کد خبر: ۹۰۹۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
تعداد بازدید: ۳۶۶
از آنجایی که تحقیقات قبلی نشان داده است که هم ویتامین د و هم اسید‌های چرب امگا ۳ مشتق شده از غذا‌های دریایی می‌توانند تاثیر مثبتی بر التهاب و ایمنی در اختلالات خود ایمنی داشته باشند "کاستنبادر" تصمیم گرفت این موضوع را بررسی کند که آیا مکمل‌ها می‌توانند از چنین بیماری‌هایی جلوگیری کنند یا خیر استفاده کند.

نقش ۲ ویتامین در پیشگیری از بیماری خود ایمنیبه گزارش خبرداغ به نقل از فرارو: نتیجه پژوهشی تازه نشان می‌دهد که مصرف روزانه مکمل‌های ویتامین د و روغن ماهی ممکن است به محافظت از افراد مسن در برابر ابتلا به اختلالات خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)، پسوریازیس، بیماری‌های تیروئید و پلی میالژی روماتیکا (آرتریت گیجگاهی) که یک بیماری التهابی است و باعث درد عضلانی و سفتی در ناحیه شانه‌ها و باسن می‌شود کمک نمایند.

به نقل از سی ان ان، دکتر "کارن کاستنبادر" که در دانشکده پزشکی هاروارد این مطالعه را انجام داده می‌گوید:"افرادی که ۵۰ سال به بالا سن داشتند ۲ هزار واحد ویتامین د ۳ را در بیش از پنج سال مصرف کردند. در این افراد ۲۲ درصد کم‌تر از سایرین میزان ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی دیده شد".

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت امریکا این دوز دو تا سه برابر دوز توصیه شده روزانه ویتامین د برای بزرگسالان است که برای افراد تا ۶۹ سال ۶۰۰ واحد و برای افراد ۷۰ سال به بالا ۸۰۰ واحد است.

نتیجه پژوهش نشان داد زمانی که افراد حداقل دو سال ویتامین د مصرف می‌کردند میزان پیشگیری از اختلالات خودایمنی به ۳۹ درصد افزایش یافته بود.

هم چنین، این پژوهش ارتباط احتمالی بین مصرف اسید چرب امگا ۳ (روغن ماهی) و کاهش اختلالات خود ایمنی را نشان داد. با این حال، این مطالعه نشان داد که مصرف مکمل‌های ویتامین د و اسید‌های چرب امگا ۳ در مقایسه مصرف دارو به تنهایی بیماری خود ایمنی را تا حدود ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

البته باید اشاره کرد که مصرف بیش از اندازه مکمل‌ها خود پیامد‌های منفی دارند. برخلاف ویتامین‌های محلول در آب که بدن می‌تواند به راحتی آن‌ها را از بین ببرد ویتامین د در سلول‌های چربی بدن ذخیره می‌شود و می‌تواند به سطوح سمی برسد و منجر به درد استخوان و آسیب کلیه شود. از آنجایی که بدن زمانی که پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد ویتامین د تولید می‌کند و شیر و سایر مواد غذایی مانند غلات اغلب با ویتامین د غنی می‌شوند بسیاری از کارشناسان می‌گویند که افراد سالم و جوان به احتمال زیاد به مکمل‌های ویتامین د به خصوص در مقادیر بیش از مقدار توصیه شده ۶۰۰ واحد در روز نیاز ندارند. هم چنین، افرادی که مبتلا به سنگ کلیه و هیپرپاراتیروئیدیسم (پرکاری تیروئید که همراه با افزایش سطح کلسیم است) هستند نباید مکمل ویتامین د را مصرف کنند.

از آنجایی که تحقیقات قبلی نشان داده است که هم ویتامین د و هم اسید‌های چرب امگا ۳ مشتق شده از غذا‌های دریایی می‌توانند تاثیر مثبتی بر التهاب و ایمنی در اختلالات خود ایمنی داشته باشند "کاستنبادر" تصمیم گرفت این موضوع را بررسی کند که آیا مکمل‌ها می‌توانند از چنین بیماری‌هایی جلوگیری کنند یا خیر استفاده کند.

کاستنبادر گفت: "اختلالات خود ایمنی می‌تواند درهر مرحله از زندگی ایجاد شود، اما بیش‌تر در میان افراد مسن به ویژه زنان دیده می‌شود". کاستنبادر می‌گوید:"این اولین شواهد مستقیم در افراد مسن است که نشان می‌دهد مصرف ویتامین د یا اسید‌های چرب امگا ۳ یا ترکیبی از آن‌ها به مدت ۵ سال باعث کاهش بروز بیماری‌های خود ایمنی می‌شود و پس از دو سال مصرف مکمل تاثیر بیش تری دارد".

"کاستنبادر" گفت: "در پنج سال پس از انجام پژوهش این مطالعه نمی‌تواند مشخص کند که کدام یک از ۸۰ بیماری خود ایمنی یا بیش‌تر ممکن است از مکمل‌های ویتامین د و روغن ماهی بیش‌تر سود ببرند، اما تحقیقات هم چنان ادامه دارد. او گفت که این مطالعه اکنون در هفتمین سال خود است و داده‌های بیش تری باید در آینده منتشر شود. در این پژوهش ۲۵۸۷۱ زن و مرد ۵۰ ساله و بالاتر مورد ارزیابی قرار گرفتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: