کد خبر: ۸۹۸۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
تعداد بازدید: ۲۹۸
عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها، گفت: سالانه ۸۶ میلیارد دلار یارانه به صورت پنهان پرداخت می‌شود اما به علت توزیع نامتوازن و غیرصحیح، اثرات آن در معیشت و زندگی برای مردم چندان ملموس نیست.

درخواست برگزاری «رفراندوم برای حذف یارانه پنهان» به دلیل نابرابری موجود مطرح شد/ دهک بالایی ۲۵ برابر دهک پایین یارانه پنهان مصرف می‌کندبه گزارش خبرداغ ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با  ایلنا، درخصوص مطرح شدن «تقاضای رفراندوم برای حذف یارانه‌های پنهان»، گفت: طبق آمار و ارقام رسمی ما در سال، عددی بالغ بر ۸۶ میلیارد دلار را به صورت آشکار و پنهان در قالب یارانه به مردم پرداخت می‌کنیم و این عدد بسیار بیشتر از عدد پرداختی کشوری مانند چین است، در حالیکه چین جمعیت بیش از یک میلیاردی دارد و ما کمتر از صد میلیون نفر هستیم، اما علیرغم این عدد پرداختی قابل توجه، به علت توزیع نامتوازن و در برخی مواقع غیرصحیح اثرات آن در معیشت و زندگی برای مردم چندان ملموس نیست.

وی ادامه داد: دیگر نتایج این سیستم غیرصحیح توزیع این است که دهک مرفه و بالایی ۲۵ برابر دهک آسیب‌پذیر از آن استفاده می‌کند و قشر آسیب‌پذیر ما تاثیر زیادی از این یارانه‌های پنهان در زندگی خود لمس نمی‌کند.

ابوترابی در ادامه بیان کرد: بر همین اساس من هفته گذشته «تقاضای برگزاری رفراندوم به منظور حذف یارانه‌های آشکار و پنهان و پرداخت مستقیم به مردم» را براساس اصل ۵۹ و ماده ۳۶ قانون همه‌پرسی مطرح کردم تا اجازه دهیم که مردم خودشان درخصوص یارانه‌ها تصمیم بگیرند که آیا با ادامه روش کنونی موافق هستند یا تمایل دارند که به صورت نقدی دریافت کنند.

نماینده نجف‌آباد در مجلس یازدهم در رابطه با اشکالات سیستم کنونی نظام پرداخت یارانه‌ها، گفت: اشکال اول که عرض کردم مساله اسراف است، در دهک برخوردار و بالایی میزان بهره‌مندی و مصرف یارانه‌های پنهان ۲۵ برابر دهک کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر است و این خودش نشان‌دهنده بی‌عدالتی و نابرابری است. همچنین جمعیتی در حدود ۴-۵ میلیون نفر از اتباع در حال استفاده از یارانه پنهان هستند.

وی ادامه داد: یک ایراد مهم دیگری که در گذشته فقط به شکل قاچاق سوخت بود اما در سالیان اخیر سایر کالاها هم به سبد آن اضافه شده‌اند پدیده «قاچاق معکوس» است، دولت در قالب یارانه پنهان ارز ۴۲۰۰ تومانی را به واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد و این‌ها وارد کشور می‌شود اما به دلیل تفاوت قیمتی که با کشورهای هم‌جوار دارند، مجددا به صورت معکوس از داخل به خارج از کشور قاچاق می‌شوند؛ که این امر هم منجر هدررفت مقدار قابل توجهی از منابع شده است.

ابوترابی همچنین تصریح کرد: اگر ما به این سمت برویم که یارانه را به‌جای شکل کنونی یعنی پنهان، به صورت نقدی و مستقیم به دست مردم برسانیم اینجا دیگر خود مردم هستند که براساس نیاز و اولویت‌بندی خود برنامه‌ریزی می‌کنند. این می‌تواند یک اقدام انقلابی از سوی مجلس و دولت باشد تا شاهد یک تحول مناسب در شرایط اقتصادی و معیشتی مردم باشیم.

وی درخصوص پیش‌بینی از احتمال اجرایی شدن چنین طرحی، گفت: اگر امروز در این رابطه اقدام شود، قادر هستیم در نیمه دوم سال در این زمینه به نتیجه رسیده و تصمیم نهایی را در بودجه سال آینده اجرایی کنیم.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: