کد خبر: ۹۰۵۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
تعداد بازدید: ۴۵۶
پایان یافتن دور اخیر مذاکرات وین، مولد تحلیل‌ها و گمانه زنی های گوناگونی در خصوص ماهیت و نتایج این دور از مذاکرات بوده است.

مهم ترین دستاورد مذاکرات وینبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت، پایان یافتن دور اخیر مذاکرات وین، مولد تحلیل‌ها و گمانه زنی های گوناگونی در خصوص ماهیت و نتایج این دور از مذاکرات بوده است. سکوت معنادار مقامات و رسانه های غربی به وضوح نشان می دهد که آن‌ها از خروجی مذاکرات وین ( بر اساس اهداف اولیه تعیین شده آن‌ها) رضایت ندارند. مذاکره‌کنندگان کشورمان توانستند مسئله مهم رفع تحریم‌های ضد ایرانی را به اولویت اصلی مذاکرات تبدیل کنند که یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود.واشنگتن و تروئیکای اروپایی تاکید می‌کردند که تا زمانی که ایران به تعهدات خود باز نگردد خبری از رفع تحریم‌ها و حتی تعلیق آن‌ها نیست. مسئله بعدی این است که جمهوری اسلامی ایران از طریق تاکید برسه خط قرمز به خط کشی میدان مذاکرات پرداخته است.
یکی رفع تمام تحریم‌های مغایر با برجام دوم بحث تضمین و سوم بحث راستی آزمایی. تأکید مداوم بر مذاکره کنندگان کشور بر روی این مؤلفه‌ها قدرت بازی غرب را در میدان مذاکرات محدود کرد.در چنین شرایطی ، مقامات آمریکایی و اروپایی در طول روزهای اخیر ناچار شدند به فرامتن مذاکرات رو بیاورند. آن‌ها سعی کردند از طریق عوامل بیرونی و مؤلفه‌های تأثیرگذار بر فضا مذاکرات خواسته‌های ایران را کاهش دهند یا اقدامی صورت دهند تا کشورمان از خطوط قرمز عقب نشینی کند. با این حال در جریان مذاکرات مشاهده کردیم که تیم مذاکره کننده زیربار فشار روانی و تبلیغات از طرف غرب نرفته و مطالبت خود را مبنی بر رفع تحریم‌ها تضمین و راستی آزمایی را صریح مطرح نمود.آنچه مسلم است این‌که هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم به این معنی که ایالات متحده و تروئیکای اروپایی تاکتیک بازگشت پوچ به برجام را دنبال می‌کنند. مطابق این تاکتیک آن‌ها قصد دارند، ایران کامل به تعهدات برجامی خود برگردد و در مقابل فرآیند تعلیق تحریم‌ها به صورت قطره چکانی انجام شود، پس تا زمانی که این توطئه طرف غربی را بخواهیم خنثی کنیم کماکان باید با گارد بسته در مذاکرات وین حاضر باشیم.در جریان مذاکرات اخیر در وین تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به وضوح تأکید کرد که «احیای ناقص یا صوری برجام» اساسا امکان‌پذیر نیست! از یک طرف دولت جو بایدن در آمریکا در ماه‌های ابتدایی حضور خود در کاخ سفید خواستار بازگشت پوچ به برجام بود یعنی حفظ یک طرفه ایران در توافق در مقابل بهره گیری کامل امتیازات آمریکا از توافق برجام؛ اما بعد از گذشت زمان و اصرار کشورمان بر حفظ خطوط خود ما شاهد هستیم که که در درون آمریکا و میان دموکرات های این کشور بر سر نحوه احیای برجام اختلافاتی به وجود آمده است. عده‌ای از مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند که نمی توان در انتظار«احیای صوری برجا»به سود اهداف و منافع یکطرفه آمریکا ماند.با پایان یافتن مذاکرات اخیر وین، کاخ سفید بیش از هر زمان دیگری نسبت به این واقعیت آگاه شده است....

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: