کد خبر: ۹۴۴۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
تعداد بازدید: ۱۶۵
حسین گودرزی نماینده مردم دورود در مجلس با انتقاد از آمار‌های ارائه شده توسط وزیر صمت درخصوص کاهش تلفات جاده ای، گفت: کشته و زخمی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای نه تنها نسبت به سال‌های قبل کاهش نیافته است، بلکه روند صعودی نیز داشته است. وی ضمن مقایسه میزان تلفات جاده‌ای ایران با دیگر کشور‌ها اظهار کرد: تصادفات جاده‌ای در ایران دو برابر قاره اروپا، ۵ برابر کشور آلمان و ژاپن و ۱۰ برابر کشور نروژ است.

نماینده مجلس: تصادفات جاده‌ای در ایران دو برابر قاره اروپاستبه گزارش خبرداغ به نقل از خانه ملت: نماینده مردم دورود در مجلس با انتقاد از آمارهای ارائه شده توسط وزیر صمت درخصوص کاهش تلفات جاده ای، گفت: کشته و زخمی های ناشی از تصادفات جاده ای نه تنها نسبت به سال های قبل کاهش نیافته است، بلکه روند صعودی نیز داشته است.

حسین گودرزی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 11 بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال خود از سید رضا فاطمی امین وزیر صمت درباره نقش موثر نقص فنی خودرو در تصادفات جاده ای طبق گزارش پلیس راهور و عدم برخورد وزارت صمت با خودروسازان ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر گفت: مشکلاتی در حوزه خودرو تنها به دوره مدیریت آقای فاطمی امین مربوط نیست و از گذشته و عوامل مختلف انسانی، محیطی و کیفیت خودرو در بروز این مشکلات تاثیرگذار بوده اند و ما بر کیفیت خودرو با نگاه اجتماعی تمرکز داریم.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس یازدهم افزود: در 10 سال اخیر نسبت تصادفات تفاوت معناداری پیدا نکرده است، نه تنها تعداد متوفیان تصادفات کم نشده، بلکه در سال 1400 در حدود 9 درصد نیز افزایش یافته است، ما 17 هزار کشته و 317 هزار مصدوم در سال داریم که نقش نهادهای متولی و عدم تغییرات طی این سال ها مشخص نیست.

وی ضمن مقایسه میزان تلفات جاده ای ایران با دیگر کشورها اظهار کرد: تصادفات جاده ای در ایران دو برابر قاره اروپا، 5 برابر کشور آلمان و ژاپن و 10 برابر کشور نروژ است و مشخص نیست که وزارت صمت چه برنامه مدونی در حوزه ارتقای کیفیت خودرو برای کاهش این میزان از تلفات دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در ارتباط با هزینه تلفات جاده ای در ایران، این میزان 7 درصد کل ناخالص داخلی است و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 1400 این آمار 7 درصد اعلام شده، یعنی 26 میلیارد دلار هزینه تلفات جاده ای ما بوده که 65 درصد کل درآمد نفتی را شامل می شود، اما در کشورهایی همانند ایران یا با درآمد متوسط، این آمار 1.5 درصد تولید ناخالص ملی و در معیار کلی جهان صفر درصد است.

گودرزی در توضیح الزامات استفاده از استانداردهای جهانی گفت: از سال های 88، 91، 92 و 93 الزاماتی برای توجه به استانداردها مصوب شد و استانداردهای 85 گانه در سال 96 توسط وزارت صمت تصویب شده، اما 9 مورد آن تعلیق شده است که یک مورد از این 9 مورد مربوط به کنترل پایداری است و موارد دیگر عبارت است از حفاظت از عابرپیاده، استحکام کابین خودروی تجاری، الزامات نصب چراغ، سیستم ترمز اضطراری، سیستم هشدار انحراف از مسیر، نشانگر باد تایر، نشانگر تعویض و چراغ رانندگی در روز تعلیق شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: وزارت صمت و سازمان استاندارد باید اعلام کنند که با چه مجوزی این اصول 9 گانه را حذف کرده و سبب افزایش هزینه های ملی شده اند!

وی با اشاره به حادثه تصادف زنجیره ای در بهبهان که در 20 دی ماه سال گذشته اتفاق افتاد، گفت: مرجع رسیدگی به تخلف را پلیس راهور تعیین کردند و براساس گزارش فراجا، ترمز ABS هیچکدام از خودروها در این تصادف زنجیره ای عمل نکرده و از 58 خودرو هیچکدام نتوانسته اند ترمز کنترل بگیرند. همچنین فقط کیسه هوای یک خودرو ی سمند مدل سال 91 از مجموع 15 خودرویی که مجهز به آپشن کیسه هوا بوده اند، عمل کرده است!!

گودرزی با اشاره به مطالعات پلیس راهور در مورد خودروهایی که در یک پارکینگ وجود داشته اند، گفت: 109 خودرو مورد بررسی قرار گرفتند که 39 درصد آنها مربوط به شرکت سایپا، 65 درصد شرکت ایرانخودرو و 2 دستگاه مربوط به شرکت مدیران خودرو بوده است، از این 109 خودروی بررسی شده؛ کیسه هوای 97 دستگاه عمل نکرده و کیسه هوای 12 دستگاه هم که باز شده عملکرد ناقص داشته است!

نماینده مردم دورود و ازنا با اشاره به استفاده وزارت صمت از پلتفرم های قدیمی و عدم طراحی پتلفرم های جدید و نصب این امکانات بر روی خودروهای تولید داخل گفت: طراحی برخی از خودروها مانند وانت و نیسان مربوط به دهه 70 است و با وجود قیمت 450 میلیون تومانی آنها در بازار امکان نصب تجهیزات روی آنها وجود ندارد!

گودرزی در ادامه به بحث برنامه ریزی و اعلام زمان از رده خارج کردن پلتفرم های قدیمی اشاره کرد و گفت: این برنامه باید توسط وزارت صمت عملیاتی شود، از سوی دیگر اجرای کامل استانداردهای 85 گانه و فعال کردن 9 مورد تعلیق شده باید در دستور کار قرار گیرد، همچنین شفاف سازی و اعلام برخورداری از استانداردهای اجباری و اختیاری در قالب ستاره ایمنی و حذف انعقاد قرارداد مستقیم و رابطه مالی شرکت های بازرسی با قطعه سازان باید در دستور کار وزارتخانه صمت قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: نمونه برداری تصادفی و تست های دوره ای توسط سازمان استاندارد و وزارت صمت برای ایجاد مراکز آزمون تصادف ایمنی در کشور باید انجام شود، توسعه خودروی اقتصادی براساس پلتفرم های ایمن تر، برنامه ریزی برای تولید پتلفرم های استاندارد، برنامه ریزی برای کاهش سالانه حداقل 10 درصد از دوره خارج کردن خودروسازی فرسوده و ایجاد انگیزه اقتصادی برای ارتقای امنیت خودروهای تولیدی از طریق ایجاد تناسب بین سود خودروساز و سطح ایمنی خودرو از دیگر شروط اقناع از پاسخ های وزیر صمت خواهد بود. این موضوعات باید در یک زمانبندی مشخص 6 ماهه انجام شود./

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: