کد خبر: ۹۰۴۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
تعداد بازدید: ۴۹۵
متن سخنان دکتر شمس الدین حسینی، وزیر سابق اقتصاد و رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس در نشست مشترک مجلس و دولت خطاب به رئیس جمهور: جناب آقای رییسی رئیس جمهور محترم! اذغان داریم در شرایط سخت و به بیانی در سخت­ترین شرایط كشور یا دولت را تحویل گرفتید؛ بنا به گزارش رسمی بانك مركزی" تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه سال ۱۴۰۰ ، ۵۸/۳، تورم كالاها حدود ۷۰ درصد و برای خوراكی­ها و آشامیدنی­ها تورم حدود ۷۲% بوده است.

آقای رئیسی! شما نه خزانه خالی، بلکه خزانه بدهکار تحویل گرفتید، آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد اوضاع اصلا خوب نیست، همه شاخصها نگران نگران کننده است!به گزارش خبرداغ به نقل از نود اقتصادی، رشد نقدینگی دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ۱۴۰۰، حدود ۴۰ درصد و رشد پایه پولی، بالغ بر ۴۲ درصد بوده است كه علی­رغم كاهش ۲ درصدی"، ضریب فزاینده نقدینگی" ۷/۶ بوده است این عدد ضریب فزاینده یعنی هر یك واحد رشد در پایه پولی، نقدینگی را ۷/۶ واحد افزایش می­دهد.

شما نه" خزانه خالی" كه" خزانه بدهكار" را تحویل گرفتید كه اگر بخواهید به روال سال قبل كشور را اداره كنید دیگر نه بازار سرمایه ظرفیت جذب اوراق خزانه را به راحتی دارد و نه بازار پول رویكرد استقراض از بانك مركزی را به راحتی بر می­تابد.

نرخ بیكاری اگر چه به ظاهر در بهار ۱۴۰۰، ۸/۸ درصد بوده است لیكن اگر نرخ مشاركت معادل ۴۴/۷ درصد بهار ۱۳۹۸ (نه۴۱/۴ درصد بهار ۱۴۰۰) تدوام داشت، بیكاری ۱۵/۷ درصد بوده است.

ضریب جینی هم كه به بالای ۴۰ درصد رسیده است و بعد از تجربه دو رشد اقتصادی منفی سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، رشد ۲/۹ درصدی سال ۱۳۹۹ قابل اعتنا نیست، لذا تاب مردم طاق شده است.

غلبه بر مشكلات فوق مستلزم؛

اصلاح حكمرانی (نهادی) اقتصادی،

اصلاح ساختاری اقتصادی،

اصلاح سیاست­های اقتصادی،

و اصلاح مدیریت (اجرایی) اقتصادی است.

تلقی و یا انتظار این است كه توان اجرایی مدیریت اقتصاد با تغییر دولت ترمیم و تقویت شود، و به بیانی این اولین پیامد تغییر دولت است.

به هر حال حوزه­های مختلف از جمله حوزه مالی/ بودجه نیازمند اصلاحات در چهار سطح

حكمرانی، ساختاری، سیاستی و اجرایی است.

به لحاظ نهادی اگر همین انگاره "تملك دارایی­های سرمایه ای"، همچنان بر تسهیل و مشاركت در ایجاد دارایی­ های سرمایه­ ای غلبه داشته باشد، در بین دو تیغه "تورم" و "ركود" اسیر می­مانیم.

در سال گذشته در قانون بودجه احكام خوبی برای جلب سرمایه­ گذاری غیر دولتی پیش بینی كردیم كه به آن عمل نشد. شایسته است در بودجه سال آینده (۱۴۰۱) به آن اهتمام فرمایید.

اگر به سراغ روشهای جدید "تأمین خدمات اجتماعی" نرویم و همچنان بر "تولید دولتی خدمات" تأكید كنیم، بدنه دولت بزرگتر و بزرگتر، هزینه خدمات بیشتر و بیشتر و كیفیت خدمات پایین­تر و پایین­تر می­ آید. پیشنهاد می­كنم، "سیاست‌های كلی اصل ۴۴ قانون اساسی را احیا و اجرا كنید و واگذاری­‌ها را فعال كنید"

تسهیل تولید و رفع موانع آن را در دولت جدی بگیرد. تلاش دولت برای اجرای ماده ۷ قانون اصل ۴۴ و اصلاحیه سال قبل مجلس را پیگیری فرمایید. انشاالله طرح تسهیل صدور مجوزهای كسب و كار به قانون تبدیل می­شود، وزارت اقتصاد را برای اجرای این مهم تقویت فرمایید.

تبصره­ های بودجه را بر تسهیل تولید، مجوززدایی و جلب مشاركت مردم در بخشهای مختلف تولیدی استوار كنید و بودجه­ های عمرانی و منابع سرمایه­گذاری دولتی و عمومی (حتی شركتهای دولتی) را، اهرم سرمایه­ گذاری كنید، وگرنه منابع محدود عمرانی و سرمایه­ گذاری دولتی تنها سوخت تعدیل بهای پیمان­ ها خواهد شد.

باز آفرینی نظام تأمین مالی را محور اصلاح ساختاری بودجه قرار دهید تا از گردنه یا پیچ تند رشد مزمن نقدینگی عبور كنید. ما در كمیسیون جهش تولید این را در دستور كار قرار داده­ ایم، حمایت و همراهی كنید تا این مهم به ثمر برسد.

مشكل (بودجه دولت) كشور پایین بودن درآمد است كه به­ رغم "ثروتمند بودن" و "منابع سرشار" به دام آن افتاده­ ایم. "مولدسازی اموال"،"رانت زدایی و انحصار زدایی تجارت و ارز"،" فعال سازی معادن" و "بهره­ ور ساختن منابع آب و انرژی" را در دستور كار قرار دهید تا عایدی و درآمد دولت افزایش یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: