کد خبر: ۹۱۵۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
تعداد بازدید: ۵۷۶
وزارت برق عراق روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش به مذاکره بر سر تعرفه ویژه انرژی با هدف تکمیل ارتباط شبکه برق خود با کشور‌های عربی خلیج فارس بازگشته است. وزارت برق عراق اعلام کرده که عملیات ارتباط برق عراق با کشور‌های عربی خلیج فارس کامل شده است و تاکید کرد که گام‌های عملی ارتباط برقی با اردن نیز آغاز شده است.

عراق درباره قیمت انرژی با کشورهای خلیج فارس مذاکره می کندبه گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا: وزارت برق عراق روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش به مذاکره بر سر تعرفه ویژه انرژی با هدف تکمیل ارتباط شبکه برق خود با کشورهای عربی خلیج فارس بازگشته است.

وزارت برق عراق اعلام کرده که عملیات ارتباط برق عراق با کشورهای عربی خلیج فارس کامل شده است و تاکید کرد که گام های عملی ارتباط برقی با اردن نیز آغاز شده است.

احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق به شفق نیوز گفته است که «عراق با قیمت های تعیین شده برای تعرفه انرژی کشورها (خلیج فارس) موافق بود اما سهام جهانی گاز رشد یافت و قیمت ها تغییر کرد. در نتیجه، عراق امروز بر سر قیمت جدیدی در حال مذاکره است.

العبادی افزود: با توافق بر سر تعرفه، ایجاد خط ارتباطی برق آغاز خواهد شد؛ طرح اخیر در باره این ارتباط شبکه، خط فاو-زور است که قرار است نیروگاه فاو عراق را به نیروگاه الزور کویت متصل کند. این خط انتقال نیرو، ۳۰۰ کیلومتر است که ۸۰ کیلومتر آن در عراق و ۲۲۰ کیلومتر آن در خاک کویت واقع است.

العبادی افزود: فرآیند ارتباط برقی با ترکیه ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده است و ما آماده انتقال حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات برق هستیم اما در حال حاضر به ین میزان نیازی نداریم و در آینده از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت برق عراق از ارتباط با شبکه برق اردن هم گفت و اینکه «بررسی مسیرهای خطوط انتقال برق، نقاط ارتباطی و بررسی خاک آغاز شده است.»

پیشتر، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق دستورهای لازم به وزراتخانه های این کشور درباره ضرورت همکاری با وزارت برق و نیز تامین امنیت دکل های برق در مقابل حملات احتمالی در فصل گرما را صادر کرد.

در بیانیه دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق آمده است که الکاظمی روز یکشنبه در جلسه ای با وزرای عراقی، همه وزارتخانه ها را به فعالیت بالا برای ارائه خدمات بهتر به مردم عراق در ماه مبارک رمضان فراخواند و دستور داد وزارتخانه ها همکاری و هماهنگی با وزرات برق را برای فراهم سازی انرژی مورد نیاز شهروندان به عمل آورند و از وزارت برق نیز تاکید کرد که نهایت تلاش خود را برای افزایش تولید برق و عملیات نگهداری شبکه به کار گیرد.

نخست وزیر عراق به وزارتخانه های امنیتی دستورهای لازم درباره حمایت از دکل های برق، تعقیب گروه های تروریستی مترصد حمله به شبکه برق عراق و مقابله با فعالیت های خرابکارانه را داد.

در تابستان گذشته، عراق شاهد تخریب و انفجار صدها دکل برق به دست تروریست ها و فرو رفتن برخی شهرها در تاریکی با وجود گرمای شدید هوا بود.

«عادل کریم» وزیر برق عراق دوشنبه‌شب در گفت وگوی تلویزیونی وعده «تابستانی متفاوت از گذشته» را در مساله تامین برق داد و گفت که این وزارتخانه تلاش دارد تا برای تابستان داغ پرمصرف عراق آماده باشد.

او اذعان کرده بود که هزینه ارتباط شبکه برق عراق با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خیلی بالا است.

وی افزود: با تعرفه آنها (کشورهای خلیج فارس) موافق نیستیم. گاز ایران برای عراق مناسب و قیمت آن نیز مورد قبول است؛ ما سال‌ها به گاز ایران نیاز داریم.

کریم به سه توافق با قطر، ترکیه و عربستان سعودی نیز اشاره کرد هر چند گفت که عراق بر سر قیمت و تعرفه انرژی با این کشورها (مشخصا کشورهای عربی) هنوز به توافق نرسیده است؛ قرارداد واردات گاز قطر برای رفع کمبود در فصل زمستان، تلاش برای ارتباط شبکه برق کشور با عربستان که ۳۸ ماه زمان خواهد برد و تکمیل ارتباط با شبکه برق ترکیه برای تجهیز برق موصل است.

وی وعده داد که اگر سوخت نیروگاهی برای تولید برق در تابستان پیش رو، تامین شود، این کشور می‌تواند تولید مازاد برق داشته باشد.

عمده نیروگاه‌های برق عراق، متکی به گاز و انرژی ایران است

وزیر برق عراق ادامه داد: عراق، سالانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد این در حالی است که هر سال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز به این احتیاج افزوده می‌شود. عراق، امسال ۴ هزار مگاوات به ظرفیت تولید خود خواهد افزود. همچنین قراردادهایی برای تولید ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از طریق انرژی خورشیدی امضا شده است.

وی به مساله تخصیص بودجه لازم برای تجهیز خطوط انتقال برق اشاره کرد و افزود: قرار بر این بود که ۱۰ میلیارد دلار برای اجرای قرارداد با شرکت «زیمنس» آلمان برای تولید برق اختصاص یابد اما تاکنون فقط ۵۰۰ میلیون دلار آن تامین شده است.

وزیر برق عراق به تخریب نیروگاه های برق عراق در «بیجی» بعد از عملیات آزادسازی این شهر از دست تروریست‌های داعش اشاره کرد و گفت: هزینه تعمیر و راه اندازی نیروگاه های برق تخریب شده در مناطق درگیری بالغ بر ۶ میلیارد دلار است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: