کد خبر: ۹۰۹۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
تعداد بازدید: ۲۳۷
پس از انتقادات تند و تیز پلیس راهور،حالا مجلس، قوه قضاییه و وزارت صمت هم به بی کیفیت بودن خودروها معترض شده اند. وزیر صنعت 70 درصد مشکل را متوجه قطعه سازان می داند اما آن ها معتقدند سفارش خودروسازان همین چیزی است که تحویلشان می شود.

اتحاد قوا علیه خودروسازها / مقصر اصلی بی سامانی خودرو سازان در کشور کیست؟به گزارش خبرداغ به نقل از خراسان ،  انگار این‌بار دیگر مثل دفعات قبل نیست و خودروسازان نمی‌توانند از زیر بار فجایع به‌بار آمده از بی‌کیفیتی خودروهایشان قسر در بروند؛ هم پلیس راهور قرص و محکم پای دفاع از حقوق مردم ایستاده، هم نمایندگان مجلس وزیر صمت را به صحن علنی کشانده‌اند و هم قوه قضاییه درباره کم‌کاری دستگاه‌های نظارتی بر کیفیت خودرو هشدار داده است.

مگر داخل خودروها  تی.ان.تی بود ؟

بعد از تصادف زنجیره‌ای هولناک در بهبهان که 59 خودرو را به هم گره زد و کیسه‌های هوای هیچ یک از خودروها هم باز نشد، فریاد پلیس راهور بر سر خودروسازان از همیشه بلندتر شد تا شاید یک‌بار برای همیشه، ماجرای نقص فنی خودروها حل و فصل شود. «سردار هادیانفر» که پیشتر از خودروسازان به خاطر تولید ارابه‌های مرگ انتقاد کرده بود، دیروز هم دوباره محکم پای حرف‌های خود ایستاد و علاوه بر نقص کیسه‌های هوای خودروها، نکات مهم‌تری را هم بیان کرد:

- در تصادفات غالباً با یک آهن‌پاره مواجهیم و تأکید ما بر ایمنی خودرو است؛ از خودروسازان می‌خواهیم که خودروی ایمن تولید کنند و دست مردم دهند.

- چرا در بهبهان باید سه پراید و یک سمند آتش بگیرد؟ این خودروها تی‌.ان‌.تی. نداشتند که منفجر شوند.

- گمان می‌کنم خودروسازها مزاح می‌کنند و می‌گویند «مردم با زاویه مناسب تصادف کنند»، خواهش می‌کنم خودروسازها فرافکنی نکنند، باید اشتباه‌شان را قبول کنند و قول بدهند خودروی ایمن تولید کنند.

- اگر بخواهیم کروکی 11ساله را تحلیل کنیم و بگوییم چند کیسه هوا باز شده است که خیلی به‌ضرر خودروسازها خواهد شد.

اعتراف وزیر صمت

دیروز همزمان با نشست خبری سردار هادیانفر، نمایندگان مجلس هم در جلسه علنی خود وزیر صمت را به‌خاطر مشکلات خودروها بازخواست کردند و «سیدرضا فاطمی امین» هم بی‌کیفیت‌بودن خودروها را پذیرفت و گفت: «این‌که کیفیت خودروها پایین است موردتأیید ما هم هست، موضوع بی‌کیفیتی خودروها قابل انکار نیست و خریداران خودرو در این زمینه شکایت دارند».

انداختن توپ به زمین قطعه سازان

البته فاطمی‌امین درباره دلایل این موضوع گفته است: «حدود 70 درصد کیفیت خودرو مربوط به کیفیت قطعه می‌شود و 30 درصد مربوط به مونتاژ و خودروسازی. این‌که کیفیت قطعه پایین باشد به روابط بین خودروسازان و قطعه‌سازان برمی‌گردد؛ چراکه این روابط به خوبی تنظیم نشده و پول قطعه‌ساز با تأخیر داده می‌شود، گاهی مبالغ و قیمت‌ها به درستی تعیین نمی‌شود و قطعه‌ساز هم کیفیت را پایین می‌آورد». 

وزیر صمت این وعده را داده که در دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت، درصدد رفع این مشکلات خواهند بود.

 قوه قضاییه: دستگاه های ناظر باید پاسخگو باشند

دیروز سخنگوی قوه قضاییه هم به موضوع تصادفات اخیر و خسارت‌های سنگین ناشی از ناامن‌بودن خودروها ورود کرد و گفت: «از مسئولان خودروساز برای ارائه گزارش دعوت کردیم تا توضیحات لازم را ارائه دهند، دستگاه‌های ناظر بر استانداردسازی خودرو باید به وظیفه‌شان عمل کنند و طبیعتا اگر به وظیفه‌شان عمل نکنند، مسئول هستند و باید پاسخگو باشند، البته سازمان بازرسی از سازنده خودرو درباره بازنشدن کیسه‌های هوا توضیح خواسته و خودروساز پاسخ خود را اعلام و برخی از موارد را رد کرده است».

تکلیف قضایی برای کارشناسان تصادفات و متولیان

ذبیح‌ا... خداییان این نکته را هم گفت که: «تصادفات اخیر تلنگری به دستگاه‌هایی بود که در رانندگی و امنیت رانندگی نقش دارند؛ متأسفانه در پرونده‌ها کمتر به این موضوعات توجه می‌شود و کارشناسان غالباً خطای راننده را علت وقوع تصادف اعلام می‌کنند و حکم به محکومیت راننده می‌دهند». وی افزود: «اگر استانداردنبودن جاده باعث وقوع تصادف شده، وزارتخانه مربوط محکوم شود، اگر نقصی در علایم راهنمایی و رانندگی وجود دارد برای متولی امر تقصیر مشخص شود، اگر خودرو استاندارد نیست، میزان تقصیر سازنده خودرو مشخص شود». همچنین به گفته او، سازمان استاندارد و وزارت صمت به عنوان ناظران صنعت خودروسازی باید به این موضوع توجه کنند و قوه قضاییه هم باید از باب حقوق عامه به موضوع ورود کند.

بازدارندگی محکومیت قضایی برای خودروسازان

سخنگوی قوه قضاییه همچنین گفت: از کارشناسان راهنمایی و رانندگی، پلیس راهور و همکاران قضایی درخواست دارم در علت‌یابی تصادفات به تمام عوامل توجه داشته باشند، اگر شرکت سازنده خودرو ببیند در پرونده‌های متعددی محکوم شده است، به استاندارد شدن وسایل نقلیه توجه می‌کند».

سهامداری خودروسازان در شرکت های قطعه سازی 

در این میان البته یکی از نکاتی که می تواند پازل گم شده این ماجرا باشد سهامداری خودروسازان در شرکت های قطعه سازی است که برخی معتقدند وقتی قطعه ساز و خودروساز یک مرجع باشد احتمال سهل گیری در اعمال ملاک های کنترل کیفیت بسیار محتمل است.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت‌وگو با خراسان: فناوری خودروسازی ما با فناوری های جدید فاصله دارد

افتادن توپ به زمین قطعه‌سازان، سبب شد تا پاسخ آن‌ها را هم برای این گزارش دریافت کنیم. مهندس «محمدرضا نجفی‌منش»، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور و عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت، دراین‌باره به خراسان گفت:

- حرف آقای وزیر درست است اما نکته این‌جاست که قطعه‌سازان، همان قطعاتی را تولید می‌کنند که خودروساز به آن‌ها سفارش داده است؛ اگر محصول تولیدی متفاوت با سفارش باشد که اصلا خودروساز آن را تحویل نمی‌گیرد.

- نارضایتی‌ها از کیفیت خودرو، به این دلیل است که فناوری و کیفیت خودروهای ما در حالت کلی با فناوری و کیفیت خودروهای جدید فاصله دارد. مردم تا چندسال قبل از کیفیت پیکان و پراید و پژو رضایت داشتند اما حالا با توسعه فناوری و ارتقای فنی خودروها، حق دارند از کیفیت همان خودروها ناراضی باشند.

- اگر دولت خودش را از مدیریت صنعت خودرو و قیمت‌گذاری آن خارج کند، می‌توان به بهبود شرایط امیدوار بود؛ در غیر این صورت حتی بیل گیتس هم در این وضعیت دوام نمی‌آورد و نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: