کد خبر: ۸۹۸۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
تعداد بازدید: ۲۶۶
عدالت امری اجتماعی است که در نظام فکری و ارزشی مکتب اهل‌بیت مهم‌ترین اصل در الهیات نظری و الگوهای رفتاری سیاسی اجتماعی ائمه معصومین و بزرگان مذهب به شمار می‌آید .

عدالت و مدیریت ، روش یا بینشبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ، عدالت امری اجتماعی است که در نظام فکری و ارزشی مکتب اهل‌بیت مهم‌ترین اصل در الهیات نظری و الگوهای رفتاری سیاسی اجتماعی ائمه معصومین و بزرگان مذهب  به شمار می‌آید . پروژه فکری «  عدالت و معنویت » چه در صورت گفتمان و چه در قامت شیوه مدیریتی می‌تواند  با در نظر گرفتن جامعه‌شناسی عدالت‌گرایانه که در متن آن مردم اصلی‌ترین عنصر و توسعه و پیشرفت مهم‌ترین دستاورد و رهیافت عینی آن معرفی شود  بدل به الگویی روشن شود که مفهوم راهبردی عدالت را در متدولوژی مدیریت بدل استوارترین دژ در مقابل جریان‌ها و گرایش‌هایی کند که  تأکید بر عدالت را تضاد با توسعه می‌دانند و عدالت و برابری و مساوات را میراث چپ در ایران می‌کنند .
واقعیت اما این نیست و عدالت را نه در معادلات سیاسی یا رقابت‌های جناحی که در متن افکار عمومی و جامعه مردمی جستجو کرد . روشن است که عدالت‌طلبی در تقابل با هیچ‌یک از فضیلت‌های انسانی و الهی تعریف نمی‌شود . نه دشمن آزادی است نه خصم توسعه  نه بر زهد مطلق استوار است نه بر اعراض از دنیا مبتنی شده است بلکه مقوم سرمایه اجتماعی و عناصری مانند اعتماد اجتماعی است که می‌تواند با رویکردی عینی و واقعی به‌دوراز شعار با اصلاح رویه‌ها ، فرآیندها ، متدها و سیاست‌ها افکار عمومی و جامعه را به موضعی سوق دهد که شعار و آرمان عدالت را با همه وجود لمس کند و در حفاظت از آن همراه با نهادهای حاکمیتی و حکومتی تمام‌قد  از ساحت آن دفاع کند .‌ رد پای فرهنگ در این عرصه روشن است . یعنی استعلای عدالت از متن به فرا متن و خارج کردن آن از دست روشنفکران چپ که سخیف‌ترین و تقلیل یافته‌ترین فهم از عدالت را ارائه می‌دهند و عملا آن را نه فضیلتی انسانی و الهی که ابزاری جناحی و سیاسی در جهت منافع غیر مردمی تلقی می‌کنند درگرو توجه به فرهنگ و جامعه‌شناسی باید دانست و در نزاع‌های درون گفتمانی جریان‌های اسلام‌گرا و در تضادهای برون گفتمانی جریان‌های چپ گرا
از عدالت نه باسیاست که بافرهنگ جانب‌داری کرد . مدرسه عدالت و آموزه‌های آن و اجرایی کردن گزاره‌هایش را در اصل کلی تقویت شایسته‌سالاری در مدیریت و عدالت مدیریتی می‌توان صورت‌بندی کرد .هرچند به نظر می‌رسد که این اصل مهم و استراتژیک به دلیل غیبت فرهنگ در توسیع و توضیح آن از فرط تکرار ، گویی در قامت شعاری ذهنی و نه الگویی عینی ارائه می‌شود و پرداختن به آن را نه در صلاحیت جامعه که در اهلیت محافل علمی و دانشگاهی قلمداد می‌شود اما قابل‌انکار نیست که مفهوم عدالت و آثار آن ملموس‌ترین و محسوس‌ترین و ابتدایی‌ترین و فوری‌ترین نتیجه را در افکار عمومی و در میان اقشار و سطوح متفاوت و متعارض جامعه پدیدار می‌کند .‌ گفتیم عدالت امری اجتماعی است که اعتماد عمومی را ترمیم می‌کند. معتقدم  آسیب جدی در این گزاره ،  انحصار و تحدید این مفهوم در عدالت اجتماعی است . به یک معنا درک و به رسمیت شناختن مرزهای فکری ، علمی و گفتمانی عدالت به‌مثابه امری اجتماعی و عدالت به‌مثابه سویه‌ای گفتمانی مسیر نحوه و مکانیزم تقویت اعتماد ملت و دولت را مشخص می‌کند .
اما نسبت عدالت و توسعه و تناسب عدالت و اعتماد درگرو کارآمدی و همان‌طور که اشاره شد شایسته‌سالاری است . دشمن عدالت نه‌فقط ظلم که برداشت‌های نادرست و محصور کردن آن در تأویل‌های گروهی و سیاسی است .طبعا این ادعا به مفهوم ضدیت عدالت و سیاست نیست . بلکه بیان دیگری از هژمونی عدالت‌طلبی و عدالت‌خواهی بر معادلات و رقابت‌های سیاسی است که سیاست را در خدمت عدالت قرار می‌دهد . شقوق و شعب عدالت را در عدالت اقتصادی ( نه در معنای سوسیالیستی آن ) عدالت سیاسی ( نه در مفهوم آنارشیستی آن ) عدالت  فرهنگی ( نه در مضمون الیگارشی  آن )  و در عدالت فرصت‌ها ( نه در معنای لیبرالیستی آن )  باید جستجو کرد .و این جستجو در بستری از فرهنگ سالاری و فرهنگ محوری نهفته است که ضرورت و اهمیت  استراتژیک آن در چارچوب دیدگاه‌های حداقلی و تقلیل گرایانه از فرهنگ دچار بحران ماهوی شده است . مادامی‌که تفسیرهای حداقلی و نگاه‌های تزئینی به فرهنگ زدوده نشود و فرهنگ از حاشیه سیاست‌گذاری به متن تصمیم سازی ارتقا پیدا نکند عدالت دشمنی به قداری شعار دارد . و پیکر والاترین فضیلت انسانی و الهی در هجوم تیرهای شعار و منسک چون فرق بزرگ‌ترین و فاخرترین مفسر و مؤسس عدالت حضرت امیر مؤمنان علی ( ع )
 آماج دشمنی‌ها می‌شود . امروز اعتماد عمومی و امنیت ملی و عمق استراتژیک ایران بزرگ ما درگرو تقدیس مضاعف عدالت‌خواهی است .

تورج فرهادی

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: