کد خبر: ۹۲۱۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
تعداد بازدید: ۴۶۹
حادثه برخورد قطار در سال 95 و واژگونی قطار در خرداد ماه سال جاری دو حادثه مشابهی هستند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دولت روحانی و رئیسی در این دو حادثه بسیار متفاوت عمل کردند.

به گزارش خبرداغ به نقل از  فارس، بامداد روز چهارشنبه 18 خرداد ماه قطار مسافربری مشهد به یزد در حوالی طبس از ریل خارج شد.

طبق آخرین آمار دریافتی این حادثه تعدادی از هموطنان‌مان فوت و یا مصدوم شدند که تعدادی از مصدومان هم حالشان وخیم است. 

 

 

این حادثه در ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد امروز چهارشنبه 18 خرداد ماه در کیلومتر ۵۰ طبس به یزد اتفاق افتاد.

* وقتی وزیر راه مسئولیت حادثه را می‌پذیرد...

در پی این حادثه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در صفحه شخص خود در توییتر نوشت: «شرمنده همه مردم عزیز ایران بخصوص داغ‌دیدگان هستم و تاساعتی دیگر درمحل حادثه حضور خواهم یافت. همکاران بدانند مسئولیت این حادثه (فارغ از دلایل ارادی یا غیر ارادی) برعهده این وزارتخانه است اما وظیفه انسانی ما از این مسئولیت هم بالاتر بوده وباید با تلاش مضاعف تسلی خاطر بازماندگان باشیم».

 

 

پس از وقوع این حادثه دلخراش وزرای کشور و راه و شهرسازی بلافاصله در محل حادثه حاضر شد.

*دستور رئیسی جهت رسیدگی فوری به بازماندگان حادثه طبس

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز در تماس تلفنی با استاندار خراسان جنوبی و یزد و فرماندار طبس پیگیر آخرین وضعیت مصدومان و بازماندگان حادثه ریلی طبس شد و دستوراتی برای بررسی علل حادثه صادر کرد.

*وزیر کشور: مقصران و متخلفان این حادثه معرفی خواهند شد

احمد وحیدی وزیر کشور هم در تماس تلفنی با استاندار خراسان جنوبی، خواستار حضور در محل حادثه قطار مسافری در طبس و ارسال سریع امکانات لازم برای رسیدگی به حادثه دیدگان شد.

 

 

وی در گفتگو با شبکه خبر صداوسیما با اعلام این خبر که مقصران و متخلفان این حادثه معرفی خواهند شد، گفت: کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن در محل حادثه تشکیل شده و نتیجه قطعی آن در باره علت بروز حادثه و مقصران و متخلفان آن پس از بررسی‌های دقیق اعلام خواهد شد.

*حادثه تصادف قطار در ایستگاه هفت خوان در سال 95

روز جمعه 5 آذرماه سال 95 نیز حادثه مشابهی در همین محور به وقوع پیوست. در این حادثه دو قطار مسافربری در محور تبریز- مشهد در ایستگاه «هفت خوان» با هم برخورد داشتند که طی آن 45 تن از هموطنانمان جان باختند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی وقت در واکنش به این حادثه مرگبار، بدون پذیرش مسئولیت  این حادثه گفته بود «همه کشته شده‌ها بیمه هستند و نگرانی از این بابت نیست»! این اظهارات موجب انتقادات بسیاری از سوی مردم شد.

پس از اظهارات عجیب و غریب آخوندی برخی از نمایندگان مجلس نیز از تهیه طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی خبر دادند که این طرح نمایندگان با واکنش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور وقت مواجه شد.

اسحاق جهانگیری یک روز پس از این حادثه یعنی روز شنبه 6 آذرماه در واکنش به طرح برخی از نمایندگان مبنی بر استیضاح وزیر راه و شهرسازی، این موضوع را « تسویه حساب خصوصی و یا سیاسی» عنوان کرده و معتقد بود استفاده از این حادثه «ظلم» به کشور است. اظهارات جهانگیری در حالی مطرح می شد که مطالبه بسیاری از مردم از مجلس استیضاح آخوندی و برخورد با مسببان حادثه بود.

*رهبر انقلاب: مسئولان از این حوادث دردناک به آسانی عبور نکنند

رهبر معظم انقلاب نیز در پی جان‌باختن و آسیب‌دیدگی جمعی از مسافران و زائران حضرت امام رضا(ع) در پیامی ضمن طلب رحمت و مغفرت الهی برای درگذشتگان و دعا برای شفای آسیب‌دیدگان، تأکید کردند: مسئولان از این حوادث دردناک به آسانی عبور نکنند و دغدغه‌ی حلّ ریشه‌ای این مصائب و امثال آن از مسائل مردم را در صدر اولویت‌های خود قرار دهند.

* مقایسه عملکرد و مواضع دولتمردان در دولت‌های روحانی و رئیسی

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان رفتارها، مواضع و اقدامات دوگانه دولتمردان در دولت های مختلف به ویژه واکنش‌های متفاوت وزرای راه و شهرسازی در دولت های روحانی و رئیسی، خود گواه میزان مسئولیت پذیری و پاسخگویی مسئولان و مدیران کشوری است.

سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در واکنش به این حادثه و عملکرد متفاوت وزرای راه دولت روحانی و رئیسی در توئیتی تاکید می‌کند: « به خاطر حادثه تلخ قطار مشهد-یزد، مهندس رستم قاسمی با صراحت و صداقت اظهار شرمندگی کرد و مسئولیت این حادثه را به عهده وزرات راه دانست و به همراه وزیر کشور سر صحنه حاضر شد، برخلاف یکی از اسلافش که با گفتن: « جای نگرانی نیست، همه بیمه بودند» نمک بر زخم داغداران پاشید.»

 

 

بسیاری معتقدند اینکه از سویی وزیر راه دولت روحانی ضمن فرار از پاسخگویی و اظهارات تعجب برانگیز بدون پذیرش مسئولیت حادثه تصادف قطارها در ایستگاه هفت خوان می گوید «همه کشته شده‌ها بیمه هستند و نگرانی از این بابت نیست» و از سوی دیگر وزیر راه دولت رئیسی بلافاصله پس از وقوع حادثه اظهار شرمندگی کرده و مسئولیت آن را بر عهده وزارتخانه خود می داند، بیانگر آن است که وزیر راه دولت رئیسی ضمن مسئولیت پذیری و شهامت پذیرش مسئولیت سوانحی که چرایی وقوع آن هنوز مشخص نیست، روحیه جهادی و انقلابی در بررسی، پیگیری و اقدام به موقع در حوادث مترقبه را دارد.

امروز مردم باید حضور مسئولان و مدیران ارشد را در بین خود بیش از پیش احساس کنند که این خود علیرغم اینکه در راستای تاکیدات موکد رهبر انقلاب مبنی بر احیای امید است، موجب افزایش سرمایه اجتماعی می شود.

نکته حائز اهمیتی که جهت جلوگیری از بروز چنین حوادثی وجود دارد این است که دولت‌ها اهتمام ویژه‌ای نسبت به توسعه ناوگان ریلی کشور و افزایش ضریب امنیت این ناوگان داشته باشند.

متاسفانه توسعه ناوگان ریلی کشور و خودکفایی در صنعت واگن سازی در لیست اولویت های دولت‌ها نبوده و این مهم همواره مغفول مانده است.

اگرچه طی سال‌های گذشته و به خصوص در دولت قبل با توجه به مسائلی که در وزارت راه وجود داشت به بهسازی وضعیت ریلی و جاده ای کشور توجهی نشود ولی با این حال از دولت فعلی انتظار می رود، جهت تامین امنیت مردم و تسریع در روند جابجایی مسافران، نگاه ویژه ای به این حوزه داشته و تمهیدات لازم را جهت کاهش آمار تصادفات و سوانح ریلی بیاندیشد.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: