کد خبر: ۸۹۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
تعداد بازدید: ۲۷۱
فعالیت بیش از 300 واحد صنعتی در منطقه آزاد کیش مسیر و بستر توسعه اقتصاد کشور را فراهم می سازد.

رونق اقتصاد ملی با پویایی فعالیت واحد های صنعتی کیشبه گزارش خبرداغ به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، بر خلاف دیدگاه شمار زیادی از هموطنان و گردشگران که منطقه آزاد کیش را تنها به عنوان منطقه ای گردشگری و تفریحی در ذهن خود تصور می کنند صنایع و فعالیت‌های صنعتی در این منطقه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در حال حاضر نزدیک به 375 واحد صنعتی و خدمات صنعتی در جزیره فعالیت می کنند.

اقدامات و تلاش های مسئولان این منطقه آزاد در توسعه صنعت و حمایت از واحدهای صنعتی در سال های اخیر به گونه ای بوده که شرایط ویژه و مطلوبی برای سرمایه گذاری، رونق تولید و اشتغالزایی در این جزیره به خوبی فراهم شده است.

بر اساس این گزارش تعداد زیادی از واحد های فعال صنعتی در کیش به تبع مشکلات و نوسانات ناگهانی ارزی غیر فعال شده بود که پس از بازدید های مستمر مسئولان ارشد سازمان منطقه آزاد کیش و ارائه راه کار و تسهیلات به سرمایه گذاران این حوزه همچنین اعمال سیاست های حمایتی، فعالیت خود را از سر گرفتند.

بخش عمده سرمایه‌گذاری ها در منطقه آزاد کیش مربوط به حوزه نفت و گاز و همچنین فروش خدمات فنی و مهندسی مرتبط با آنها است و این موضوع فرصت و ظرفیتی بزرگ برای رونق کسب ‌وکار محسوب می‌شود چرا که کیش به عنوان هاب انرژی منطقه نقش پشتیبان سکوهای نفتی پارس جنوبی را نیز بر عهده دارد.

جایگاه مناطق آزاد به ویژه کیش در شرایط تحریم بسیار حیاتی و حائز اهمیت است و بر خلاف دشواری ها در امر صادرات، این منطقه با دارا بودن ماهیتی تجاری، در فروش خدمات فنی و مهندسی موفق بوده و بسیاری از خدماتی که از خارج از کشور خریداری می‌شد، امروز توسط متخصصان حوزه نفت و گاز در منطقه آزاد کیش در حال توسعه و انجام است که خود نقش مهمی در ممانعت خروج ارز از کشور دارد و فرصتی مغتنم برای رونق اقتصادی کشور به شمار می‌رود.

منطقه آزاد کیش همچنین در حوزه صنعت، مباحث حمایت از محیط زیست را نیز در دستور کار قرار داده و خوشبختانه اداره محیط زیست جزیره به جد فعالیت های این حوزه را مد نظر دارد و واحدهای صنعتی و خدمات نفت‌وگاز ملزم به اخذ گواهی‌نامه HSE در رعایت قوانین زیست محیطی بوده و تنها با اخذ این گواهی‌نامه می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

همچنین مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش در راستای تحقق شعار سال جاری با عنوان " تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها " که از سوی مقام معظم رهبری نام گذاری شد، به سهم خود با کاهش بروکراسی اداری به عنوان یکی از مزایای کسب و کار ها در این منطقه، اعطای مجوز و صدور جواز کسب واحدهای صنعتی را تسهیل کرده اند تا با حداقل مدارک و در کوتاهترین زمان ممکن این فرآیند طی شود.

با توجه به اینکه طی سال های اخیر تمهیدات و تسهیلاتی برای راه اندازی واحد های صنعتی نیمه فعال و منفعل، از سوی سازمان منطقه آزا کیش در نظر گرفته شد، تمام واحدهای صنعتی مستقر در این جزیره که تعداد آنها به 375 واحد رسیده برای بیش از پنج هزار و 600 نفر از هموطنان از سرتاسر کشور اشتغال‌زایی مستقیم به دنبال داشته است. از این رو نیروهای مشغول در منطقه آزاد کیش در حوزه های مربوطه متخصص هستند.

منطقه آزاد کیش با دارا بودن وضعیت خاص جغرافیایی از نظر رفاهی، بندری، فرودگاهی و گمرکی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خدماتی در حوزه نفت و گاز که به دنبال حداقل مراحل بروکراسی اداری برای فعالیت و ارائه خدمات هستند، مورد استقبال قرار گرفته و بیش از 17 سرویس خدمات فنی و مهندسی توسط شرکت‌های نفت و گاز در این جزیره ارائه می‌شود.

بر اساس این گزارش سرمایه گذاران صنایع آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، سیستم‌های برودتی، صنایع چوب و دارویی و پزشکی نیز در منطقه آزاد کیش در کنار صنایع نفت و گاز فعالیت می کنند و بر خلاف باور بسیاری از هموطنان تعداد واحدهای صنعتی و تجاری فعال در این منطقه آزاد بسیار قابل توجه می باشد. از سوی دیگر صنایع خاص، خلاق ، دانش‌بنیان و صادرات‌محور نیز در جزیره کیش توسعه و رونق یافته است.

کیش در بحث تولید محصولات آرایشی و بهداشتی پایلوتی بود که فعالیت های آن به سایر مناطق مختلف کشور تسری پیدا کرد، در زمینه تولید محصولات چوبی و سلولوزی نیز باید گفت، بزرگترین واحدهای صنعتی تولید محصولات چوبی در کیش مستقر هستند و می‌توانند نقش مهمی در صادرات این محصولات ایفا کنند.

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در منطقه آزاد کیش از دیگر مزایایی است که با راه اندازی مرکز نوآوری جزیره پر رنگ تر و موثرتر عمل کرد و در حال حاضر نیز شهرک فناوری و دارویی این منطقه آزاد با تلاش دست اندرکاران این عرصه با هدف ارائه تسهیلات بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در کیش تاسیس شده است.

گفتنی است سازمان منطقه آزاد کیش تحقق توسعه فعالیت های اقتصادی و تسریع در امر تولید را در گرو برنامه ریزی مدون و ارائه برنامه راهبردی می داند و همچنان بر رفع موانع و حمایت از تولید، شناسایی نقاط ضعف و قوت با رویکرد برنامه هفتم توسعه ، همچنین حمایت از تولید به عنوان محور کلیدی برنامه توسعه ای تاکید دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: