کد خبر: ۹۳۷۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۵
تعداد بازدید: ۵۶۱
معمولا دولت ها برای مقابله با افزایش قیمت و تورم ، اقدام به سرکوب قیمت ها و تعیین دستوری نرخ می کنند تا کالاها به قیمت پایین تر به دست مردم برسد.

اقتصاد، بازار سرمایه و معضل قیمت گذاری دستوریبه گزارش سرویس اقتصادی خبرداغ ،مقدمه : معمولا دولت ها برای مقابله با افزایش قیمت و تورم ، اقدام به سرکوب قیمت ها و تعیین دستوری نرخ  می کنند تا کالاها به قیمت پایین تر به دست مردم برسد. اما بنا بر اعتقاد کارشناسان ، ایناقدام تا به کنون نه تنها به تثبیت قیمت کالاها کمکی نکرده بلکه خودش به عاملی برای جهش تقاضا و التهاب هرچه بیشتر بازار ، رانت و دلالی و خروج بازار از فرایند طبیعی خودش تبدیل شده است. قیمت
گذاری دستوری آفتی است که طی سالیان سال گریبانگیر صنایع مختلف شده و دولت این صنایع را مکلف کرده که محصولات تولیدی خودشان را به بدون توجه به هزینه تولید که به واسطه تحریم ها سربه فلک کشده ، با قیمت های دستوری و پایین تر از قیمت تمام شده به فروش برسانند. اما سوال این است
که چه صنایعی قربانی این قیمت گذاری دستوری شده است و چرا تا به حال این مشکل ، حل نشده است. در طول سالیان گذشته ،صنایع مختلفی از قیمت گذاری دستوری دچار آسیب شدند که بخش بزرگی از بازار سرمایه را تشکیل می دهند، از جمله صنایع خودروسازی ، سیمان ، لبنیات و مواد غذایی، لاستیک سازی و ... .اخیرا مباحثی در ارتباط با فساد در یکی از بزرگترین شرکت های بازار سرمایه و کشور مطرح شد که بخش بزرگی از آن ، به علت قیمت گذاری دستوری بود. همچنین گروه خودروسازی از زیان دیدگان بزرگ قیمت گذاری دستوری هستند که سالهاست درگیر این موضوع بوده و نتایج آن را درصورت های مالی چندین سال گذشته این شرکت ها مشاهده می کنیم و امروزه زیان این شرکت ها نزدیک به 4 میلیارد دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید: 

آیا به روزهای آینده بازار سرمایه امیدوار باشیم؟


پدید آمدن قیمت گذاری دستوری مربوط به حدود نیم قرن پیش است. اواخر دهه چهل و با رشد درآمدهای نفتی، مخارج دولت افزایش یافت و تبع آن تورم شدید ایجاد شد . دولت وقت برای کاهش اثرات تورم وحفظ قدرت خرید ، قیمت گذاری دستوری را ایجاد کرد. از آن موقع تا کنون ، قیمت گذاری دستوری و اقداماتی از این دست ، جز بخش جدایی ناپذیر سیاست های اقتصادی دولت ها شده و تا به امروز ادامه دارد. دولت ها در طی این چند دهه ، به جای برنامه ریزی اقتصادی و دستیابی به سیاست های توسعه اقتصادی ، به اقدامات موقتی از جمله ایجاد سازمان حمایت از مصرف کننده ، سازمان حمایت از تولیدکننده ، سیاست تثبیت قیمت ها و ... روی آوردند. در کشور ما ، به علت اینکه حجم زیادی از اقتصاد دولتی است ، دولت این برداشت را دارد که هر آنچه او می گوید بایستی انجام شود. همان طور که قبلا گفته شد ، این تفکر حدود 50 سال در اقتصاد کشور ریشه دارد. قیمت گذاری دستور ، نرخ ارز غیر واقعی و نرخ بهره بالا سه عاملی هستند که ایران را از توسعه اقتصادی بازداشته و امروزه این وضعیت نامناسب را به وجود آورده است. از گذشته تا به امروز ،دولت های مختلف با هر سلیقه سیاسی ، خود را در دام قیمت گذاری دستوری انداخته اند و نتیجه آن چیزی جز شکست سیاست ها ، رشد افسار گسیخته قیمت ها و تحمیل زیان به شرکت ها نبوده است. اما اگر فرض بر این باشد که دولت ، خواهان تجدید نظر و خروج از این معضل باشد ، ابزارهای
مناسبی برای کمک به آن وجود دارد ، از جمله بورس کالا و بورس انرژی که شرایط شفاف و رقابتی را به وجود آورده و سیستم های نسبتا کارآمدی در راستای کاهش قیمت گذاری دستوری می باشند. اخیرا صنعت خودرو به عنوان مهم ترین صنعت که از قیمت گذاری دستوری آسیب دیده است ، تلاش می کند تا با ارایه محصولات خود در بورس کالا ، قیمت هایش را تا حدود زیادی واقعی سازی کند. شاهد هستیم که برخی از شرکت های خودروسازی از جمله ایران خودرو دیزل ، با کنار زدن این معضل ، به شرکت هایی سود ده تبدیل شده اند و در کنار اصلاح ساختارها ، به سودهای عملیاتی قابل توجهی دست یافته اند. با تعمیم این شرکت به دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا ، می توان دریافت که با واقعی سازی قیمت محصولات این دو غول خودروسازی ، چگونه درآمدهای عملیاتی می تواند افزایش یابد و این شرکت ها می توانند از زیان های سنگین مالی جلوگیری کنند. فارغ از صنایع مختلف ، یکی از مصادیق بارز قیمت گذاری دستوری ، قیمت گذاری برای ارز است که به یکی از معضلات صنایع ، مخصوصا صادراتی ها و خود دولت تبدیل شده است. قبلا شاهد قیمت گذاری 4200 بر دلار بودیم که بر خسارت وحشتناک آن به کشور بارها گفته و شنیده شده و امروزه ارز نیمایی همان راهی را می رود که ارز 4200 رفته است.

خلاصه : در طول سالیان گذشته اقتصاد کشور بعضا به سمت واقعی سازی قیمت ها ، از جمله ارز تک نرخی رفته ولی به دلایلی موفق نبوده است و همچنان این معضل بر اقتصاد کشور سایه انداخته است. اقتصاد کشور همچنان در حال باز توزیع و بازسازی نظام فساد است و تا زمانی که تصمیم راسخی به فاصله گرفتن از آن و اصلاح ساختارها و قیمت ها نرویم ، نمی توانیم در مسیر توسعه گام بر داریم.

بابک سیدحبشی

کارشناس بازار سرمایه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: