به گزارش خبرداغ به نقل از نیوز، به گفته محققان مرکز سلامت و پیشرفت در آموزش، حدود ۷۰ درصد از افراد شاغل بهطور دائم تحت استرس قرار دارند و بیش از ۲۰ درصد آنان اثرات فرسودگی شغلی را احساس میکنند. در مطالعات قبلی مشخص شد که معلمان تلاش میکنند خواستههای یادگیری از راه دور را برآورده کنند بنابراین با چالشهای بیشتری روبرو هستند.
نتایج تحقیق جدید نشان داد، با وجود چنین میزان بالایی از فرسودگی، معلمانی که در یک برنامه توسعه چهار ماهه با تمرکز بر مراقبه استعلایی شرکت کردند، تاثیرات شدید خستگی عاطفی و فرسودگی را تغییر دادند. مدیتیشن استعلایی نوعی مراقبه است که بر سکوت، مانتراها و سایر تمرینات یوگا تمرکز دارد.
معلمان سالمتر، دانشآموزان موفقتر
افرادی که فرسودگی شغلی را تجربه میکنند معمولا با کاهش احساس موفقیت شخصی روبرو میشوند، احساس میکنند هویت خود را از دست میدهند و خستگی عاطفی دارند. نتایج مطالعه اخیر نشان داد که معلمان استرس را دلیل اصلی ترک تدریس ذکر میکنند.
لورن والوسک، محقق اصلی این تحقیق و مدیر اجرایی مرکز سلامتی و پیشرفت در آموزش میگوید: «معلمان تحت فشار بالایی قرار دارند، زیرا هر روز از آنان خواسته میشود تا از یادگیری دانشآموزان خود در میان چالشهای متعدد پشتیبانی کنند.
نتایج این مطالعه فواید مراقبه را برای تقویت سلامت روحی و جسمی معلمان نشان میدهد. تحقیقات در مورد اثرات مضر فرسودگی شغلی و نیاز به انعطافپذیری در حال رشد است. مدارس به دنبال ارائه ابزارهایی برای کاهش فرسودگی و خستگی عاطفی معلمان هستند تا بتوانند از یک تجربه تدریس موثرتر و پایدارتر و نتایج بهتر دانشآموزان پشتیبانی کنند.
یک مطالعه چهار ماهه شامل ۷۸ معلم از مدرسه سانفرانسیسکو بود. کسانی که مراقبه استعلایی را تمرین کردند، بهبودی در سلامت جسمی، عاطفی و روانی نشان دادند. محققان همچنین دریافتند که این معلمان در برابر استرس، خستگی و افسردگی مقاومت بهتری دارند.
محققان معتقدند که این یافتهها در موفقیت تحصیلی دانشآموزان نیز تاثیر دارد. فرسودگی شغلی معمولا باعث میشود معلمان وقت کمتری به دانشآموزان خود اختصاص دهند و کمتر برای کلاس آماده شوند. غیبت معلم منجر به ورود معلمان جایگزین با صلاحیت کمتر به کلاسها میشود و همچنین منجر به تغییرات بیشتر و کاهش تاثیر روشهای تدریس خواهد شد.
نتایج این تحقیق در نشریه Frontiers in Education منتشر شده است.