کد خبر: ۹۱۶۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
تعداد بازدید: ۳۲۹
دولت سیزدهم را باید دولت علامت سئوال‌های بزرگ در عرصه اقتصاد دانست، علامت سئوالاتی که حتی با مصوبه و ابلاغیه نیز پاسخی را دریافت نمی‌کنند.

دولت ابهامات بزرگ/ از یارانه 800 هزار تومانی و واردات خودرو چه خبر؟به گزارش خبرداغ به نقل از قرن نو : دولت سیزدهم را باید دولت علامت سئوال‌های بزرگ در عرصه اقتصاد دانست، علامت سئوالاتی که حتی با مصوبه و ابلاغیه نیز پاسخی را دریافت نمی‌کنند.

در حالی که بحث بر سر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار داغ است و مصوبات بودجه‌ای نیز حکایت از آن دارد که یارانه ریالی جایگزین یارانه ارزی شده است، اما امروز انتشار خبری از سوی مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نشان می‌دهد که هنوز تکلیف این موضوع مشخص نیست.
در حالی بانک مرکزی خبر از ادامه روند تخصیص ارز برای واردات دارو داده است که در روزهای اخیر اظهارات وزیر بهداشت در خصوص پایان تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی واردات دارو، بازار دارو با چالش‌های جدی مواجه کرد و قیمت‌ها روند صعودی گرفت.
حالا از بانک مرکزی خبر می‌رسد، امروز معادل یک‌میلیارد دلار به واردات دارو اختصاص داده شده است و این روند ادامه خواهد داشت.
مصطفی قمری وفا مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در این باره نوشت: بانک مرکزی در ادامه روند تخصیص ارز برای واردات دارو، معادل یک‌میلیارد دلار به این امر اختصاص داد و این روند ادامه خواهد داشت.
این مساله علامت سئوال بزرگی را مقابل مساله مهم تخصیص یا عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار داده است و با وجود گذشت نزدیک به ۲۴ روز از فروردین هنوز روشن نیست تکلیف یارانه ارزی چیست و ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار است در چه پروسه‌ای حذف شود .
این وضعیت به عقیده کارشناسان می‌تواند زمینه را برای افزایش قیمت مهیا کرده و مشکلی چندباره را در اقتصاد تورمی متوجه اقتصاد ایران کند.

تکلیف افزایش یارانه‌ها چه شد؟

سید ابراهیم رییسی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری وعده داده بود نسبت به افزایش رقم یارانه‌ها اقدام کند اما با گذشت نزدیک به هشت ماه از فعالیت دولت سیزدهم هنوز تکلیف این مهم روشن نیست. نکته اینجاست که مقامات اقتصادی دولت بارها تاکید کرده‌اند که افزایش یارانه در راه است و حتی محسن رضایی وعده رسیدن یارانه به هشتصد هزار تومان را مطرح کرد تا ابهامی بزرگ در این زمینه در افکار عمومی ایجاد شود. حالا از یک سو موافقان و حامیان دولت افزایش رقم یارانه‌ها را وابسته به ریالی شدن یارانه ارزی می‌دانند و در عین حال تکلیف یارانه ارزی همان گونه که گفته شد روشن نیست.

ابهام بزرگ در واردات خودرو

وزیر صمت از آزادسازی ورادات خودرو خبر داده و تاکید کرده بود که در سال ۱۴۰۱ این اتفاق رخ خواهد داد اما با وجود همسویی و هماهنگی دولت و مجلس، مساله واردات خودرو به مساله‌ای بغرنج در بودجه تبدیل گردید. قرارگیری و حذف مساله واردات خودرو در قانون بودجه حالا این سئوال مهم را پیش‌ روی افکار عمومی قرار داده است که تکلیف این مساله چیست و اتفاقا مقامات دولتی نیز شفاف‌سازی چندانی در این زمینه رادر دستور کار قرار نداده‌اند.

سکوت درباره شکست طرح کاهش قیمت لبنیات

در حالی که دولت سیزدهم در روزهای ابتدایی فعالیت خود وعده داد که قیمت سه قلم پرمصرف لبنیات کاهش خواهد یافت و تبلیغات مهمی در این زمینه انجام داد اما در عمل برابر شکست این طرح سکوت پیشه کرد و روشن نشد چرا مقامات دولتی از عدم اجرای دستوراتشان عقب‌نشینی کرده‌اند. این وضعیت درباره سایر کالاها نیز وجود دارد .
لبنیات در ماه‌های اخیر افزایشی قابل توجه را تجربه کرده و بررسی و رصد بازار نشان می‌دهد که حتی در ماه‌های اخیر بهای کالاهای پرمصرف نیز دستخوش افزایش شده است. پنیر و ماست و شیر نیز در حال حاضر طعم گرانی فزاینده را تجربه کرده‌اند .

دولت ابهامات بزرگ | از یارانه 800 هزار تومانی و واردات خودرو چه خبر؟

ابهام در قیمت ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن

در حالی که قرار است دولت نسبت به ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال اقدام کند تا بحران مسکن در ایران رنگ ببازد اما هنوز رقم مشخصی برای هزینه ساخت مسکن در قالب این طرح مشخص نیست. در حالی که قیمت ساخت مسکن از سوی سازمان نظام مهندسی در محدوده هفت میلیون تومان اعلام شده است اما رییس جدید سازمان نظام مهندسی نسبت به بازنگری این رقم و کاهش عجیب نزدیک به دو میلیون تومانی آن اقدام کرده است. از یک سو برخی مقامات هزینه ساخت را نزدیک به شش میلیون تومان و از سوی دیگر برخی از مسئولان این رقم را نزدیک به شش میلیون تومان اعلام می‌کنند. این ابهام امکان برنامه‌ریزی از متقاضیان را سلب کرده است .

از ثبت نام جدید برای سهام عدالت چه خبر؟

حتی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده ثبت نام از متقاضیان سهام عدالت را داده است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز این مهم را تایید کرده است اما در سوی دیگر رییس سازمان خصوصی سازی و مقامات بورس معتقدند سهامی برای واگذاری به مردم باقی نمانده است و این وضعیت جمعیتی نزدیک به ۱۰ میلیون نفر که متقاضی دریافت سهام عدالت هستند را با ابهام واجه کرده است .

کارت نان در راه است

رییس سازمان برنامه و بودجه از تخصیص کارت نان و تغییر مکانیزم یارانه نان خبر داد و پس از بالا گرفتن بحث در این خصوص این مهم با تکذیب روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه روبرو شد. حالا اما بار دیگر این مهم در دستور کار قرار گرفته و گفته می‌شود طرح تخصیص کارت نان به صورت پایلوت در زنجان اجرا می‌شود. روشن نیست مکانیزم تغییر تخصیص یارانه نان در چنین شرایطی چیست و آیا دولت در این قالب پیش‌بینی‌های لازم را در دستور کار قرار داده است؟

بنزین و گازوییل چه می‌شود؟

تایید و تکذیب تغییر مکانیزم تخصیص یارانه بنزین و شارژ کارت‌های سوخت، داستان ادامه‌دار صحنه اقتصاد ایران در سال گذشته بود. درحالی که نمایندگان مجلس از تصمیم دولت برای تخصیص سهمیه بنزین به فرد به جای خودرو خبر می‌دادند، این موضوع با تکذیب روبرو شد اما در نهایت کیش و قشم به عنوان مرکز پایلوت برای اجرای این طرح اعلام شدند و حالا این سئوال مهم از سوی افکار عمومی مطرح است که ایا نحوه تخصیص سهمیه بنزین تغییر می‌کند؟
این فهرست هر روز در حال طولانی شدن است و امکان پیش‌بینی اقتصاد با طولانی شدن این فهرست سلب شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: