انقلاب اسلامی زن را از انزوا خارج کرد و به آنان نقش و سهم اثرگذار داد / برنامه‌ریزی برای افزایش سهم بانوان در پست‌های مدیریتی گروه شستابه گزارش خبرداغ به نقل از رسانه شستا، ابراهیم بازیان مدیر عامل شستا در نخستین آیین نکوداشت مقام زن و تجلیل از زنان کارگر گروه شستا که در سالن اجتماعات گروه کشتیرانی برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدا و دهه فجر، این انقلاب را حاصل اراده امام امت و مشیت الهی دانست.

وی افزود: اگر مشیت الهی نبود، این جاری شدن اراده متین و استوار مردم، درحمایت از انقلابشان به 40 سالگی نمی‌رسید و امروز در آغازین سال‌های گام دوم قرار نمی‌گرفتیم.

بازیان با اشاره به مسئولیت‌ها برای شکل‌گیری توام با بقا و عظمت گام دوم انقلاب، یادآور شد: سخن گفتن از دهه فجر بدون سختن گفتن از نقش بی‌بدیل بانوان، شاید سخنی ناقص تلقی شود.

وی ادامه داد: حضرت امام فرمودند بخش عمده بار انقلاب ما بر دوش زنان بود. زنان مشوق و محرک بودند. انقلاب را حمایت و هدایت کردند. به میدان آمدند و در میدان ماندند. امروز هم پای انقلاب هستند. نیمی از جامعه متعلق به بانوان است.

مدیر عامل شستا با اشاره به حضور و نقش‌آفرینی زنان در سطوح و حوزه‌های مختلف بیان کرد: امروز زنان موثر هستند. تصمیم ساز و تصمیم‌گیر بوده، اقدام می‌کنند و پیش می‌روند.

وی افزود: اثرات، ثمرات و پیامدهای این حضور در چهل سال اول انقلاب بیش از پیش ظهور کرده است و در چهل ساله دوم باید بیشتر ظهور کند.

بازیان گفت: مشارکت بیشتر زنان در گرو مشارکت من و شماست؛ باید به سمت استفاده حداکثری از زنان پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه«حق زنان» هم دادنی و هم گرفتنی است، یادآور شد: حق دادنی است به این معنا که اساسا انقلاب بر مبنای مشارکت همگان شکل گرفت. برای این مشارکت باید در فرآیند و روند این نظام برنامه‌ریزی شود.

مدیر عامل شستا افزود: توفیقات بسیار ارزشمندی در این حوزه داشتیم اما بی‌شک ناکامی‌هایی هم داشته‌ایم و در خیلی جاها سخنی برای گفتن درباره این مشارکت نداریم. هنوز فاصله ما از نقطه مطلوب در به‌کارگیری بانوان قابل توجه است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی مفتخر است امروز بیش از 90 درصد جامعه باسواد است. در حالی که قبل از انقلاب این‌گونه نبود. دستیابی به این هدف سرمایه‌گذاری و اولویت‌گذاری می‌خواهد. آموزش، پایه و اساس تحول در جامعه است.

بازیان یادآور شد: باید در جامعه دانایی ایجاد شود تا توانمندسازی شکل بگیرد. امروز در چهل سال دوم انقلاب، با جامعه دانشمندی مواجه هستیم. برای این جامعه باید جریان توانمندساز شکل بگیرد و برای رسیدن به افق‌های مطلوب نیاز به برنامه‌ریزی داریم.

وی با اشاره به نقش زنان و همسران در جریان زندگی، بر ارائه رویکرد متناسب با این نقش تاکید کرد.

مدیرعامل شستا گفت: نظام ما بدون حضور زنان و نقش موثر آنها کامل نمی‌شود و به نتیجه نمی‌رسد.

وی با تاکید بر فاصله گرفتن از نگاه ابزاری به زن، اضافه کرد: ما غرب ستیز هستیم زیرا غرب را در مواجه و مقابله با فرهنگ ایرانی و اسلامی خود می‌بینیم. اگر امروز مظاهر غرب در خانه، خانواده و محیط ما شکل می‌گیرد، این مسئله ناشی از بی‌توجهی و بی‌تفاوتی ماست.

بازیان با استناد به سخنان شهید بهشتی، بی‌تفاوتی را به مفهوم مرگ انقلاب اعلام کرد و افزود: ما متعلق به اصل انقلاب هستیم و غیر از این فکر نکرده و عمل نمی‌کنیم.

وی گفت: امام ما امروز، شاقول ارزشگذاری برای بصیرت مسئولین و مشارکت مردم را سهم آنها در حمایت از انقلاب و دستاوردهای انقلاب معرفی کرده است. این سخن نباید به گزاف گفته شود. انقلاب به مفهوم هستی و هویت ما است.

مدیر عامل شستا بیان کرد: در گذشته سرباز آمریکایی اگر به تیمسار ارتش شاهنشاهی یا زنان ما جسارت می‌کرد، حق محاکمه او را نداشتیم اما مروز جامعه ما با هویت مستقل، آزاد و آگاه مسایل را پیش می‌برد.

وی اضافه کرد: تقارن این مراسم با دهه فجر انقلاب اسلامی، مناسبتی در خور توجه و معنی‌دار است.

بازیان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره جهاد تبیین تاکید کرد: ما امروز باید روایت اول را برای دخترانمان بگوییم.

وی یادآور شد: 35 سال پیش مادر من بسترساز حضورم در جبهه و جنگ شد. این نشان‌دهنده نقش زنان است. اگر خانم‌ها به میدان نمی‌آمدند، مردان ما نمی‌توانستند در خط مقدم انقلاب و مبارزه با مزدوران وابسته حرکت کنند.

مدیر عامل شستا گفت: همه ما موظفیم در دوران جهاد تبیین فعال باشیم. حضرت آقا فرمودند جهاد تبیین یک جهاد عینی است. همه سرباز این جبهه است. اکنون این پرسش برای محصلان ما مطرح است که این انقلاب برای آنها چه کرده است. باید روایت‌های درست را به نسل جدید منتقل کرد.

وی با تاکید بر پیشگیری از انتقال مفاهیم نادرست به جامعه، ایجاد بستر مناسب برای آینده سازان کشور را امری ضروری توصیف کرد.

بازیان اضافه کرد: انقلاب اسلامی زن را از انزوا خارج کرد. به زنان نقش و سهم داد و آنها را اثرگذار کرد. امروز بیش از نیمی از دانشگاه‌های ما را دانشجویان دختر تشکیل داده‌اند. به فرموده حضرت آقا، برای نظام افتخار است که عمده جوانان ما تحصیلکرده و نخبه هستند.

وی تجلیل امروز را به خاطر نقش و جایگاه زنان در عرصه فعالیت‌های شستا اعلام کرد و افزود: بیش از 10 سال است که رهبری شعار سال را اقتصادی انتخاب کرده و مرتب تاکید می‌کنند که باید اقتصاد مسیر خود را درست تعیین کند.

مدیرعامل شستا ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند که مسئولان باید تولید و اقتصاد را دریابند. تولید امروز در دستان من و شماست. اگر شب و روز برنامه ریزی می‌کنیم، یعنی تولید را افزایش می‌دهیم و این به مفهوم کاهش بی‌توجهی و بی‌تفاوتی است.

وی یادآور شد: اراده تولید در دست من و شماست و اداره آن هم به نحوی در دستان ماست.

به اعتقاد بازیان توجه به حضور خانم‌ها در حوزه‌های مختلف تاکنون نادرست بوده و باید برای حضور موثر بانوان در سطوح مختلف، برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: حضور بانوان در مجموعه شرکت‌های شستا بعضا به 15 درصد پرسنل هم نمی‌رسد. این عدد کم است. حضور بانوان در سطوح مدیریتی ناچیز است.

مدیرعامل شستا گفت: حضور زن در محیط اداری آرامش بخش و اطمینان بخش است. حضور بانوان سلامت بخش بوده و کمتر پرونده تخلفی از سوی زنان گزارش شده که مسئله ارزشمندی است.

وی اضافه کرد: در حوزه‌های مالی خانم‌ها ریزبین بوده و مدیرتر هستند. باید این توانمندی‌ها را دید و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

بازیان اظهار امیدواری کرد که این جلسه زمینه استفاده بیشتر از ظرفیت بانوان را فراهم کند.

وی گفت: ما 150 تا 160 شرکت در اختیار داریم با شرکت‌های غیر مدیریتی نزدیک به 800 هیات مدیره داریم که در سرجمع این رقم، 10 مدیر زن وجود ندارد. در خیلی از معاونت‌های ما، اصلا خانم‌ها حضور ندارند. درحالی که می‌توانند در بخش دارو، پتروشیمی و … موثر باشند.

به گفته مدیرعامل شستا در این مجموعه معدل حضور خانم‌ها در سطوح کارشناسی و بالاتر است. نقش‌دهی به بانوان از ضرورت‌های گام دوم انقلاب است و یک راهبرد مبتنی بر تعالی و توانمندسازی منابع انسانی است. در این راهبرد حتما خانم‌ها مقدم هستند و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

وی تاکید کرد: در پیوست اقتصادی ما باید خانم‌ها نقش آفرین باشند. گروه مرتبط با این مقوله را تشکیل داده‌ایم و به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.

بازیان تهیه پیوست فرهنگی را یکی از ضرورت‌های اصلی محیط کار شستا اعلام کرد و افزود: باید برای محیط‌های فرهنگی برنامه‌ریزی شود.

وی حضور زنان در تعاونی‌ها را موفق توصیف کرد و گفت: تعاونی‌هایی با مدیر زن موفق‌تر هستند. این تعاونی‌ها به لحاظ دقت نظر و پیگیری عملکرد مطلوبی دارند.