کد خبر: ۹۰۶۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
تعداد بازدید: ۴۳۲
یک کارشناس اقتصادی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رانت ایجاد کرد و یک اقلیت حدود ۱۰ هزار نفری را به ابرثروتمند تبدیل کرد.

این ۱۰ هزار نفر در کشور ابرثروتمند شدندبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، مهدی رعنایی مدیر کل دفتر بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی در برنامه تیتر امشب با بیان این که ارز ترجیحی اختلال‌های مختلف در همه سطوح اقتصادی کشور ایجاد کرده است، گفت: از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰ تورم عمومی ۲۱۹ درصد بود، اما رشد قیمت در اقلامی که از ارز ترجیحی استفاده برده اند از متوسط تورم عمومی بیشتر بوده و حدود ۲۷۰ درصد بوده است. مثلا تورم گوشت ۲۶۲ درصد و مرغ ۲۸۲ درصد بوده است.

رعنایی گفت: با ارز ترجیحی و با این شیوه تخصیص ارز، هم به تولیدکننده لطمه می‌زنیم هم به مصرف کننده و هم بازار سیاه را تقویت می‌کنیم.

مدیرکل دفتر بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی می‌گفت ما با ارز ترجیحی تاجران و تولیدکنندگان را به مجرم و متهم قضایی تبدیل کردیم.

رعنایی تاکید کرد: یکی از تبعات ارز ترجیحی شکل گرفتن قاچاق معکوس بود.

وحید شقاقی - کارشناس مسائل اقتصادی نیز با بیان این که نظام چند نرخی ریشه فساد است گفت: اتخاذ سیاست تخصیص ارز ترجیحی، هنوز هم برای من جای سؤال دارد، خیلی‌ها ارز ترجیحی گرفتند و از کشور خارج شدند و دیگر برنگشتند، برخی هم ارز ترجیحی گرفتند و با آن کالای غیر ضروری وارد کردند، بعضی‌ها هم کالا با ارز ترجیحی وارد کردند و با نرخ آزاد به مردم دادند.

شقاقی با بیان این که از سال ۹۷ که این سیاست شروع شد من بارها درباره آن هشدار دادم گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی یک اقلیت حدود ۱۰ هزار نفری را به ابرثروتمند تبدیل کرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: الان به علت همین ارز ترجیحی و نظام چند نرخی، هفت دهک درآمدی تحت فشار سنگین اقتصادی هستند.

شقاقی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رانت ایجاد کرد و در اختیار ۱۰ هزار نفر قرار گرفت، به نظرم قوه قضائیه باید خائنانی را که از این سیاست سوء استفاده کردند و بهره بردند شناسایی، محاکمه و اموال کشور را به مردم برگرداند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: