کد خبر: ۹۰۶۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
تعداد بازدید: ۴۹۰
لطف الله سیاهکلی: تولید خودروی ملی دروغ است | بعد از سال‌ها خالی کردن جیب مردم به افتخار مونتاژ خودرو نائل شده‌ایم | وزیر استیضاح شود

نماینده مجلس: اگر واقعا به قیمت جدید خودرو معترض هستید استیضاح وزیر صمت را امضاء کنیدبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: نماینده مردم قزوین در مجلس تولید خودروی ملی را «دروغ» خواند و تأکید کرد: تولید خودروی ملی، دروغ راست نمایی است که خودروسازان انحصارگر در ذهن ما جاسازی کرده‌اند.

لطف الله سیاهکلی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تأکید به موافقتش با آزادسازی واردات خودرو اظهار کرد: وارداتی که در جهت تولید، تنظیم بازار و ایجاد رقابت و حذف انحصار باشد، نه تنها ضد تولید نیست بلکه مفید هم هست. وارد نکردن خودرو یعنی رانت برای گروهی انصحار طلب. رانتی که ضد تولید است و هزینه‌اش را مردم می‌پردازند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از افزایش نارضایتی عمومی مردم از وضعیت بازار خودروی داخلی خبر داد و گفت: رانت‌ عدم واردات خودرو، هم خودروسازان را تنبل کرده، هم خودرو را بی‌کیفیت‌تر و قیمت آن را ناعادلانه کرده است.

حداقل ارز مورد نیاز هر خودرو ۱۵۰۰ دلار است

نماینده مردم قزوین در مجلس تولید خودروی ملی را «دروغ» خواند و تأکید کرد: تولید خودروی ملی، دروغ راست نمایی است که خودروسازان انحصارگر در ذهن ما جاسازی کرده‌اند. این غلط یا دروغ در بیان همین روزهای خودروسازان نمایان شد. خودروسازان در مقابل این سوال که چرا خودروهای تولید شده را واگذار نمی‌کنید، اظهار کردند که حداقل ارز مورد نیاز هر خودرو ۱۵۰۰ دلار است که نمی‌توانند آن را تأمین کنند یا اینکه توانایی وارد کردن بعضی قطعات خودرو را ندارند. این بدین معناست که چیزی به عنوان خودروی تولید داخل نداریم.

وی با بیان اینکه تولید خودروی ملی در ایران به معنای تفاوت میزان مونتاژ خودرو است، گفت: یک خوردو با میزان ۲۰ درصد مونتاژ تولید می‌شود و خودروی دیگر با ۸۰ درصد مونتاژ تولید می‌شود. بعد از چند دهه انحصار و خالی کردن جیب مردم به افتخار مونتاژ خودرو نائل شده‌ایم و خودروهایی تولید می‌کنیم که مصرف بالایی دارند، گران هستند، کیفیت ندارد و فروشنده و خریدار و دولت از قیمت بازار ناراضی هستند.

سیاهکلی ادامه داد: مردم بی‌توجهی به حقوق مصرف را از چشم نظام می‌بینند. پس به کدامین حسن باید این رویه ادامه پیدا کند و حمایت شود؟ از یکی از دو مدیرعامل خوردوساز سوال کردم که شما با پول مردم خودرو تولید کرده‌اید و حالا باید مردم ۵۰ میلیون اضافه‌تر به شما پرداخت کنند، آیا این معامله شرعی و اخلاقی است؟ خیلی‌ها نمی‌توانند با این شرایط خودرو بخرند. آن مدیر در جواب گفت: «اگر کسی نتوانست خودروی ثبت نامی بخرد، یک خودروی ارزان‌تر و کلاس پایین‌تر بخرد.» ببینید گستاخی و بی‌حرمتی به ساحت مردم و مشتری تا کجا رفته است. به طنز به او گفتم: «از آنجا که مردم نمی‌توانند چهار چرخ شما را بخرند، بهتر است به آن‌ها دوچرخه یا موتور بدهید و این البته برای شما آورده بیشتری دارد.»
اگر واقعا به قیمت جدید خودرو معترض هستید استیضاح وزیر صمت را امضاء کنید

نماینده مردم قزوین در مجلس با بیان اینکه خواستار استیضاح وزیر صمت شده‌ام، خطاب به نمایندگان گفت: اگر واقعا به قیمت جدید خودرو معترض هستید، استیضاح را امضاء کنید. البته خیال وزیر آنقدر راحت است که گفته استیضاح من جدی نیست. شاید هم درست می‌گوید. امیدوارم وزیر این مطلب را تکذیب کند اما مجلس باید برای خودروسازی چاره بیندیشد.
بانک فقط در سود با شریکش شراکت دارد

نماینده مردم قزوین در مجلس یازدهم در مورد وضعیت بانک و بانک‌داری کشور اظهار کرد: بانک در دنیا فقط یک واسط است. نه تصدی‌گر و سرمایه‌گذار. می‌دانیم که سود بانکی کشور از سود تولید بیشتر است. تا زمانی که این شرایط در کشور برقرار است، تولید رونق نخواهد گرفت. بانک با کارآفرین و تولیدکننده قرارداد مشارکتی می‌بندد اما در عمل فقط در سود با شریکش شراکت دارد.

وی در پایان گفت: آیا تاکنون بانکی وجود داشته که در یک قرارداد مشارکتی ضرر کرده باشد؟ بانک خودش سرمایه‌گذار را ارزیابی می‌کند، خودش سیاست‌گذاری می‌کند، خودش عقد قرارداد می‌کند، خودش نظارت می‌کند و اگر اشکالی پیش آید از هر سه قوه می‌خواهد که به او کمک کنند و جالب اینجاست که سه قوا به‌دنبال جبران اخذ خسارت هستند. بانک فقط به سود خودش فکر می‌کند به همین خاطر صورت گرفتن تولید برای بانک اهمیتی ندارد.

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
0
0
این وزیر صنعت هیچ برنامه ای نداره تا واردات خودرو را ازاد نکرد باید بره
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: