کد خبر: ۸۹۳۳۶۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
تعداد بازدید: ۱۹۲
وزیر نفت گفت: طرح عظیم خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک جلوه‌ای از درهم شکستن تحریم‌ها و تکیه بر توان داخلی است.

زنگنه: خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک استراتژیک‌ترین طرحی بوده که در این دولت به بهره‌برداری رسیده / این طرح پیشرفت ۸۲ درصدی دارد؛ تاکنون ۱.۲ میلیارد دلار در آن هزینه شده / ۲۵۰ شرکت داخلی در این طرح مشارکت و ۱۰ هزار نفر در آن کار کردندبه گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا: وزیر نفت گفت: طرح عظیم خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک جلوه‌ای از درهم شکستن تحریم‌ها و تکیه بر توان داخلی است.

«بیژن نامدار زنگنه» امروز (پنجشنبه) در آیین بهره‌برداری از خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک و پایانه نفتی آن افزود: این طرح تا به امروز ۸۲ درصد در مرحله بارگیری پیشرفت فیزیکی داشته و استراتژیک‌ترین طرحی بوده که در این دولت به بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان‌داشت: ۲۵۰ شرکت بزرگ و کوچک داخلی در این طرح مشارکت و افزون بر ۱۰ هزار نفر در آن کار کردند.

زنگنه بیان داشت: اکنون نفت خام پس از طی یک‌هزار کیلومتر مسیر بدون هیچ مشکل عملیاتی به بندر جاسک رسیده و به دلیل آماده نبودن مخازن ذخیره به طور مستقیم از لوله کشتی بارگیری می شود.

وی خاطرنشان‌کرد: بخش‌هایی از این طرح که در روز جاری به بهره برداری می رسد شامل یک هزار کیلومتر خط لوله، ایستگاه تلمبه‌خانه شماره ۲ ، تاسیسات ارسال و دریافت توپک و تجهیزات بارگیری نفت در جاسک به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز است.

به گفته وزیر نفت، این طرح پیشرفت ۸۲ درصدی دارد که تاکنون حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در آن هزینه شده است.

وی بیان‌داشت: برق مورد نیاز تلمبه‌خانه‌های مسیر در ظرفیت کامل ۱۰۰ مگاوات است.

زنگنه یادآوری کرد: دو شرکت تابعه شرکت ملی نفت ایران یعنی شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت نفت و گاز پارس به ترتیب مسوولیت بخش‌های خشکی و دریایی این طرح را بر عهده داشتند.

وی بیان‌داشت: برای اجرایی شدن این طرح یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار قرارداد با پیمانکاران و تامین‌کنندگان امضا شده که تاکنون ۹۷۰ میلیون دلار آن پرداخته شده است.

وزیر نفت ادامه داد: همچنین قراردادهایی که شرکت نفت و گاز پارس با پیمانکاران و تامین کنندگان به امضا رسانده ۳۰۰ میلیون دلار است که ۲۰۰ میلیون دلار آن پرداخته شده است.

وی گفت: اکنون بهره برداری از خط و تلمبه خانه‌ها و همه تجهیزات مسیر به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت سپرده شده که دارای بالاترین تجربه حرفه ای در امر بهره برداری از خطوط لوله است.

زنگنه اظهار داشت: اکنون عملیات بارگیری و صادرات نفت در جاسک توسط شرکت نفت و گاز پارس انجام می‌شود که در ماه‌های آینده به‌طور کامل به شرکت پایانه‌های نفتی واگذار خواهد شد.

وی تصریح‌کرد: این طرح از ابتدای سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری کامل خواهد رسید که از امروز تا مهرماه ظرفیت آن ۳۰۰ هزار بشکه خواهد بود، در مهر تا آبان به ۴۰۰ هزار بشکه، از آبان تا دی‌ماه با وارد مدار شدن تلمبه‌خانه‌ها و یک مخزن ذخیره در جاسک به ۵۰۰ هزار بشکه، از دی ماه به ظرفیت ۷۵۰ هزار بشکه و از ابتدای اسفندماه به یک میلیون بشکه ظرفیت خواهد رسید.

این عضو کابینه دوازدهم خاطرنشان‌کرد: بهره‌برداری مرحله‌ای از طرح‌های بزرگ این‌چنینی یک امر طبیعی است که از جمله در نیروگاه ها، تصفیه خانه ها، خطوط لوله و پالایشگاه های گاز نیز مرسوم است که طی آن کارفرما و سرمایه گذار از منافع حاصل از بهره برداری برخوردار شده و اشکالات کار نیز به طور کامل رفع خواهد شد.

وی افزود: در همه بخش‌های خط لوله گوره به جاسک و همه تاسیسات مرتبط، تمامی الزامات و استانداردهای ملی و بین المللی از جمله استاندارد IPS و API رعایت شده است.

زنگنه گفت: در ابتدای کار قراردادی برای تامین ۴۰۰ هزار تن ورق «نیز» که یک ورق مخصوص مقاوم به نفت ترش است با خرید از شرکت های خارجی منعقد شد، همچنین در آغاز کار مقرر بود از پمپ های ۶ مگاواتی استفاده شود اما تامین این اقلام با دشواری همراه شد.

وی ادامه داد: در این راستا یک کار یک ساله مشترک بین شرکت ملی نفت ایران، شرکت فولاد مبارکه و شرکت فولاد اکسین تعریف شد تا بتوانند به استاندارد تولید تختال توسط فولاد مبارکه و استاندارد تولید ورق توسط فولاد اکسین برسند و پس از آن استانداردها در اختیار شرکت‌های لوله ساز قرار گرفت.

وزیر نفت خاطرنشان‌کرد: بخش اصلی ورق مورد نیاز این طرح که یک ورق مقاوم به نفت و گاز ترش است برای اولین بار در ایران ساخته شد.

وی گفت: در حالی که در ابتدای کار مقرر بود از پمپ‌های ۶ مگاواتی در این طرح استفاده شود، به ۵۰ پمپ ۲.۵ مگاواتی تبدیل شد که همگی در ایران ساخته شدند و شرکت‌های «پمپ ایران»، «پتکو» و «پمپ های صنعتی ایران» این ۵۰ پمپ را ساختند.

زنگنه ابراز امیدواری کرد: این طرح به عنوان مهمترین طرح پایه‌ای، زمینه‌ساز توسعه اقتصادی منطقه مکران باشد.

وی گفت: امروز اجازه ساخت پالایشگاه ۹۰۰ هزار بشکه‌ای در منطقه داده شده که می توانند صنایع پایین دستی خود را نیز داشته باشند، همچنین ۲۰ میلیون مخزن با سرمایه گذاری ۲۳۰ میلیون دلاری توسط بخش خصوصی به روش بی‌او.تی در حال احداث است.

وزیر نفت همچنین از تصمیم‌گیری برای ساخت یک هنرستان صنعتی به منظور پرورش نیروهای ماهر در منطقه خبر داد.

وی بیان‌داشت: در این طرح پنج هزار هکتار زمین تحصیل شده که به‌تازگی طی قراردادی، یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار آن برای ساخت اسکله عظیم تجاری به سازمان بنادر و دریانوردی تحویل شده است.

زنگنه تصریح‌کرد: اکنون یک پایانی صادراتی داریم که نفت را از دریای عمان صادر می‌کند که ضمن افزایش ظرفیت صادراتی ایران، منجر به تنوع و انعطاف در پایانه‌های نفتی شده و کاهش ریسک‌های صادراتی و امنیتی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: صادرات از جاسک منجر به کوتاه شدن مسیر رفت و برگشت مشتریان نفت کشور به اندازه یک‌هزار مایل دریایی می‌شود، همچنین هزینه هر بشکه نفت از ۶۰ سنت (در صورتی که با نفت‌کش حمل می‌شد) با بهره‌برداری از این خط لوله به ۴۰ سنت در هر بشکه کاهش خواهد یافت.

وزیر نفت یادآور شد: تملک اراضی به طول یک‌هزار کیلومتر با عرض نزدیک به ۲۰۰ متر در طول مسیر انجام شده است.

وی تاکید کرد: این خط لوله، ایرانی‌ترین و سریع‌ترین خط لوله‌ای است که تاکنون در کشور ساخته شده امروز مرحله نخست آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

خط لوله گوره- جاسک به طول یک‌هزار کیلومتر با تکیه بر توان داخلی احداث شده است.

هدف از احداث این خط لوله، انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت تولیدی در خوزستان به سواحل مکران، ذخیره سازی نفت در کنار سواحل دریای عمان، صادرات نفت ایران از پایانه جدید، تضمین استمرار نفت خام، ارتقا جایگاه ایران در بازارهای بین‌المللی، تمرکززدایی از خارک و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران عنوان شده است.

در ساخت این خط لوله پنج هزار نفر اشتغال مستقیم و ۱۰ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.

احداث خط لوله گوره- جاسک و پایانه صادراتی نفت خام در بندر جاسک، از طرح‌های اولویت‌دار شرکت ملی نفت ایران است که با استفاده حداکثری از توان پیمانکاران و سازندگان داخلی در دست اجرا قرار دارد. شرکت ملی نفت ایران، حدود پنج هزار هکتار از اراضی سواحل مکران واقع در ۶۵ کیلومتری غرب شهر جاسک، نزدیکی‌های کوه مبارک را به منظور احداث طرح‌های ویژه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تحصیل و جانمایی کرده که با توجه به تصویب احداث خط لوله ۴۲ اینچ انتقال نفت خام گوره - جاسک، بخشی از اراضی تحصیل‌شده غرب جاسک به‌منظور احداث پایانه صادرات نفت خام و احداث مخازن ذخیره‌سازی نفت خام تخصیص یافته‌اند.

این طرح مشتمل بر بخش‌های ساخت حدود هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ، پنج ایستگاه پمپاژ، تجهیزات اندازه‌گیری و پایش، احداث مخازن ذخیره‌سازی و ساخت اسکله صادراتی است و با اجرای آن، امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از پایانه نفتی گوره در استان بوشهر به منطقه جاسک در ساحل دریای عمان فراهم می‌شود و جاسک به عنوان دومین پایانه صادراتی نفت خام کشور، اهمیت راهبردی می‌یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: