کد خبر: ۸۹۸۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
تعداد بازدید: ۲۵۷
یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی بیان کرد: گفت‌وگوهایی با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد که این کار با تعامل صورت گرفت و به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی با دولت جدید هم راه تعامل با دنیا را در پیش گرفته است.

توافق با آژانس نشان داد که دولت جدید هم راه تعامل با دنیا را در پیش گرفته است/ دولت باید در بنگاه‌های اقتصادی، دست از سیاسی‌کاری برداردبه گزارش خبرداغ ، علی بختیار در گفت‌وگو با  ایلنا، درباره اولویت‌های دولت سیزدهم که چندی پیش هم از مجلس شورای اسلامی وزرای معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور رأی اعتماد گرفتند، گفت: کابینه دولت سیزدهم حدود دو الی سه هفته پیش از مجلس رأی اعتماد گرفت. حال باید بررسی کنیم؛ امروز کشور دچار چه مشکلات و گرفتاری‌هایی است؟ مردم از چه موضوعاتی ناراحت و نگران هستند؟ این‌ها در واقع جمیع مسائلی است که پیش روی کشور قرار دارد و تصمیم‌گیری برای‌شان نیاز است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همه ارکان نظام و کشور باید با هم کار کنند تا بتوانند مسائل و مشکلات را سامان دهند تا دولت در چنین شرایطی بتواند زمینه پیشرفت و توسعه کشور را فراهم کند که ابتدا برای فراهم کردن این زمینه‌ها نیازمند تنش‌زدایی در سطح بین‌المللی نیاز هستیم.

وی ادامه داد: آقای رئیسی پیش از استقرار و حتی قبل از تشکیل دولت یعنی در دوران تبلیغات انتخابات اعتقاد داشتند ما مسیر تعامل با دنیا و برجام را ادامه خواهیم داد، امروز هم گفت‌وگوهایی که با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد که این کار با تعامل صورت گرفت که به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی  با دولت جدید هم راه تعامل با دنیا را در پیش گرفته است. البته امیدواریم از سمت آمریکایی‌ها و غربی‌ها دچار گرفتاری‌ها و مشکلاتی نشویم تا بتوانیم با بازگشت آمریکایی‌ها به برجام مسیر را جلو ببریم که نتیجه‌اش لغو تحریم‌های بین‌المللی باشد  و زمینه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران فراهم شود.

بختیار با بیان این که ما هم از جهات سیاسی و اقتصادی نیازمند تعامل با دنیا هستیم، اظهار داشت: همیشه از جهت سیاسی ما همواره پایبند به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده‌ایم از لحاظ اقتصادی هم نیازمند یک کار  اقتصادی هستیم که با روند جهانی شدن، میسر توسعه و پیشرفت کشور را جلو ببریم. 

وی یادآور شد: باید توجه داشته باشیم مسیر رشد اقتصادی حداقل شاید در دو دهه گذشته شرایط خوبی نداشته است و متوسط نرخ رشد اقتصادی ما کمتر از رشد اقتصادی جهانی بوده است؛ بنابراین حتما باید ما برای رشد اقتصادی مسیر مطلوبی را طی کنیم که این امر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و درست دولت است.

بختیار با اشاره به اینکه قطعا برداشتن تحریم‌های بین‌المللی و تعامل با دنیا گفت‌وگوهای بین‌المللی و هسته‌ای کفایت برای پیشرفت توسعه کشور نمی‌کند، تاکید کرد: باید حتما در داخل کشور با یک همگرایی کار را پیش ببریم؛ از سوی دیگر هم دولت باید توجه داشته باشد ما امروز با مسائل عدیده‌ای در زمینه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مواجه هستیم که برای برطرف کردن هر کدام از این معضلات باید برنامه داشته باشند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته تمرکز دولت‌ها بیشتر بر مسائل اقتصادی است و کمتر به مسائل حوزه اجتماعی و فرهنگی توجه دارند در صورتی که ما در این مسائل باید بسیار دقت کنیم چراکه مسائل اجتماعی و فرهنگی در همه کشورها، زیرساخت توسعه اقتصادی هستند و دولت ما هم نباید از این موضوع غافل شود بنابراین نیاز داریم کار جدی‌تری در این زمینه‌ها انجام شود.

وی یادآور شد: چیزی که از آقای رئیسی انتظار می‌رفت این بود که ایشان دقت بیشتری در این زمینه به اصل شایسته‌سالاری می‌کردند و به جای توجه به سهم‌خواهی جناح‌ها، گروها و افراد بانفوذ، از همه گروه‌های سیاسی و از همه افکار و اندیشه‌ها و افراد توانمند برای توسعه کشور استفاده می‌کردند.

بختیار ادامه داد: دولت به عنوان مثال می‌تواند در سازمان‌های حرفه‌ای دست از سیاسی‌کاری بردارد و مانند دولت‌های گذشته که سازمان‌های حرفه‌ای و بنگاه‌های اقتصادی را به سیاسیون سپردند، آقای رئیسی از این کار اجتناب کند تا بتوانیم یک مدیریت درست و معقول را در سازمان‌های حرفه‌ای و بنگاه‌های اقتصادی شاهد باشیم.

وی افزود: در شرکت‌های گروه شستا، صندوق‌های بازنشستگی در بنگاه‌های بزرگ اقتصادی زیر مجموعه  ایمیدرو ، ایدرو و شبیه این‌ها باید سهام‌داران، مجمع عمومی هیأت مدیره و مدیر عامل را انتخاب کنند؛ چراکه  انتخاب انتصابی توسط وزیر و آن هم با سهم‌خواهی افراد و جناح‌ها حتما می‌تواند مسیر پیش‌رو را سخت‌تر و مشکل‌تر کند. زیرا ما باید به سمتی پیش برویم که این بنگاه‌های بزرگ را به بخش خصوصی دارای اهلیت واگذار کنیم که معتقدم این مسیر را جناب آقای رئیسی که اهتمام بسیار ویژه‌ای برای پیشرفت و توسعه کشور دارند، می توانند با موفقیت پشت سر بگذارند.

وی با بیان اینکه دولت باید از یک دولت بنگاه‌دار به یک دولت سیاست‌گذار تبدیل شود، عنوان کرد: دولت صرفا باید به امور حکمرانی بپردازد نه اینکه به اموراتی مانند بازار، اقتصاد و بنگاه‌داری بپردازد؛ چراکه همه این مسیر را می‌تواند گام به گام پیش ببرد و در انتهای ۴ سال به جایی برسد که ما وزارت‌خانه‌های چابک، پویا و سیاست‌گذار داشته باشیم؛ وزارت‌خانه‌های هیچ کاره بنگاهداری در آن‌ها صورت نمی‌گیرد، بله، البته که این مسیر سخت است اما می‌تواند محقق شود. 

بختیار ادامه داد: باید به یک نکته توجه کرد بعد از اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بیراهه‌ای را دولت‌ها طی کردند و آن این بود که مالکیت را به هر شکلی که هست واگذار کنند؛ در صورتی که مالکیت را باید به افراد دارای اهلیت سپرد و تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی مثل پتروشیمی‌ها، فولاد، مس و شرکت‌های نفتی به افراد غیر اهل واگذار شد که نتیجه‌اش این شد که برخی از این بنگاه‌ها اموالی که داشتند را فروختند. برخی از این شرکت‌ها مسیر توسعه‌ای که باید طی کنند را نکردند. یا برخی از بنگاه‌‌های که شرایط سودآوری نداشتند به یک شرکت زیان‌ده تبدیل شدند، در صورتی که هدف از واگذاری این است که این شرکت‌ها به سمت پویایی حرکت کنند بنابراین اگر بخش خصوصی دارای اهلیت، مدیریت این شرکت‌ها را در اختیار بگیرد حتما شرایط به سمت یک اقتصاد پویا حرکت خواهد کرد. 

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز  بخش اعظمی از اقتصاد ما را بنگاه‌داری تشکیل می‌دهند، در شرکت‌های بزرگ خودروسازی در کشور همچون ایران‌خودرو و سایپا، در بخش ورزش باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال همگی دولتی هستند در صورتی که بخش زیادی از مالکیت آن‌ها متعلق به دولت نیست  اما دولت به عنوان یک حیاط خلوت از این گونه شرکت‌ها استفاده می‌کند که این مسیر فسادزا است.

وی در پایان تاکید کرد: اگر دولت مردمی و فسادگزیر آقای رئیسی قصد مقابله با فساد دارد راهش در این است که دست از بنگاه‌داری بکشد و هرچه سریع‌تر مدیریت شرکت‌های بزرگ و بنگاه‌ها را به بخش خصوصی دارای اهلیت واگذار کند.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: