کد خبر: ۸۸۹۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
تعداد بازدید: ۳۲۶
مهمانان برنامه مجری با تشریح دلایل پیروزی حجت الاسلام حسن روحانی در دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری گفتند: رأی آوردن آقای روحانی در دوره اول غیرقابل باور بود ولی با حمایتی که آقای هاشمی از وی کرد، موفق به کسب آراء مردم شد.

ناگفته‌هایی از دلایل پیروزی روحانی در انتخابات یازدهم/ نقوی‌حسینی: غیرقابل باور بود که روحانی رأی بیاوردبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدحسین نقوی حسینی از نمایندگان پیشین مجلس و سیدمحمود علیزاده طباطبایی از اساتید دانشگاه و عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری شب گذشته در برنامه مجری در خصوص یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به گپ و گفت پرداختند.

در این برنامه که اجرای آن بر عهده حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه است، درباره دوران ریاست جمهوری حسن روحانی مباحثی مطرح و اقدام های دولت یازدهم مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 

آصفی در ابتدای برنامه با تشریح دوران انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اظهار داشت: یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۹۲ برگزار شد که آقای روحانی با ۱۸.۶ میلیون رای برگزیده شد و ۵۰.۷ درصد آرا را به خود اختصاص داد. این انتخابات با مشارکت بالای مردم مواجه شد و بیش از۷۲ درصد مردم شرکت کردند. شعارهای رئیس جمهور برگزیده شده و سایر رقبایی که شناخته شده و سرشناس هم بودند فضای انتخابات را بسیار پر هیجان و جذاب کرده بود و به خصوص اینکه فضای مجازی در آن سال رنگ و بوی دیگری داشت و حضور موثر و پر رنگی را در انتخابات از فضای مجازی تجربه کردیم و دیدیم. 

غیرقابل باور بود که روحانی رأی بیاورد

حسینی با ترسیم شرایط قبل از انتخابات دوره یازدهم گفت: در سال ۹۱ و ۹۲ شرایط سختی بر کشور حاکم و تحریم ها تشدید شد و به قول خودشان تحریم های فلج کننده را اعمال کردند و از سوی دیگر اختلاف در اردوگاه نیروهای انقلاب ایجاد و کاندیداهای متعددی وارد عرصه شدند. البته اوایل، همه تصور می کردند که در انتخابات در نهایت وحدتی ایجاد شود اما نامزدهای جبهه انقلاب تا پایان ایستادند که موجب متفرق شدن رأی ها شد. 

حسینی با بیان اینکه آقای روحانی از ابتدا مطرح نبود، افزود: آن زمان بحث مرحوم هاشمی رفسنجانی خیلی پر رنگ بود و افراد دیگری همچون عارف حضور داشتند. بعد از اینکه هاشمی رفسنجانی تایید نشد، به تدریج روحانی مطرح شد و غیرقابل باور هم بود که بتواند رشد این چنینی داشته باشد. ایشان بعد از مجلس پنجم خیلی بروز و ظهور نداشت؛ ایشان عضو شورای عالی امنیت ملی بود و در مرکز بررسی های استراتژیک اقداماتی انجام می داد، اما کسی باور نمی کرد که رأی بیاورد. وقتی اصلاح طلب ها به کمک وی آمدند، از آنجایی که تجربه سال ۸۴ را داشتند که کروبی، هاشمی، معین و افراد متعددی پای کار بودند و آراء شان تقسیم شد، لذا این بار تصمیم گرفتند به فرد واحدی رای دهند.

به گفته وی، اصلاح طلب ها به اذعان خودشان وقتی دیدند عارف پایگاه رای لازم را ندارد، از روحانی حمایت کردند؛ روحانی آن زمان در اردوگاه اصلاحات مطرح نبود ولی وقتی اجماع بر روی اتفاق افتاد، با یکدیگر همراهی کردند. از این موضوع می توان این نتیجه را گرفت که اصل در انتخابات برایشان این است که قدرت را در دست بگیرند. 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان کرد: آنها درست انتخاب کردند؛ چراکه اگر عارف بود نمی توانست در مرحله اول مرزی و ناپلوئنی رأی بیاورد؛ روحانی از قبل انقلاب معروف و خطیب توانمندی بود. انتخابات با توده های مردم است و فقط نباید از قشر خاص تحصیل کرده صحبت کرد. یکی از ویژگی های روحانیون این است که با توده های مردم ارتباط برقرار می کنند و روحانی نیز واژه سازی هایی که داشت مانند دوگانه حقوقدان و سرهنگ یا چرخ اقتصاد و حمله گاز انبری و از سوی دیگر رأیی که از بدنه اصول گرایی داشت، موجب موفقیت وی شد.

وی که در زمان ریاست روحانی عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس بوده است، بیان کرد: در جلسه ای آقایان دعایی، علوی و برخی دیگر حضور داشتند و ما موضوع را توضیح دادیم، اما در آخر نتوانستیم روحانیون را قانع کنیم. چرا که نقدی به وضعیت آخر آقای احمدی نژاد داشتند و می گفتند به یک روحانی رای می دهیم چون فکر می کردند روحانی محبوبیت بیشتری دارد. البته اصلاح طلب ها بعد انتخابات ۸۸ خیلی فعال شرکت نکردند و سال ۹۰ انتخابات مجلس را تحریم و حتی رئیس اصلاحات را سرزنش کردند که چرا رأی داده؛ آنها در انزوا قرار گرفته بودند و بعد از ۸۸ شاید اعتماد به نفس سابق را نداشتند که بیایند در میدان و مردم را بسیج کنند، لذا شخصیتی را مشخص کردند تا در بین مردم محبوبیت داشته باشد.

حسینی اضافه کرد: در دوره اول ریاست جمهوری آقای روحانی گشایش های ظاهری ایجاد شد چون گروه هایی آمدند و وعده هایی دادند، اما دوره دوم شرایط سخت تر شد. البته سیاه نمایی کردن درست نیست و اگر بخواهیم وضع موجود را نقد کنیم، باید از دستاوردها و صلابت نظام هم بگوییم؛ پیروزی بزرگی که در فلسطین حاصل شد چیز کمی نیست. در حالی این مهم محقق شد که دشمنان می گفتند به سراغ حزب الله و ایران می رویم اما خودشان اعتراف کردند که ما با غزه نتوانستیم مقابله کنیم. لذا دشمنان پذیرفته اند که ایران دست برتر را در منطقه دارد و بر این اساس باید از قدرت میدان استفاده کنیم نه اینکه دوگانه کاذب ایجاد کنیم.

مردم کارنامه نامزدهای انتخاباتی را بررسی کنند

وی با بیان اینکه مردم باید با عقلانیت، اندیشه و مشورت فرد اصلح را انتخاب کنند، گفت: قرار گرفتن در فضای هیجانی و احساسی که چهره هنری برای مردم تعیین تکلیف کند، زیبنده نیست؛ مردم باید دو جریان سیاسی عمده کشور را بررسی کنند؛ کارنامه این افراد مشخص است؛ فردی که می گوید می خواهم تحول ایجاد کنم ببینند آیا واقعا می تواند یا کسی که مسئولیت داشته در دولت فعلی اگر مردم احساس می کنند که می تواند ادامه دهند، انتخاب کنند؛ اما اگر مردم مشکل معیشتی و نارضایتی دارند نیاز به تحول است و باید کسانی بیایند که پیشنیه آنها این ایجاد تحول را نشان دهد. به نظر من اگر فردی انقلابی باشد و روحیه جهادی داشته باشد می تواند موفق عمل کند. 

علیزاده طباطبایی با اشاره به خاطره ای از زمان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: آن زمان کاندیداها تازه ثبت نام کرده بودند؛ من و چند نفر دیگر خدمت معاون دادگستری بودیم و آقای حسین فریدون هم آنجا بود؛ به شوخی به او گفتم اخوی برای چه ثبت نام می کنند؟ من تضمین می دهم که آرای وی از باطله کمتر باشد؛ ایشان گفت بالاخره ثبت نام کرده است؛ باید ببینیم چه می شود. روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز بود و در جناح اصلاح طلب، به خاطر شخصیتی که داشت کسی اطرافش نبود.

بیشترین بی مهری را اصلاح طلب ها به هاشمی داشتند

وی ادامه داد: آقای هاشمی رفسنجانی تا روزهای آخر ثبت نام نکرده بود، ولی با اصراری که دوستان و بیشتر کارگزاران به او داشتند، ثبت نام کرد؛ مردم می دانند که هاشمی از طرف هر دو جناح دچار بی مهری بود. بیشترین بی مهری را اصلاح طلب ها به وی داشتند. یک بار که در شورای شهر خدمتش رسیدم، گفت انتظار من این بود دوستان از کارهایی که خودشان کردند، دفاع می کردند! اما فضای ضدهاشمی در رسانه ها ایجاد شده بود و حتی کارگزاران از وی دفاع نمی کردند؛ عاقبت تندروی همین است. از هر جناحی که باشی فرقی ندارد. 

علیزاده طباطبایی با بیان اینکه چنین فضایی برای روحانی فراهم بود، گفت: کاندیدای جبهه مشارکت و اصلاح طلب ها عارف بود، اما هاشمی بر اثر اصراری که خیلی از ائمه جمعه و اعضای خبرگان به وی داشتند، روز آخر ثبت نام کرد. وی تا لحظه آخر برای ثبت نام مردد بود. همه ما خوشحال بودیم و از سویی مقداری نگران اتفاق هایی بودیم که در سال ۸۴ رخ داد و دوستان اطلاح طلب حمایت نکنند و اگر آن زمان آقای معین و آقای مهرعلیزاده همراهی کرده بودند، در مرحله اول هاشمی برنده انتخابات بود.

وی افزود: بنابراین در این دوره نیز ما این نگرانی را داشتیم. خیلی ها به هاشمی توصیه کرده بودند ثبت نام نکند، چرا که ممکن است دوستان خودمان نارو بزنند؛ بالاخره هاشمی در روز آخر تصمیم گرفت و ثبت نام کرد و ستادها فعال شد و مطمئن بودیم که برنده انتخابات است و نظرسنجی ها هر چه به جلو می رفت، آرای وی بیشتر می شد؛ تا اینکه یک دفعه دیدیم که با تصمیم شورای نگهبان وی رد صلاحیت شد. من اراداتی خدمت روحانی نداشتم و به هاشمی گفتم از روحانی که حمایت نمی کنید؟ گفت تابع نظر جمع هستیم. بعد که با آقای خاتمی و دیگر دوستان مشورت کردند، جمع بندی این شد که از روحانی حمایت کنند و اعلام هم کردند.  

این استاد دانشگاه گفت: روحانی از سال ۵۹ که مجلس تشکیل شد تا سال ۶۸ رئیس کمیسیون دفاع بود و از ۶۸ تا ۹۲ عضو شورای امنیت ملی و شخصیت ناشناخته ای نبود. هاشمی رفسنجانی می گفت شخصیتی مثل روحانی می تواند رای توده مردم را جمع کند؛ چون یک روحانی است. او معتقد بود مملکت در وضعیت بحرانی است و روحانی را فرد عاقلی می دانستند که می تواند کشور را از این بحران و لبه پرتگاه نجات دهد. بنابراین آقای هاشمی، خاتمی و بقیه را قانع کرد که مرد این میدان روحانی است و می تواند تمام مشکلاتی را که در سال های آخر ایجاد شده بود، در روابط بین الملل حل کند.

وی با تشریح شرایط آن روزهای کشور بیان داشت: شش قطعنامه صادر شده بود، چین و شوروی هیچ کدام آن را وتو نکرده بودند. زیر فصل هفتم سازمان ملل رفته بودیم و وضعیت بحرانی داشتیم به طوری که رابطه ما با همه قطع شده بود. علاوه بر این سال های آخر احمدی نژاد بحران هایی داشتیم و قهر وی را شاهد بودیم.

مهرعلیزاده و همتی جزو ۱۴ کاندیدای نهاد اجماع ساز نبودند

طباطبایی با بیان اینکه نه تنها ما اصلاح طلب ها بلکه همه مردم عاشق انقلاب و امام خمینی هستند و تشییع شهید سلیمانی نشان داد که ملت پای نظام و انقلاب ایستاده است، عنوان کرد: یکی از دیپلمات ها نقل می کرد، از زمان کوروش ایران می خواست به آب های مدیترانه دست پیدا کند، اما اکنون در اطراف خود چند صدهزار فدایی دارد و چنین اقتداری برای مملکت ایجاد شده است، اما نتوانستیم این اقتدار را برای مردم تبدیل به رفاه کنیم. 

وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل دیدگاهی که در شورای نگهبان وجود دارد، نقش مردم روز به روز کمتر می شود، اظهار کرد: ۱۵۰ حزب داریم که از این میان ۲۷ گروه اصلاح طلب هستند؛ گفتیم هر فردی خودش را شایسته ریاست جمهوری می داند، ثبت نام کند و نزدیک ۴۰ نفر ثبت نام کردند که جلسه گذاشتیم و در نهاد اجماع ساز رای گیری کردیم و ۱۴ نفر رای آوردند؛ اما هیچ کدام احراز صلاحیت نشدند البته از بین آنها فقط ظریف کاندیدا نشد و مهرعلیزاده و همتی جزو ۱۴ نفر نبودند. 

مردم فریب شعارها را نخورند

عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری افزود: وضعیت که از ۹۲ بدتر نیست؛ آن سال هاشمی رد صلاحیت شد ولی عقب نشینی نکردیم. روحانی اصلاح طلب نبود و پای کار آمد، ولی امروز می بینیم که جهانگیری رد شد و اتفاق خاصی نیفتاد؛ همتی و مهرعلیزاده هر دو اصلاح طلب هستند و سابقه مدیریتی دارند تلاش این است که احزاب اصلاح طلب را قانع کنیم که به صف بیایند. متاسفانه بعضی گروه ها اعلام می کنند که کاندیدایی نداریم؛ چراکه از ۱۴ نفری که بالاترین آرا را داشتند هیچ کدام تایید صلاحیت نشدند، ولی این دو نفر هستند و مورد تاییدند. 

وی تاکید کرد: احزاب اصلاح طلب برنامه دارند که هر فردی رئیس جمهور شد، برنامه مان را به وی ارائه می دهیم؛ مردم فریب شعارها را نخورند، رئیس جمهور اختیار دارد که بالاترین آن برنامه و بودجه است؛ هر کسی بگوید اختیار ندارد اشتباه گفته است.  

اگر هاشمی نبود، اطلاحات از روحانی حمایت نمی کرد

نقوی حسینی از دیگر مهمانان برنامه مجری نیز گفت: روحانی نه اصلاح طلب بود و نه سابقه اصلاح طلبی داشت؛ از سویی زمینه رای عارف در آن شرایط بهتر بود. وی محبوبیت زیادی در بین اصلاح طلب ها داشت، اما  روحانی مطرح نبود؛ در این رابطه که چه اتفاقی رخ داد که روحانی انتخاب شد، هنوز رمزگشایی نشده که باید این اتفاق بیفتد.

وی افزود: اگر از نظر اصلاح طلبی و جریان رقابتی به انتخابات ۹۲ بخواهیم فکر کنیم باید همه اصلاح طلب ها عارف را حفظ می کردند و به نفع وی کنار می رفتند؛ نظرسنجی ها واقعیت نبود و روحانی جایگاهی در آرا نداشت. آن زمان سوال ما این بود که وی اصلا چرا کاندیدا شده و چه کسی قرار است از وی حمایت کند! اما دیدیم که همه جریان اصلاحات و کارگزاران پشتش ایستادند؛ این اتفاق رمزی داشت و نقش هاشمی رفسنجانی در این رابطه کلیدی بود؛ اگر وی نبود اصلاحات رای خود را برای روحانی نمی ریختند. بنابراین باید گفت که هاشمی گرداننده کار، مدیر عملیاتی اصلاح طلب ها و اعتدالیون بود و همه را سر خط روحانی قرار داد.

جنگ و تحریم؛ رمز اصلاحات برای پیروزی 

نقوی حسینی با طرح این سوال که چگونه شد جریان اصلاح طلب که روزی کنار مرحوم هاشمی می ایستادند، به روحانی گرایش پیدا کردند، اذعان داشت: اصلاح طلب ها در طول هشت سال گذشته بارها اعلام کردند که روحانی کاندیدای ما و اصلاح طلب نبوده و اجاره ای و نیابتی بود؛ این نشان می دهد که آن ها به هر شکلی می خواهند قدرت را به دست آوردند. اما باید گفت که آقای روحانی نه سابقه اصلاح طلبی دارد و نه اصلاح طلب است اما تمام اصلاح طلب ها پشتش ایستادند؛ اگر اصلاح طلب ها گفتند اجاره ای است و پشیمان بودند، چرا دوره دوم هم از وی حمایت کردند؟ از خاتمی گرفته تا پایین ترین فرد پشت روحانی ایستاند؛ بنابراین نمی توانند بگویند او کاندیدای اجاره ای بوده است.

به گفته این نماینده پیشین مجلس، مسبب دو قطبی شدن امروز جامعه اصلاح طلب ها، هاشمی رفسنجانی و کارگزاران خواند و گفت: آنها موضوع جنگ، تحریم و نابودی مملکت را طرح کردند و این رمزشان بود و طرح حل صد روزه مشکلات را مطرح کردند. اما حقیقت این است که ما لبه پرتگاه نبودیم؛ جنگ کجا جنگ و اصلا چه کسی می خواست به ما حمله کند؟ روحانی این فضا را ترسیم کرد.

هیچ؛ دستاورد دولت روحانی در عرصه داخلی و بین المللی

وی افزود: روحانی گفت که مشکل کشور ماهیتش سیاسی و راه حلش هم در عرصه بین المللی است. که دقیقا خلاف راهبرد مقام رهبری بود؛ چون راهبرد ایشان این بود که ماهیت مشکل کشور اقتصادی و گره اش هم در داخل کشور باز می شود؛ اما روحانی و تیمش خلاف آن را مطرح کردند و این را برای مردم چیدند که اگر مشکلات در عرصه بین المللی حل نشود مشکلات آب آشامیدنی، تحریم، اشتغال، تورم و گرانی حل نمی شود؛ این جملات بارها تکرار شده و شنیده ایم اما واقعیت این نبود. تمام انرژی دولت صرف بازشدن گره بین المللی شد و داخل و ظرفیت های داخلی فراموش شد و از آن هم چیزی به دست نیامد. 

نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: شاخص های اقتصادی نشانگر بهبود وضعیت نیست؛ دولت چهار سال رکود را بر کشور حاکم کرد؛ نه وام داد و نه افزایش حقوق داشتیم. فقط توانست تورم را با رکود کنترل کند. ذیل فصل هفتم قرار گرفتن ایران، اگر قبل از برجام بود الان هم هست.

نقوی حسینی بیان کرد: انتظار دارم عقلای اصلاح طلب دور هم جمع شوند و قانون و نتیجه بررسی صلاحیت ها را بپذیرند و اگر اعتراضی دارند مجاری قانونی خودش را طی کنند. قهر کردن راهکار نیست. همه سلیقه ها در تایید صلاحیت هاست. بنابراین حضور فعال داشته باشند. از سویی فردی که می خواهد رئیس قوه مجریه شود قانون اساسی به صراحت می گوید بعد از مقام معظم رهبری شخصیت اول کشور است،؛ رئیس جمهور یعنی فردی که مدیر اجرایی کشور و در همه عرصه های بین المللی نماد ملت ایران است.

کسی که می گوید رئیس جمهور اختیارش کم است به نظام جفا می کند

وی گفت: باید دقت کنیم فردی که در جایگاه ریاست جمهوری قرار می گیرد کارنامه و برنامه داشته باشد. برنامه قشنگ دادن کافی نیست؛ همیشه توصیه می شود کسی را که می خواهید برای مدیریت انتخاب کنید، خانواده و مسئولیت قبلی اش را بررسی کنید. کسانی که می گویند رئیس جمهور اختیار ندارد، یا اختیاراتش کم است به نظام جمهوری اسلامی جفا می کنند. مسئولیت رئیس جمهور را قانون اساسی مشخص کرده است و اگر من توانمندی ندارم به قانون ربطی ندارد؛ بعد از کارنامه، این برنامه است که اهمیت دارد. وقتی می گویی ۱۰۰ روزه مشکلات کشور را حل می کنم، باید بیندیشی که چگونه این اقدام را انجام می دهی؟ چراکه درآمد و هزینه مملکت معلوم است. 

گفتنی است، برنامه مجری که به میزبانی حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در امارات متحده عربی، آلمان و فرانسه به روی آنتن شبکه پنج می رود، روز یکشنبه و سه شنبه نیز از ساعت ۲۱:۱۰ انتخابات دوره‌های دوازدهم و سیزدهم ریاست جمهوری را بررسی خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
0
0
فقط پرسپولیس
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: