پتروشیمی شیمی بافت در مسیر تولید دانش بنیانبه گزارش خبرداغ به نقل از شستا رسانه، محمدعلی رستمی سرپرست پتروشیمی بافت با اشاره به برگزاری جلسه مجمع شرکت اظهار کرد: با توجه به شعار امسال و اهمیت موضوع تولید دانش بنیان، طرح‌ها و راهکارهای برون رفت از مشکلات شرکت در جلسه مجمع سالیانه مطرح و پس از تصویب و تأکید اعضاء بر تکمیل مستندات، سه طرح در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: طرح‌های افزایش بهره وری واحد MTBE بعنوان برنامه کوتاه مدت، تغلیظ اسید سولفوریک واحد MEK بعنوان برنامه برنامه میان مدت و ساخت واحد جداسازی 1-بوتن از رافینت2 بعنوان برنامه بلند مدت از مهمترین طرح‌های پیش روی این شرکت به شمار می‌آیند.

 سرپرست پتروشیمی بافت گفت: در فرآیند تولید MTBE، با افزایش زمان ماند ایزوبوتن موجود در رافینت1 و متانول در بخش واکنش درصد تبدیل واکنش افزایش یافته و در نتیجه شاهد کاهش پرت ایزوبوتن و متانول خواهیم بود.

وی ادامه داد: پیامد این مهم افزایش تولید محصول اصلی MTBE  و به دنبال آن کاهش تولید محصول جانبی رافینت2 و در نهایت بالا رفتن حاشیه سود خواهد بود. 

 محمدعلی رستمی تصریح کرد: مطابق با محاسبات انجام شده در صورتی که به میزان 2% پرت ایزوبوتن کاهش یابد می توان به میزان 1800 تن MTBE در سال اضافه بر راندمان موجود تولید نمود.

وی تأکید کرد: از ابتدا با هدف هم افزایی حداکثری بین دو واحد تولیدی شرکت، طی برنامه ریزی که صورت گرفت مقرر شد از محصولات میانی هر دو سایت (رافینت2 و الکل سنگین) جهت اقتصادی کردن قیمت محصول MEK و همچنین عدم آلودگی محیط زیست استفاده شود.

سرپرست پتروشیمی شیمی بافت در ادامه با تشریح برنامه میان مدت توسعه پتروشیمی شیمی بافت، اظهار کرد: در واحد تولید SBA  شیمی بافت در فرآیند هیدراتاسیون از کاتالیست اسید سولفوریک استفاده می‌گردد که برای تغلیظ مجدد در فرآیند و نیز تصفیه پساب اسیدی این واحد مشکلاتی وجود دارد که با به بهره برداری از این طرح سالانه 4500 تن اسیدسولفوریک با غلظت 70 تا80% تولید خواهد شد.

رستمی عنوان کرد: با رفع مشکل زیست محیطی واحد تولید MEK، این واحد درآینده‌ای نزدیک میتواند همچون واحد تولید محصول MTBE به صنعت سبز تبدیل شود.

وی ساخت واحد جداسازی 1-بوتن از رافینت 2 و تکمیل زنجیره ارزش آن را بلندمدت ترین طرح این شرکت عنوان کرد و گفت: با تولید 1-بوتن به ظرفیت 25 هزار تن در سال هم مقدار سه هزار تن خوراک اصلی واحد MEK تأمین شده و هم قیمت تمام شده تولید محصول MEK پایین خواهد آمد و مابقی آن جهت عرضه در بازار فروش استفاده خواهد شد.

محمدعلی رستمی در پایان با اشاره به هوشمندسازی اقتصادی در زمینه تولید و آغاز همکاری با نهادها و سازمانهای منطقه‌ای و دانشگاهی در زمینه تولید دانش بنیان گفت: با حمایت و همراهی کلیه اعضای محترم هیئت مدیره و تغییر رویکردی که در فرآیندهای شرکت انجام شد، پتروشیمی شیمی بافت در حال تبدیل شدن به یک شرکت با تولیدی اقتصادی و هوشمند است و رسیدن به این جایگاه جزء با کنترل و پایش لحظه‌ای تجهیزات و همه عوامل در جهت بالا نگه داشتن راندمان تولید میسر نمی‌شود.

شایان ذکر است شرکت شیمی بافت یکی از شرکت های زیرمجوعه شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی است.