کد خبر: ۸۸۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
تعداد بازدید: ۲۸۶
سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: آقای روحانی رأی را از اصلاح‌طلبان گرفت اما سکاندار حرکت اقتصادی و سیاسی خود را در اختیار اعتدالگرایان قرار داد که این درس عبرتی برای جبهه اصلاحات شد که بدون امضای میثاق‌نامه به حمایت از نامزدهای غیراصلاح‌طلب نپردازد.

روحانی رأی را از اصلاح‌طلبان گرفت اما سکانداری سیاست و اقتصاد را در اختیار اعتدالگرایان قرار داد/ جمعی از اعضای حزب اعتماد ملی، «محمدعلی افشانی» را برای کاندیداتوری پیشنهاد داده‌اندبه گزارش خبرداغ به نقل از اسماعیل گرامی‌مقدم در گفت‌وگو با  ایلنا در تحلیل شرایط کشور در آستانه انتخابات خردادماه و همچنین آخرین فعالیت‌های حزب اعتماد ملی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار کرد: حزب اعتماد ملی ماه‌هاست که در حال فعالیت‌های انتخاباتی است و به دنبال این هستیم که نحوه و مکانیزم ورود به انتخابات را بررسی کنیم.

وی در خصوص همکاری با جبهه اصلاحات ایران نیز گفت: با جبهه اصلاحات ایران همکاری می‌کنیم اما این همکاری منافاتی با فعالیت حزبی نخواهد داشت. بر همین اساس در فراخوانی اعلام شد که افرادی از حزب اعتماد ملی نامزد انتخابات خواهند شد. نهایتاً حزب تصمیم خود را تا پایان این هفته خواهد گرفت. مقرر شده کسانی که مد نظر هستند برنامه خود را به شورای مرکزی ارائه دهند. با توجه به اینکه در جلسه جبهه اصلاحات مصوب شد هر نامزدی که مورد بررسی در جبهه اصلاحات قرار می‌گیرد باید ۱۵ رأی یا ۱۵ حزب را به همراه داشته باشد، حزب اعتماد ملی باید یک نفر را انتخاب و برای او ۱۵ امضا فراهم کند. 

وی افزود: اگر احساس کنیم جبهه اصلاحات ایران قصد تک‌روی دارد و نحله‌های فکری و سایر دید‌گاه‌ها را مد نظر قرار ندهد، ممکن است حزب اعتماد ملی به تنهایی در انتخابات ورود پیدا کند اما در مجموع راهبرد حزب اعتماد ملی برای انتخابات، همکاری و هماهنگی با جبهه اصلاحات ایران است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان در عمده اظهار نظرهای خود تاکید می‌کنند که این جریان دیگر از نامزدی اجاره‌ای حمایت نخواهد کرد؛ در حال حاضر از کاندیدهای بالقوه اصلاحات کسی را مدنظر دارید که قابلیت تصدی این سمت را داشته باشه و از فیلتر شورای نگهبان هم عبور کند، بیان کرد: اساساً در ایران دو رکن برای انتخابات داریم یکی شورای نگهبان و دیگری رای مردم که مهمترین ارکان هستند که ما نامزدهایمان را باید با این ملاحظات معرفی کنیم. بر همین اساس حزب اعتماد ملی در آخرین جلسه جبهه اصلاحات مخالفت خود را با مباحثی که مطرح شد، اعلام کرد. حزب اعتماد ملی مخالف فعالیت جبهه اصلاحات قبل از اعلام نظر و تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان است. با این تفاسیر ما در این دوره اشتباه دوره گذشته را نخواهیم کرد و تصمیم داریم در صورتی که نامزدی نداشته باشیم، لیست ارائه ندهیم. این موضوع اساس یک اندیشه و فکر در جامعه و نظام سیاسی است و این حق هر حزبی است که در حالی وارد عرصه انتخابات شوند که آ‌ن حزب را به رسمیت بشناسند.

نامزدهای غیر اصلاح طلب ثابت کردند که به عهد و پیمان خود وفادار نیستند

وی افزود: اگر شورای نگهبان هیچ یک از اصلاح طلبان را تایید صلاحیت نکرد نظام نیز نباید از ما توقع ارائه لیست داشته باشد. نامزدهای غیر اصلاح طلب ثابت کردند که به عهد و پیمان خود وفادار نیستند و آقای روحانی پس از اینکه رای خود را از اصلاح طلبان گرفت به آنها پشت کرد و این باعث ناامیدی مردم شد. ما نامزد نداشته باشیم بهتر از این است که از نامزدی حمایت کنیم که اصلاح طلب نیست. مردم انتظار دارند اصلاح طلبان جسورانه و شجاعانه مطالبات آنان را در چارچوب اصلاح طلبی پیگیری کنند و همچنین توقع ندارند که در صورت نداشتن کاندیدا و برای رسیدن به قدرت از افرادی حمایت کنند که اصلاح طلب نیستند و مطالبات مردم را ارزان بفروشند.

گرامی مقدم در خصوص کاندیداتوری نظامیان و مشخصاً‌ افرادی مانند محسن رضایی در انتخابات ریاست جمهوری،‌ گفت: من به عنوان یک فعال سیاسی از سر دلسوزی عرض می‌کنم که حوزه سیاست و حوزه نظامی‌گری دارای ویژگی‌های متفاوتی است. کار نظامیان تولید قدرت بر مبنای فرمانبری و دستور است، در صورتی که حوزه سیاست،‌ حوزه تصمیم گیری و خط مشی‌گذاری است. کسی که سی سال تولید قدرتش بر مبنای فرمانبری و دستور بوده است،‌ اساساً درک درستی از حوزه تحلیل سیاسی و خط مشی گذاری ندارد. کاندیداتوری نظامیان در انتخابات ضربات زیادی به حوزه نظامی زده است؛ یعنی زمانی که آقای محسن رضایی در مجلس ششم رأی کسب نکرد، مجدداً‌ نباید کاندیدای ریاست جمهوری می‌شد و زمانی که رأی برای ریاست جمهوری اخذ نکرد،‌ فرماندهی ارشد سپاه باید تصمیم می‌گرفت که هیچ سپاهی که بلافاصله از حوزه نظامی وارد سیاست شود نباید در انتخابات شرکت کند چون این موضوع دارای عوارضی برای نظامیان است.

آیا رأی نیاوردن آقای قالیباف و آقای رضایی به اقتدار نظامی‌گری کمک می‌کند؟

وی با بیان اینکه برند نظامی‌گری بر پیشانی محسن رضایی و محمد باقر قالیباف است، تأکید کرد: آیا رأی نیاوردن آقای قالیباف و آقای رضایی به اقتدار نظامی‌گری کمک می‌کند؟ یا اعتماد مردم را از نظامیان سلب می‌کند؟ به نظر من در این دوره شورای فرماندهی سپاه باید تصمیم قاطع در خصوص نامزدهای نظامی بگیرد و تکلیف خود را با این مسأله روشن کند.

سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره کاندیداتوری محسن هاشمی رفسنجانی نیز بیان کرد: محسن هاشمی عضو حزب کارگزاران و رئیس شورای شهر است و مدیر اجرایی قابل قبولی است و در اجرا مانند پدرش مجری قوی بوده است. وی همچنین پشتوانه نام پدر را دارد و از این جهت دارای سبد رأی قابل توجهی خواهد بود.

روحانی ایثار عارف و اصلاح طلبان را نادیده گرفت و در دولت یکه‌تازی کرد و به پیمان خود وفا نکرد

وی در خصوص محمد رضا عارف نیز اظهار کرد: آقای عارف فردی معتدل در اصلاح طلبان است و اندیشه‌های اصلاح طلبی را باور دارد و یک اصلاح طلب چارچوب‌دار است و از حاشیه فاصله می‌گیرد. ایشان یک سرمایه برای اصلاحات است و به نظر من اصلاح طلبان در سال ۹۲ به اصلاحات جفا کردند که یک چهره معتدل را به یک چهره اصلاح طلب ترجیح دادند و شاهد بودیم که حسن روحانی ایثار آقای عارف و اصلاح طلبان را نادیده گرفت و در دولت یکه تازی کرد و به پیمان خود وفا نکرد. آقای عارف از چهره‌های اصلاحات است که در مورد ایشان تأیید صلاحیت احتمال بیشتری دارد.

گرامی مقدم در خصوص احتمال کاندیداتوری اسحاق جهانگیری نیز بیان کرد: اسحاق جهانگیری از مدیران اجرایی و با سابقه خوب کشور است و در سمت‌های مختلف شناخته شده هستند. همواره تلاش کردند که در راستای منافع ملی عمل کنند و برای خود چارچوب هایی قائل هستند. در این دوره از انتخابات نمی توانیم پیش بینی کنیم که چه اتفاقی می افتد. نمی‌توان میزان رأی جهانگیری را ارزیابی کرد. 

وی در خصوص کاندیداتوری محمدعلی افشانی برای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آقای افشانی فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف هستند. فردی با صلاحیت‌های تحصیلی و اجرایی هستند. سالها نیز معاون استاندار بودند. در چندین استان معاون عمرانی بودند یعنی در امر عمران و اجرا هستند و در طول فعالیت‌شان از استانداران موفق بودند.

وی افزود: محمدعلی افشانی به اعتراف دوست و دشمن از مدیران پاکدست جمهوری اسلامی است. احتمال تایید صلاحیت وی بالاست البته با رفتار شورای نگهبان نمی‌توان تایید را رد صلاحیت‌ها را پیش‌بینی کرد. جمع کثیری از اعضای حزب اعتماد ملی آقای افشانی را برای کاندیداتوری پیشنهاد دادند و در جلسه شورای مرکزی حاضر خواهند شد تا برنامه‌های خود را برای حزب تشریح کنند.

علی مطهری در حوزه سیاست، آزادی‌خواه و دموکرات است اما در حوزه اجتماعی نگاهی بسته و محدود دارد

وی درباره کاندیداتوری علی مطهری گفت: ایشان از چهره‌های شناخته شده سیاسی کشور است. آقای مطهری در حوزه سیاست، آزادی‌خواه و دموکراتی به تمام معناست اما در حوزه اجتماعی و فرهنگی نگاهی بسته و محدود دارد که نگاه وی جوان‌پسند نیست و کاملا سنتی است. به نظر می‌رسد این نگاه آقای مطهری نیز ستودنی است یعنی نگاه او صادقانه است و از سر تملق و چاپلوسی نیست.

وی در ادامه به کاندیداتوری محمدجواد ظریف اشاره کرد و افزود: زمزمه کاندیداتوری آقای ظریف وجود دارد که ایشان نیز از چهره‌های شناخته شده جمهوری اسلامی است و قطعا یکی از نامزدهایی هستند که اگر خودشان تمایل به حضور در انتخابات داشته باشد، شور و هیجان در انتخابات ایجاد خواهند کرد ضمن اینکه جامعه انتظار دارد که برای رفع تحریم‌ها، دیپلماسی مقتدرانه‌ای را در دولت آینده شاهد باشیم.

سخنگوی حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحلیل شما از سخنان سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه حتی با مشارکت پایین هم نظام مشروعیت دارد، چیست و میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو را چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما میزان کم مشارکت در انتخابات چه خطراتی می‌تواند در پی داشته باشد، گفت: آقای کدخدایی با این اظهارنظرشان خود را در انتهای اصولگرایی تعریف می‌کند یعنی نقطه آخری که جبهه پایداری حضور دارد یا اصولگرایانی که اساساً به دموکراسی اعتقادی ندارند و دموکراسی حداقلی را تنها برای طرفداران خود قبول دارند. برخی معتقدند باید مردم را در حدی ناراضی نگه داریم که مردم در پای صندوق رأی حاضر نشوند تا این اشخاص بتوانند بیشترین استفاده را بکنند و در انتخابات پیروز شوند؛ مانند انتخابات مجلس یازدهم که فاجعه‌ای در طول تاریخ جمهوری اسلامی بود. مردم این نوع دیدگاه را کنار می‌زنند مانند انتخابات ۹۲، ۹۴ و ۹۶ اما درواقع این دیدگاه نظر نظام و رهبری نیست.

اگر مشارکت مردم در انتخابات حداقلی باشد، جمهوریت نظام شکاف پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: آقای خامنه‌ای نگاهی فراجناحی به انتخابات دارند یعنی شاید رهبری به عنوان سلیقه شخصی تمایل به انتخاب جریانی داشته باشند اما این یک تمایل شخصی است. همواره پس از اینکه آقای خامنه‌ای رئیس جمهور شدند نیز تا به امروز طرفدار برگزاری انتخابات پرشکوه بودند. اگر مشارکت مردم در انتخابات حداقلی باشد، جمهوریت نظام شکاف پیدا خواهد کرد.

این فعالی سیاسی اطلاح‌طلب بیان کرد: دشمن به کاهش مشارکت مردم در انتخابات تمایل دارد و نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که چرا آقای کدخدایی و امثال او در زمین دشمن بازی می‌کنند؟ امیدوارم این دیدگاه‌ها اصلاح شود و درباره این اظهارنظرشان به مردم توضیح دهند.

گرامی‌مقدم گفت: در این دوره از انتخابات ما باید نگران باشیم چون انتخاباتی را پشت‌سر گذاشتیم که در تهران حضور مردم در پای صندوق‌های رأی زیر ۳۰ و ۴۰ درصد بود و شورای نگهبان باید برای این موضوع تدابیری بیاندیشد و نامزدهایی را که می‌توانند مردم را به پای صندوق رأی بکشانند را تایید صلاحیت کند. گام بعدی را گروه‌های مرجع و احزاب سیاسی و شخصیت‌های ملی بردارند و نامزدهایی وارد عرصه انتخابات شوند که مردم به آنها اعتماد دارند.

سخنگوی حزب اعتماد ملی اظهار کرد: اگر ما در این انتخابات شاهد رقابت بیش از ۴ نامزد مطرح باشیم قطعا تنور انتخابات گرم خواهد شد؛ گرچه ممکن است این اتفاق به ضرر جریان اصولگرا تمام شود اما قطعا منفعت آن به نظام و کشور خواهد رسید.

وی در ارزیابی عملکرد دولت حسن روحانی نیز گفت: از عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجه حمایت می‌کنم. آقای روحانی در این حوزه اصلاح‌طلبانه عمل کرد و ما نیز حامی او بودیم. در حوزه اقتصادی، آقای روحانی صرفا به دلیل محدود شدن توسط دفترشان از اقتصاددانانی استفاده کرد که نگاه کاملا لیبرالیستی به اقتصاد در ایران داشتند و با توجه به تحمیل عوارض تحریم، مردم در تنگنا قرار گرفتند و فشارهای اقتصادی بسیار سخت بر مردم وارد شد در حالی که اگر رئیس جمهور از مشاور و اقتصاددانانی استفاده می‌کرد که اشراف کامل بر توانمندی‌های ایران داشتند، می‌توانست تولید را تقویت کند.

وی اضافه کرد: با این نظام بانکداری رباخواری هیچ کشوری به تولید و جهش تولید نخواهد رسید. تا نظام بانکی ما اصلاح نشود، اوضاع اقتصاد ما به همین صورت خواهد بود.

این عضو حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: آقای روحانی رأی را از اصلاح‌طلبان گرفت اما سکاندار حرکت اقتصادی و سیاسی خود را در اختیار اعتدالگرایان قرار داد و به مطالبات مردم پشت کرد. ایشان هرگز از باز شدن فضای سیاسی و مذاکره برای کاهش فشارها و فعالان سیاسی گامی برنداشت. یک رئیس جمهور می‌توانست با مذاکره و لابی قدری از فشارها را از روی سیاسیون کاهش دهد اما متاسفانه در این موضوع نیز آقای روحانی کوتاهی کرد. این درس عبرتی برای جبهه اصلاحات شد که بدون امضای میثاق‌نامه به حمایت از نامزدهای غیراصلاح‌طلب نپردازد.

گرامی‌مقدم در خصوص ترکیب شورای اسلامی شهرها به خصوص شورای ششم شهر تهران نیز بیان کرد: عملکرد شورای شهر پنجم در حوزه فرهنگی قابل ستایش است. مطرح شدن نام‌های ماندگار و چهره‌های ملی و نامگذاری بسیاری از خیابان‌ها به نام شعرا و هنرمندان نشان‌دهنده زنده و فعال بودن و توجه به مطالبات مردمی بود که به این شورا رأی دادند. در حوزه اجرایی و عمرانی نیز تا حدود زیادی عملکرد این شورا قابل قبول است به این دلیل که این شورا به گونه‌ای عمل کرد که مفسده‌های شهرداری‌های گذشته اتفاق نیفتاد یعنی ما شاهد واگذاری بیت‌المال و املاک نجومی نبودیم. در حوزه مالی و اقتصادی نیز شهرداری برای اینکه کسری بودجه را تامین کند حاضر نشد که معماری شهر را به هم بزند و تنها به دلیل سودآوری، قانون را زیر پا بگذارد ضمن اینکه در این دوره شهرداری بیش از این مقروض نشد یعنی آقای قالیباف که با رقم بسیار بالا شهرداری را تحویل داد و هزاران میلیارد بر دست شهردار بدهکاری گذاشت، این شورا روند صعودی بدهکاری‌ها را متوقف کرد و برای کاهش این بدهکاری‌ها تلاش بسیار کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: