فولکسواگن در سال ۲۰۱۹ اعلام کردند که برای ساخت ماشینهای الکتریکی همکاری میکنند و فورد از پلتفرم فولکسواگن برای ساخت چند مدل استفاده خواهد کرد. در عوض فولکسواگن از تجربه فورد برای ساخت وانت بهره خواهد گرفت.
طراحان فورد تلاش کردهاند تا ماشین تا جای ممکن با مدلهای دیگری که از پلتفرم فولکسواگن استفاده میکنند متفاوت باشد. ظاهر اکسپلورر ساده است و طوری طراحی شده تا مقاومت کمتری در برابر جریان هوا داشته باشد و مسافت بیشتری با هر بار شارژ حرکت کند.
اکسپلورر در سه مدل مختلف عرضه میشود. قویترین مدل یک موتور در جلو و یک موتور در عقب دارد که در مجموع ۳۳۵ اسب بخار نیرو تولید میکند. فورد درباره میزان حرکت ماشین با هر بار شارژ اطلاعاتی منتشر نکرده، اما انتظار میرود بتواند تا ۴۸۰ کیلومتر حرکت کند. به گفته کارخانه باتریها در کمتر از نیم ساعت از ده درصد تا ۸۰ درصد شارژ میشود.
فورد به ارائه امکانات کاربردی در اکسپلورر توجه زیادی کرده است. نمایشگر ۱۵ اینچی روی داشبورد را میتوان به صورت خوابیده یا ایستاده قرار داد تا زمانی که نیازی به آن نیست جلوی چشم راننده را نگیرد. فضای زیر این نمایشگر با خاموش شدن ماشین قفل میشود و برای گذاشتن لوازم با ارزش مانند کیف پول طراحی شده است. گنجایش کنسول وسط ۱۷ لیتر است و آنقدر بزرگ است که بتوان یک لپتاپ ۱۵ اینچی را در آن جا داد.
از جمله فنآوریهای ماشین سیستمی است که به طور خودکار با کمک دوربین و حسگر از ماشین جلو سبقت میگیرد. این سیستم هنوز کاملا خودران نیست و هنگام استفاده از آن راننده باید دستش روی فرمان و حواسش به جاده باشد.
قیمت پایه اکسپلورر ۴۵ هزار یورو (۴۸ هزار و ۵۰۰ دلار) است. نزدیکترین رقیب این ماشین فولکسواگن ID. 4 است. جیپ اونجر، ماشین سال اروپا و نیسان آریا هم از دیگر رقیبان این ماشین هستند.
فورد علاوه بر مدل اکسپلورر، سال آینده یک شاسیبلند الکتریکی کوچکتر به نام پوما به بازار عرضه میکند. هر دو مدل قرار است در کارخانه فورد در شهر کلن آلمان تولید شود و فورد میخواهد در شش سال یک میلیون و دویست هزار دستگاه از آنها تولید کند.
فورد هفته گذشته اعلام کرد که امسال در بخش خودروهای الکتریکیاش سه میلیارد دلار ضرر خواهد کرد. این شرکت تنها یک مدل الکتریکی در محصولاتش دارد و فروش این مدل به اندازهای نیست که سرمایهگذاری هنگفت کارخانه در ساخت ماشینهای الکتریکی را جبران کند. دو شاسیبلند الکتریکی جدید در بازارهایی پرسود و پررونق فروخته میشود و فورد امیدوار است با آمدن آنها بتواند تا حدی این ضرر را جبران کند.
فروش شورلت کامارو سال گذشته از رقیبانش کمتر بود
خداحافظی با کامارو
شورلت اعلام کرد که سال آینده تولید مدل کامارو را متوقف میکند. آخرین سری از کامارو با امکاناتی ویژه ساخته میشود و با نام «سری کلکسیونر» فروخته خواهد شد.
جنرال موتورز اولین نسل کامارو را سال ۱۹۶۶ و پس از موفقیت فورد موستانگ تولید کرد. کامارو در دهه هفتاد با موفقیت در مسابقات اتومبیلرانی به شهرت جهانی رسید و در دهههای بعد رقابتش با موستانگ از موضوعات جذاب برای علاقهمندان خودرو بود.
شورلت تولید کامارو را پس از ساخت چهار نسل در سال ۲۰۰۲ متوقف کرد، اما با معرفی مدلی جدید از سال ۲۰۱۰ دوباره آن را به محصولاتش اضافه کرد. مدلی که اکنون تولید میشود ششمین نسل ماشین است که ۹ سال پیش معرفی شد.
نسل اول شورلت کامارو در سال ۱۹۶۹ به بازار آمد
با توقف تولید کامارو، فورد موستانگ تنها مدل اسپرت بنزینی آمریکایی در بازار است. فورد سال گذشته نسل جدیدی از موستانگ به بازار عرضه کرد که فقط با موتور بنزینی تولید خواهد شد و قرار نیست مدل الکتریکی داشته باشد. تولید دوج چلنجر، رقیب دیگر کامارو و موستانگ هم به زودی متوقف خواهد شد.
استلانتیس، مالک کارخانه دوج، کانسپتی از یک مدل الکتریکی نمایش داده که قرار است جایگزین چلنجر شود. شورلت میگوید هنوز برنامهای برای عرضه یک مدل الکتریکی از کامارو ندارد، اما اطمینان داده که داستان کامارو هنوز تمام نشده است.
کیا EV5 سومین مدل کاملا الکتریکی کارخانه کرهای است
شاسیبلند کیا برای چین
کیا در مراسمی در چین از کانسپتی رونمایی کرد که قرار است مبنای ساخت مدل جدید این کارخانه به نام EV5 باشد. کیا اعلام کرده که فروش این شاسیبلند اواخر سال جاری میلادی آغاز میشود و فعلا تنها در چین فروخته خواهد شد.
ظاهر EV5 به EV9 که هفته گذشته رونمایی شد شبیه است، اما ابعادش کوچکتر است. ایدههایی که در کانسپت نمایش داده شده نشان میدهد طراحان تلاش کردهاند اتاق را بیشتر شبیه به یک اتاق نشیمن طراحی کنند و حضور تکنولوژی کمرنگ باشد.
صندلیهای کانسپت را میتوان به بیرون چرخاند. پشت صندلیهای عقب هم یک میز و نیمکت گذاشته شده است. سقف کانسپت کاملا شیشهای است و یک باتری خورشیدی دارد که به شارژ باتریهای ماشین کمک میکند. البته بعید است که این امکانات در مدل تولید انبوه ارائه شود.
کیا EV5 بر روی پلتفرمی ساخته میشود که هیوندای و کیا برای ماشینهای الکتریکی ساختهاند. کیا تا کنون دو مدل EV6 و EV9 با این پلتفرم ساخته و قرار است تا سال ۲۰۲۶ چهار مدل دیگر هم با آن بسازد. اطلاعاتی از قابلیتهای فنی EV5 منتشر نشده، اما پیشبینی میشود بتواند با هر بار شارژ حدود ۵۰۰ کیلومتر حرکت کند.
کیا برنامهای برای فروش EV5 در بازارهای دیگراعلام نکرده، اما انتظار میرود این ماشین در آینده در آمریکا و اروپا هم عرضه شود. کیا با عرضه مدلهای الکتریکی جدیدش قصد دارد با خودروسازان لوکس رقابت کند.
استاندارد کاهش آلودگی یورو ۷ قرار است در سال ۲۰۲۵ در اتحادیه اروپا اعمال شود
چالش یورو ۷ برای خودروسازان
دولتهای چند کشور اروپایی میگویند قوانینی که اتحادیه اروپا برای کاهش آلودگی خودروها وضع کرده باید تغییر کند. وزرای حمل و نقل آلمان، ایتالیا، جمهوری چک، لهستان، پرتغال، رومانی، مجارستان و اسلواکی هفته گذشته با هدف پیشنهاد تغییراتی در این قوانین با هم دیدار کردند.
امسال قرار است مذاکره برای نهایی کردن قوانین یورو ۷ انجام شود. براساس این قوانین میزان مجاز تولید اکسید نیتروژن و دی اکسید کربن موتورهای درونسوز نسبت به قوانین کنونی یورو ۶ کاهش خواهد یافت. انتظار میرود کشورهای عضو اتحادیه اروپا مجبور شوند از اواسط سال ۲۰۲۵ این قوانین تازه را اجرا کنند.
اما خودروسازان و برخی کشورهای اروپایی میگویند اعمال این قوانین به صنعت خودرو لطمه خواهد زد و مهلتی که برای اجرای قوانین پیشبینی شده واقعبینانه نیست. به گفته خودروسازان هزینه نصب دستگاههایی که آلودگی را کم میکند بسیار زیاد است و آنها را مجبور میکند تولید ماشینهای کوچک و ارزان را متوقف کنند.
اتحادیه اروپا سال گذشته میلادی تصمیم خود برای اعمال استاندارد یورو ۷ را اعلام کرد. به گفته این اتحادیه مزایای اجرای این قانون برای کاهش آلودگی هوا از هزینهاش بسیار بیشتر است.
منبع: بی بی سی