کد خبر: ۹۰۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷
تعداد بازدید: ۳۰۵
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مساله وجود ماینر در شرکت بورس تهران به ماه‌های پایانی سال ۹۸ برمی‌گردد، یک کمیته شامل دو نفر از اعضای هیات مدیره شرکت بورس تهران به همراه مدیرعامل و چند تن از مدیران شرکت بورس تصمیم می‌گیرند که تعدادی دستگاه ماینر خریداری و بهره‌برداری کنند.

روایت رییس بورس از ماجرای کشف ماینر در زیرزمین بورس تهران / ۹۰ درصد قضیه روشن استرییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مساله وجود ماینر در شرکت بورس تهران به ماه‌های پایانی سال ۹۸ برمی‌گردد، یک کمیته شامل دو نفر از اعضای هیات مدیره شرکت بورس تهران به همراه مدیرعامل و چند تن از مدیران شرکت بورس تصمیم می‌گیرند که تعدادی دستگاه ماینر خریداری و بهره‌برداری کنند.

به گزارش خبرداغ به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، «محمدعلی دهقان دهنوی» درباره بحث مربوط به کشف ماینر (دستگاه استخراج ارز دیجیتال) در شرکت بورس تهران افزود: این موضوع در حال رسیدگی است و ممکن است ابعاد آن به درستی و شفاف، روشن نشده باشد؛‌ بنابراین مرسوم نیست لحظه به لحظه گزارش داده شود.

وی ادامه داد: آن چیزی که می‌خواهم درباره ماینرها در شرکت بورس بگویم، مجموعه اطلاعاتی است که تا این لحظه بر اساس مستندات موجود به دست آمده است و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد قضیه روشن شده است.

دهقان دهنوی اظهار کرد: عده‌ای هنوز فرق بین شرکت بورس و سازمان بورس را نمی‌دانند، به این افراد باید توضیح داد که شرکت بورس تهران یکی از شرکت هایی است که در عملیات اجرایی بازار سرمایه و در کنار شرکت های فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی انجام وظیفه می کند و این چهار شرکت و چند شرکت دیگر در بازار سرمایه تحت نظارت سازمان بورس هستند اما از لحاظ مدیریتی و مالکیتی ارتباطی با یکدیگر نداشته و تنها تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: عده ای آگاهانه و یا ناآگاهانه بیان کردند که در زیرزمین سازمان بورس ماینر پیدا شده و یا در سازمان بورس فساد اتفاق افتاده است در حالی که کل جریان در شرکت بورس تهران رخ داده است و آن هم بیش از یکسال قبل بوده است. بخشی از این صحبت ها ناآگاهانه بوده و با روشن شدن تمایز سازمان بورس و شرکت بورس حل می شود ولی آن بخشی که آگاهانه بوده جفا در حق همکاران من است و مسایلی عنوان می‌کنند که ناجوانمردانه است.

وی اظهار کرد: آیا اگر در شرکت بورس تخلفی اتفاق افتاده است و سازمان بورس خود به عنوان یک دستگاه نظارتی قبل از هر دستگاه نظارتی دیگر آن را کشف و موضوع را گزارش کرده، باید بگوییم سازمان بورس تخلف کرده و باید از آن تحقیق و تفحص صورت بگیرد؟ سازمانی که کشف تخلف کرده و شجاعانه گزارش کرده و در حال بررسی و برخورد با آن تخلف است را در جایگاه متخلف می‌گذارند آیا این نشانه ای غیر از اغراض شخصی و کینه ورزی است.

دهقان دهنوی در توضیح بیشتر تخلف صورت گرفته افزود: زمانی که ابعاد موضوع بیان شود بیشتر متوجه می‌شوید که عده ای چگونه به فکر بهره‌برداری های مغرضانه و سیاسی از این قضیه افتادند و بر علیه بازار سرمایه می‌خواهند از آن استفاده کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: بر اساس مستندات موجود و بررسی‌های انجام شده و گزارش هایی که دریافت شده و همچنین توضیحاتی که از اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت بورس دریافت شده، این موضوع به ماه‌های پایانی سال ۹۸ برمی گردد که در آن یک کمیته شامل دو نفر از اعضای هیئت مدیره شرکت بورس تهران به همراه مدیرعامل و چند تن از مدیران شرکت بورس تصمیم می گیرند که تعدادی دستگاه ماینر خریداری و بهره‌برداری کنند.

وی خاطر نشان کرد: آنان ادعا می کنند که در آن زمان به دنبال کار تحقیقاتی در این زمینه، استفاده از امکانات موجود و فعالیت اقتصادی بوده و در همین راستا در دو نوبت یکبار به تعداد ۵۰ دستگاه و یک نوبت به تعداد ۳۲ دستگاه ماینز خریداری شده است.

دهقان دهنوی افزود: این دستگاه‌ها در ابتدای سال ۹۹ خریداری و شروع به بهره‌برداری می شود اما به گفته آنان، در آن زمان استفاده از این دستگاه ها به شکل امروز، تخلف شمرده نمی شده و راحت‌تر می‌توانستند کار را انجام دهند. بنابراین تا شهریورماه حدود سه و نیم بیت کوین ماین کردند و بعد هم آن را متوقف می کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص ورود سازمان به این موضوع گفت: این اقدام نه تنها برخلاف شرح وظایف و اساسنامه شرکت بورس بوده بلکه نحوه گزارش دهی و ثبت این اطلاعات مالی هم به صورت ناقص انجام گرفته است یعنی در حساب های شرکت بورس خریداری دستگاه‌ها ثبت شده ولی بیت کوینی که ماین شده در حساب های شرکت نیامده است که البته در توجیه آن هم عدم وجود یا ابهام در استانداردهای ثبت حسابداری را بیان کرده اند.

وی در ادامه توضیح داد: با این بررسی ها وقوع تخلف در شرکت محرز شد و سازمان بورس در راستای اهداف اصلی خود یعنی ارتقای شفافیت وظیفه خود دانست که از این موضوع پرده بردارد و من به عنوان رئیس سازمان به این موضوع پایبند هستم که اگر تخلفی شد باید با آن برخورد شود.

دهقان دهنوی افزود: این روزها با دو طیف افراد مواجه هستیم یک گروه به ما می‌گویند چرا موضوع به این کوچکی یعنی در مقایسه با حجم فعالیت مالی شرکت بورس که بالغ بر هزار میلیارد تومان است موضوعی با ارزش در حد ۳ میلیارد تومان کوچک شمرده می شود را بیان و شفاف کردید تا افراد ناآگاه با مغرض پر و بال به آن بدهند و حاشیه از آن بسازند که در پاسخ به این دسته از دوستان من معتقد هستم اگر تخلفی صورت گرفته صرفنظر از اندازه آن، وظیفه من این است که شناسایی و گزارش کنم و این درحالی است که این اتفاق در دوره‌ای افتاده که من در سازمان بورس و اوراق بهادار حضور نداشتم.

عضو شورای عالی بورس ادامه داد: از سوی دیگر برخی از افراد موضوع را بزرگ می‌کنند که می‌خواهند از آن بهره برداری های دیگری کند. عده‌ای دشمنی با بازار سرمایه دارند و خواهان نفع بردن از این قضیه هستند و عده ای دیگر به دلیل دشمنی با آدم های خاص در بازار سرمایه فکر می‌کنند که الان یک سوژه به دست آوردند که از آن سوژه می توانند به نفع منافع و مقاصد خود بهره‌برداری کنند.

وی تاکید کرد: پاسخ من به همه این افراد این است که بهره‌برداری سیاسی، غیر سیاسی و غیر حرفه ای برای شما جز رسوایی چیزی به همراه نخواهد داشت و سازمان بورس در این قضیه نه از مسیر شفافیت خارج می شود و نه از مسیر عدالت، این راه استوار ماست.

از نخستین روزهای مهر ماه مساله علنی شدن کشف چند دستگاه ماینر در زیر زمین ساختمان شرکت بورس توسط حراست و تعلق این دستگاه‌ها به فردی خاص با هجمه‌های بسیاری از سوی سهامداران و مسوولان حاضر در سازمان بورس همراه شد که در نهایت سازمان بورس اطلاعیه‌ای در مورد ماینرهای کشف شده در ساختمان شرکت بورس تهران شفاف سازی و وجود آن در این شرکت را تایید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: