کد خبر: ۹۱۹۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۷
تعداد بازدید: ۲۵۳
رئیس جمهور کشورمان فلسفه‌ی وجودی مناطق آزاد کشور را بهره‌وری بهینه از ظرفیت‌های موجود در راستای"تولید، اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی" در این مناطق عنوان کرد.

فلسفه وجودی مناطق آزاد کشور تولید و صادرات محور استبه گزارش خبرداغ به نقل از  روابط‌ عمومی و امور بین‌ الملل سازمان منطقه آزاد کیش، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در آئین افتتاح تعداد 82 طرح در مناطق آزاد کشور از طریق ویدئو کنفرانس، اظهار داشت: فلسفه‌ی وجودی مناطق آزاد بهره‌وری بهینه از ظرفیت‌های موجود در راستای "تولید، اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی" است که در برخی از مقاطع این امر مورد بی‌توجهی یا کم‌ توجهی قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور کشورمان، با اشاره به برنامه هفتم و با تاکید بر این‌که باید به مناطق آزاد در این برنامه نگاه وی‍ژه شود، ‌تصریح کرد: طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری تمام فعالیت‌ها باید علم‌پایه و فناورانه باشد و در حوزه‌ ظرفیت‌های اقتصادی و کشاورزی کشور، اقدامی ماندگار انجام شود تا علاوه بر تامین تولید داخلی،‌ زمینه‌ی صادرات را نیز فراهم کند.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر این که مناطق آزاد نباید دچار بوروکراسی های اداری سرزمین اصلی شوند، افزود: تسهیل و تسریع در صدور مجوزها از ویژگی‌های اصلی مناطق آزاد کشور است.

رئیس جمهور کشورمان، تعریف مناطق آزاد را روشن و مشخص عنوان کرد و افزود: همین قوانین، اختیاراتی به مناطق آزاد داده است که باید مورد توجه قرار گیرد و در حوزه اختیارات، ‌همان‌طور که حق وجود دارد،‌ تکلیف پاسخگویی نیز از وظایف آن محسوب می شود.

آیت‌الله رئیسی ارائه گزارش مدیران عامل مناطق آزاد در آئین بهره برداری از 82 طرح عمرانی، صنعتی و کشاورزی را نویدبخش فعالیت این مناطق در زمینه های "تولید، اشتغال، کارآفرینی و فعالیت اقتصادی" عنوان کرد و گفت: رشد اقتصادی نیازمند دو اقدام اساسی "سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی" و "افزایش بهره‌وری" است و هر اقدامی در این دو حوزه‌، توسط بخش خصوصی حمایت می‌شود.

وی با اشاره به این که رعایت استاندارد و کیفیت یکی از ویژگی های محصولات تولیدی در مناطق آزاد کشور است، افزود: تولید چه با رویکرد مصرف داخلی در کشور و چه به ‌منظور صادرات مازاد بر نیاز کشور باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رئیس جمهور کشورمان همچنین در خصوص اختیارات مناطق آزاد کشور، گفت: در مواردی مانند مسائل امنیتی، انتظامی و قضایی برخی مناطق همچون خرمشهر و آبادان، دستور حل سریع به سرزمین اصلی داده شده است.

رئیس‌جمهور کشورمان، فراهم شدن زمینه فعالیت های بخش خصوصی، بانک ها و شرکت های بزرگ در مناطق آزاد را مهم و مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: دولت سه وظیفه‌ی مهم "هدایت"،‌ "نظارت" و "حمایت" را بر ‌عهده دارد، و باید برای بخش خصوصی فرصت و زمینه‌ فعالیت را تسهیل و فراهم کند.

وی در ادامه سخنان خود، گفت: در سالی که مزین به "سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" شده است شاهد ایجاد هشت هزار فرصت شغلی جدید به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مناطق آزاد کشور هستیم.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به وجود عناصر بسیار کارآمد و تحصیل‌کرده‌ بومی، توصیه کرد: حتما از این افراد استفاده شود و این امر بدین‌معنا نیست که از تخصص افراد سایر نقاط کشور بهره‌مند نشد، اما اولویت باید جذب نیروی کارآمد بومی باشد و از ظرفیت متخصصین داخل کشور نیز بهره گرفت.

وی فعالیت در حوزه‌های انرژی، ‌صنعت و کشاورزی را ضروری و نیاز کشور دانست و گفت: منطقه‌ آسیا موضوع مهمی است و در اجلاس‌ها و ارتباطات خارجی بر فعالیت‌های مناطق آزاد تاکید شده است.

افتتاح همزمان ۸۲ طرح صنعتی، عمرانی و کشاورزی در ۵ منطقه آزاد تجاری-صنعتی قشم، ارس، کیش، انزلی، ماکو و و ۷ منطقه ویژه اقتصادی کشور "پارسیان، نمین، سهلان، بوشهر، لرستان، لامرد و بجنورد" با حضور رئیس جمهور از طریق ویدئوکنفرانس انجام شد.

این طرح‌ها شامل ۳۹ طرح صنعتی، ۳۹ طرح عمرانی و ۴ طرح کشاورزی با سرمایه‌گذاری بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال "بخش دولتی و خصوصی" و اشتغال‌زایی بیش از ۸ هزار نفر به صورت "مستقیم و غیرمستقیم" می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: