کد خبر: ۹۱۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
تعداد بازدید: ۱۸۰
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم، با بیان اینکه دنیا به سمت بهره‌گیری از فناوری‌های جدیدتر هسته‌ای پیش می‌رود، گفت: با فناوری جوش هسته‌ای امکان بهره‌گیری از آب اقیانوس‌ها به عنوان سوخت وجود دارد.

دنیا به سمت بهره‌گیری از فناوری‌های جدیدتر هسته‌ای پیش می‌رودبه گزارش خبرداغ، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  فارس، با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت دانش هسته‌ای برای آینده کشور و حساسیت قدرت‌های جهانی بر روی این دانش اظهار داشت: هر کشوری بخواهد عزت و استقلال خود را در معادلات جهانی حفظ کند، باید از قدرت علمی برخوردار باشد و هر کشوری که قدرت علمی بیشتری داشته باشد، قدرت چانه‌زنی بیشتری در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و دیپلماتیک خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر آمریکا امروز خودش را ابرقدرت جهانی می‌داند، علتش قدرت علمی این کشور است که به واسطه این قدرت علمی به خود اجازه می‌دهد، در جهان بر دیگران سیطره داشته باشد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران یک کشور تأثیرگذار در معادلات منطقه‌ای است و یکی از عوامل تأثیرگذاری آن نیز، پیشرفت‌های علمی و دفاعی ماست؛ به گونه‌ای که اگر از قدرت کافی در عرصه‌های دفاعی و جنگ الکترونیک یا حوزه‌های مختلف علمی برخوردار نبودیم، بدون تعارف دشمنان تا الان بخش‌های مختلف زیرساختی ما را هدف قرار می‌دادند.

* فرانسه به دنبال احداث 14 نیروگاه جدید و چین در صدد احداث 40 راکتور اتمی جدید هستند

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران باید بعد از این هم پا به پای دانش روز دنیا پیش برود، اظهار داشت: امروز کشور فرانسه با وجود آنکه بیش از 75 درصد برق خود را از صنعت هسته‌ای تأمین می‌کند، اما احداث 14 نیروگاه جدید هسته‌ای را در دستور کار دارد و چین هم احداث 40 راکتور اتمی جدید را در برنامه دارد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی در دوره نهم افزود: در سطح کشورهای منطقه نیز کشورهایی مانند عربستان، امارات و اردن با کمک کشورهای غربی در حال ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای هستند و به نوعی تأسیسات اجاره‌ای برپا می‌کنند، لذا جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند از امکانات صلح‌آمیز این دانش غافل بماند.

وی عنوان کرد: ایران برای دستیابی به مصارف مختلف دانش صلح‌آمیز هسته‌ای با توجه به سنگ‌اندازی‌های مکرر آمریکایی‌ها و غربی‌ها، باید روی پای خودش بایستد و چرخه کامل سوخت هسته‌ای را در اختیار داشته باشد که این هدف بیش از یک دهه قبل محقق شد و ایران جزء 10 کشور صاحب این فناوری شد.

کارخانه ای با اشاره به دلایل و ضرورت‌های بهره‌گیری جهان از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تصریح کرد: مطالعات علمی نشان می‌دهد که منابع فسیلی جهان روزی به پایان می‌رسد، لذا هر کشوری که از الان به فکر سوخت هسته‌ای و بهره‌گیری از اورانیوم می‌افتد، شاید 20 سال دیگر به سوخت مورد نیاز برسد، لذا انرژی‌های فسیلی باید عمدتا در صنایع پتروشیمی و پتروپالایشگاهها به کار گرفته شود. 

وی ادامه داد: به هر حال ذخایر اورانیوم جهان هم به پایان می‌رسد، لذا دانش نهایی برای تأمین سوخت مورد نیاز بشر، برخورداری از فرایند جوش هسته‌ای است و برای دستیابی به جوش هسته‌ای هم که ماده اولیه آن هیدروژن سنگین است که در آب وجود دارد، باید به فرایند شکافت هسته‌ای دستیابیم، لذا جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها قبل بر روی فرایند جوش هسته‌ای کار می‌کند تا در آینده و در میان قدرت‌های جهان حرف برای گفتن داشته باشد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی در دوره نهم خاطرنشان کرد: با فناوری جوش هسته‌ای امکان بهره‌گیری از آب اقیانوس‌ها به عنوان سوخت وجود دارد و می‌توان از یک گالن آب اقیانوس، معادل 300 گالن بنزین، انرژی تولید کرد و در آینده جهان به این سمت حرکت می‌کند.

* کاربردهای مختلف دانش هسته‌ای

وی با تأکید بر اینکه در بهره‌گیری از دانش هسته‌ای تنها نباید به تولید سوخت هسته‌ای اکتفا کرد، اظهار داشت: فناوری هسته‌ای در عرصه‌های کشاورزی، صنعتی و پزشکی کاربردهای فراوان دارد و به عنوان مثال در عرصه پزشکی، امروز ایران حدود هزار رادیودارو برای درمان بیماران سرطانی تولید می‌کند.

وی گفت: این در حالی است که وقتی سوخت راکتور تحقیقاتی تهران تمام شد، هیچ کشوری حاضر نمی‌شد به ما سوخت بدهد، اما دانشمندان ما خودشان دست به کار شدند و با تولید سوخت 20 درصد برای این راکتور، امکان تولید رادیوداروهای مورد نیاز بیماران سرطانی را فراهم کردند.

کارخانه ای تصریح کرد: علاوه بر این کاربردها، امروز حتی کشورهای جهان در عرصه‌های قضایی و جنایی نیز برای جرم‌یابی و تشخیص هویت از دانش هسته‌ای بهره می‌گیرند و حالا سؤال اینجاست که با کدام دلیل منطقی همه کشورهای دنیا حق بهره‌مندی از مواهب دانش هسته‌ای را دارند، اما ما نباید از آن استفاده کنیم؟!

نماینده مردم همدان در دوره‌های هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سابقه تحقیقات اتمی در کشورمان گفت: از بدو تأسیس نخستین راکتور هسته‌ای کشورمان در سال 1346 تحقیقات دراین حوزه شروع شد، اما سرعت گرفتن تحقیقات و پیشرفتها مربوط به سالهای بعد از انقلاب اسلامی بوده و امروز هم مجموعه‌های کلان برنامه‌ریزی در کشور باید از دانش صلح‌آمیز هسته‌ای در تمام عرصه‌ها استفاده کنند و کشور را معطل نگذارند.

وی افزود: به عنوان مثال، اگر از دانش هسته‌ای در عرصه کشاورزی به طور میدانی و نه نمایشگاهی استفاده شود، از فاسد شدن سالانه میلیون‌ها تن محصولات کشاورزی جلوگیری می‌شود و کیفیت و دوام این محصولات افزایش می‌یابد.

*  افزایش قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات وین، با دستیابی به غنی‌سازی 60 درصد/ آمریکا 5 هزار کلاهک هسته‌ای دارد

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم با بیان اینکه در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران امکان غنی‌سازی 60 درصد را به دست آورده، گفت: این امکان، قدرت چانه‌زنی ما را در مذاکرات فعلی بالا برده و اگر لازم باشد، به سطح بالاتری از این میزان می‌توانیم دست پیدا کنیم.

کارخانه‌ای تصریح کرد: البته همانطور که مقام معظم رهبری در فتوای تاریخی خود گفتند، ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و نگهداری و کاربرد آن را حرام می‌دانیم. اما خود کشورهایی که امروز برای ما در حوزه هسته‌ای مانع‌تراشی می‌کنند مجهز به سلاح هسته‌ای هستند؛ به عنوان مثال کشور آمریکا بیش از 5 هزار کلاهک هسته‌ای دارد و رژیم صهیونیستی نیز صدها کلاهک در اختیار دارد.

*  20 درصد بازرسی‌های آژانس متوجه ایران است!

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ امروز با وجود آنکه 196 کشور جهان عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، اما بیش از 20 درصد بازرسی‌های آژانس متوجه ایران است و این نشان می‌دهد، مسئله دانش هسته‌ای برای آنها تبدیل به یک ابزار سیاسی شده، چرا که خودشان می‌دانند دانش هسته‌ای پیشران دیگر دانش‌ها و حوزه‌های فناوری در کشورهاست و لذا ما نباید از حقوق قانونی خودمان در این عرصه کوتاه بیاییم.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: