کد خبر: ۸۹۸۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
تعداد بازدید: ۲۱۱
یک عضو انجمن روزنامه‌نگاران زن گفت: این درست است که آقای رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی هیچ وعده‌ای مبنی بر استفاده از زنان در کابینه مطرح نکرده بود اما انتظار می‌رفت ایشان که مرد عدالت و مرد قوه قضائیه بودند در درون کابینه خود عدالت یا گام‌هایی بسوی عدالت را به نمایش بگذارد و این حداقل انتظار جامعه زنان بود.

دولت‌ها به بهانه‌های مختلف از تحقق مطالبه انتخاب وزیر خانم شانه خالی کردند/ متاسفیم که زنان مجلس مطالبه‌ای برای حضور بانوان در کابینه ندارند / مشکل این است که زنان ما در مسائل سیاسی هنوز از مردان خط می‌گیرندبه گزارش خبرداغ ، زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با  ایلنا، در خصوص مطالبه زنان کشور مبنی بر حضور وزیر خانم در کابینه در پاسخ به این سوال که در حالی که بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی که در آن حضور و مبارزه زنان دوشادوش آقایان ارزش بود می‌گذرد، چه عاملی باعث شده تا هنوز حضور یک زن به عنوان وزیر به جز یک دوره کوتاه مطالبه محقق نشده جامعه زنان باقی مانده باشد، گفت: ما از روز اول انقلاب مطالبه حضور زنان در سطوح بالای مدیریتی را داشتیم. سالگرد قیام ۱۷ شهریور را به تازگی پشت سر گذاشتیم و می‌دانید که در این قیام که نقطه عطف تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی بود مادران و خواهران ما در صفوف نخست تظاهرات بودند به خاک و خون کشیده شدند که مطالبه آ‌ن‌ها از روز اول مشارکت در سرنوشت‌شان بوده اما متاسفانه دولت‌ها پس از انقلاب به دلایلی که آن دلایل با تحلیل منطقی هم قابل دسترسی نیست و به بهانه‌های مختلف از تحقق این مطالبه شانه خالی کردند و شاید بتوانیم بگوییم تنها آقای احمدی‌نژاد بود که هرچند برای دوره‌ای که نهایتا کامل هم نشد توانست یک خانم را به عنوان وزیر معرفی کند که البته این انتظار از ایشان وجود نداشت.     

وی‌ ادامه داد: اولین حضور زنان در کابینه از زمان خانم شهلا حبیبی بود که ایشان توانست به عنوان مشاور امور بانوان دولت آیت الله هاشمی انتخاب شود و بعد مرکز امور مشارکت به معاونت زنان تبدیل شد که طبیعتا این جایگاه به بانوان تعلق گرفت. البته در دولت‌های سیزده‌گانه تا امروز ما در موارد دیگری هم شاهد حضور زنان در کابینه‌ها از جمله معاونت حقوقی و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست بوده‌ایم.

وی افزود: در نتیجه این مطالبه، مطالبه دیرینه‌ای است و از روز اول انقلاب تا امروز همواره توسط بانوان دنبال شده اما دولت‌ها به زعم خود حاضر به پذیرش ریسک انتخاب خانم‌ها در سمت وزارت نیستند، هرچند ما این را نه ریسک بلکه تحولی می‌دانیم که موجب خواهد شد دولت‌ها بتوانند از ظرفیت خانم‌ها استفاده کنند. 

این فعال حقوق‌ زنان گفت: متاسفانه هیچ الزام حقوقی و قانونی برای این مساله وجود ندارد که برای مثال مطرح کند حداقل ۳۰ درصد کابینه را باید خانم‌ها تشکیل دهند. البته تاسف بیشتر هم آنجاست که بخش قابل توجهی از نمایندگان خانم هم در این زمینه مطالبه‌گری ندارند و این قسمت دردناک موضوع است که این مطالبه از طریق فراکسیون زنان و ظرفیت‌های مجلس دنبال نشده است.

وی‌ افزود: نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند و بالغ بر ۵۰ درصد کرسی‌های دانشگاهی را زنان به خود اختصاص داده‌اند و ۲۰ الی ۲۵ درصد هیات‌های علمی دانشگاه‌ها اساتید خانم هستند و دیگر هیچ بهانه‌ای وجود ندارد کما اینکه در واقع سال‌هاست که دیگر هیچ بهانه‌ای برای عدم استفاده از ظرفیت زنان وجود ندارد که برای مثال بگویند دانش کافی، تجربه یا عملکرد قابل قبولی وجود ندارد چرا که خانم‌ها در سمت‌های محدودی که تا امروز عهده‌دار بودند، بهترین عملکرد را ارائه داده‌اند. 

نژادبهرام‌ در خصوص‌ کابینه سیزدهم و تداوم مطالبه محقق نشده زنان نیز گفت: این درست است که آقای رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی هیچ وعده‌ای مبنی بر استفاده از زنان در کابینه مطرح نکرده بود اما انتظار می‌رفت ایشان که مرد عدالت و مرد قوه قضائیه بودند در درون کابینه خود عدالت یا گام‌هایی بسوی عدالت را به نمایش بگذارد و این حداقل انتظار جامعه زنان بود. فارغ از اینکه چه کسی به ایشان رای داده و چه کسی رای نداده، آقای رئیسی امروز رئیس جمهور کشور ایران هستند و خودشان هم بارها اعلام کرده‌اند که رئیس جمهور همه مردم ایران هستند و به همین جهت انتظار می‌رفت مطالبه زنان را محقق می‌کردند. 

این فعالی سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که چرا در حوزه مطالبات سیاسی زنان هنوز در ابتدای راه قرار داریم، گفت: اینکه چرا ما همیشه در حال درجا زدن هستیم و هر بار در زمان تشکیل کابینه‌ها یک مطالبه را مطرح می‌کنیم به این دلیل است که متاسفانه خانم‌های ما وقتی پای صندوق رای حاضر می‌شوند بیشتر دید سیاسی دارند تا اینکه بخواهند نگاهی حمایتی به خانم‌ها داشته باشند و مطالبه از این دست هنوز در جامعه زنان همه‌گیر نشده است و ما همیشه نسبت به این مساله دغدغه داریم که چرا زنان همچنان در مسائل سیاسی از مردان خط می‌گیرند.    

وی افزود: امروز هم همچنان انتظار ما این است که حالا که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشده، آقای رئیسی یک خانم را برای تصدی این سمت به مجلس معرفی کنند و امیدوار هستیم که نمایندگان مجلس هم از این مساله حمایت کنند.   

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: