کد خبر: ۹۱۱۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۹
تعداد بازدید: ۶۵۷
قاسم ساعدی در واکنش به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه نمایندگان نمی‌توانند در عزل و نصب‌ها دخالت کنند و اگر دخالت آنان برای شورای نگهبان ثابت شود این شورا ورود پیدا خواهد کرد، گفت: «نظر شورای نگهبان محترم و تفسیر قانون با این شورا است. عزل و نصب‌ها از ابتدا کار نمایندگان نبوده و نیست. مجلس و نمایندگان دو برهه مسئولیت قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون را دارند. بنابراین بحث عزل و نصب را نداریم.»

ساعدی، نماینده: از شورا ممنونم؛ از این پس اگر مردم آمدند دم خانه‌ی ما و توهین کردند، می گویم بروید سراغ فرماندار و دولت / اینکه دولت نمی خواهد مشورت بگیرد، باری از دوش مجلس بر می داردیک نماینده مجلس یازدهم در واکنش به ورود شورای نگهبان به حوزه نظارت بر نمایندگان، گفت: «دست‌کم مردم اگر کمک اجرایی بخواهند، می‌گوییم کار ما مطابق قانون اساسی، قانونگذاری است و باید به سراغ فرماندار، استاندار و روسای ادارات بروند. دیگر به این شکل نیست که در مناطق کوچکی مثل حوزه انتخابیه بنده، کسی بیاید در خانه را برای یک گونی آرد یا اشتغال، بزند. مردم به سمت ما سنگ پرتاب می‌کنند و به ما توهین می‌کنند اما از این به بعد می‌توانیم بگوییم که ببخشید من اداره کار نیستم و به سراغ فرماندار بروید.»

به گزارش خبرداغ به نقل از انتخاب ، قاسم ساعدی  در واکنش به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه نمایندگان نمی‌توانند در عزل و نصب‌ها دخالت کنند و اگر دخالت آنان برای شورای نگهبان ثابت شود این شورا ورود پیدا خواهد کرد، گفت: «نظر شورای نگهبان محترم و تفسیر قانون با این شورا است. عزل و نصب‌ها از ابتدا کار نمایندگان نبوده و نیست. مجلس و نمایندگان دو برهه مسئولیت قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون را دارند. بنابراین بحث عزل و نصب را نداریم.»

وی تاکید کرد: «برای انسجام میان قوه مقننه و قوه مجریه شور و مصلحت را داریم اما دخالت مستقیم یا تحمیل نظر توسط نمایندگان به دولت مططرح نبوده و نیست، اگر هم بوده باشد این امر غیر قانونی است. به جهت حفظ انسجام بین قوا و به دلیل اینکه تیم کاری در هر استان و شهرستان‌ همسو باشند و برای پیشبرد اهداف و تقویت عملکرد دولت‌ها، نمایندگان در کنار دولتمردان قرار می‌گیرند و با شور و مصلحت، افراد عزل یا منصوب می‌شوند ولی اگر این امر را به صلاح نمی‌بینند و نمی‌خواهند مشورت گیرند، این حق قانونی قوه مجریه است، و به عقیده من نمایندگان راحت‌تر می‌توانند به وظایف خودشان عمل کنند چون یک بار مسئولیتی از دوششان برداشته می‌شود.»

ساعدی در ادامه تاکید کرد: «همه و از جمله شورای محترم نگهبان اطلاع دارند که نمایندگان ضربه‌گیر دولت هستند یعنی مردم سر نماینده داد می‌زند و به نماینده توهین می‌کند. وزرا و حتی فرماندار‌ها و استانداران از ما نمایندگان راحت‌ترند چراکه در خدمت مردم نیستند. به باور من این امر مشکلی ندارد و از این پس نمایندگان می‌توانند رسانه‌ای هم بکنند که ملت شریف ایران ما در چارچوب قانون اساسی، وظیفه نظارت و قانونگذاری را داریم و وکیل مردم هستیم تا اگر مردم کم و کسری، بحران‌ها، چالش‌ها و محرومیت‌هایی هم داشته باشند، نمایندگان در سطح مردم قرار می‌گیرند و مطالبات آن‌ها را به دولت منتقل می‌کنند.»

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه آنچه شورای نگهبان اعلام کرده، یک امر قانونی است و همه مسئولین کشور باید به آن عمل کنند، گفت: «فصل الخطاب همه مسائل شورای نگهبان است. تفسیر قانون و تعیین خط و مشی توسط شورای نگهبان صورت می‌گیرد و همه مسئولین در نظام جمهوری اسلامی وظیفه عمل به آن را دارند. چراکه رکن رکین نظام جمهوری اسلامی را شورای نگهبان می‌دانیم، به رسالت آنان ایمان داریم و خودمان را ملزم به رعایت استنباط و تفسیر این نهاد مقدس از قانون می‌دانیم. حتما آسیب شناسی کرده‌اند که نمایندگان اگر از مشورت خارج شوند، یقینا دولت می‌تواند به تنهایی پاسخگوی مشکلات و چالش‌های موجود در متن جامعه باشد.»

ساعدی افزود: «به باور من، نظر شورای نگهبان در این امر به نفع نمایندگان و حتما در امر صیانت از نمایندگان صورت گرفته است. من آن را یک امتیازی برای نمایندگان و یک تکلیف سنگین بر دوش دولتمردان تلقی می‌کنم. دولت باید پاسخگوی خواسته‌های مردم باشد و باید آن‌ها را قانع کند. شورای محترم نگهبان حتما اطلاع دارد که این نمایندگان هستند که در خط مقدم قرار گرفته‌اند و همه چالش‌ها، نیازمندی‌ها و محرومیت‌های مردم پاسخ می‌دهند، آن‌ها را توجیه و  دردهای‌شان را تسکین می‌دهند. درواقع  حکم یک ضربه‌گیر را دارند.»

نماینده مردم دشت آزادگان، خاطر نشان کرد: «به شخصه از حسن نیت شورای نگهبان تشکر می‌کنم که این بار را از دوش ما برداشته است تا بیش از این مورد توهین و تهمت مردم قرار نگیریم. دست‌کم مردم اگر کار اجرایی بخواهند، می‌گوییم کار ما مطابق قانون اساسی، قانونگذاری است و باید به سراغ فرماندار، استاندار و روسای ادارات بروند. دیگر به این شکل نیست که در مناطق کوچکی مثل حوزه انتخابیه بنده، کسی بیاید در خانه را برای یک گونی آرد یا اشتغال، بزند. مردم به سمت ما سنگ پرتاب می‌کنند و به ما توهین می‌کنند اما از این به بعد می‌توانیم بگوییم که ببخشید من مسئول این کار نیستم و به سراغ فرماندار بروید.»

ساعدی تاکید کرد: «در حقیقت یک سنگینی کار اجرا در کشور، این همه مدت به صورت یک امر سنتی بر دوش دو قوه مجریه و مقننه بوده است. نمایندگان در خط مقدم و ارتباط مستقیم با مردم هستند و خیلی از خلاها و مشکلات را پیگیری یا توجیه و اقناع می‌کنند و آنان را تسکین می‌دهند، حال اگر این امر هم برداشته شود، چیزی نیست. حداقل در حوزه انتخابیه خودم می‌گویم که ببخشید، طبق قانون اساسی و شورای نگهبان ما در هیچگونه مسائل دخالت نمی‌کنیم، ما کارمان قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون از ریز و کلان است. بنابراین بار ما هم سبک‌تر می‌شود. من از اعضای شورای نگهبان تشکر می‌کنم که این امر را هم از دوش نمایندگان برداشته‌اند و از این طریق دولت را بیشتر فعال می‌کنند.»

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: