کد خبر: ۸۸۱۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
تعداد بازدید: ۱۶۰۱
در روز‌های باقیمانده از سال ۹۹ که از شمار انگشتان یک دست هم کمتر است دست قرار است به هر بازنشسته تامین اجتماعی مبلغ علی الحساب ۱.۲ میلیون تومان پرداخت شود.

احتمال پرداخت علی الحساب به کارگران بازنشسته + جزئیات مبلغبه گزارش خبرداغ به نقل از اقتصاد۲۴ - پانید فاضلیان: در روز‌های باقیمانده از سال ۹۹ که از شمار انگشتان یک دست هم کمتر است دست قرار است به هر بازنشسته تامین اجتماعی مبلغ علی الحساب ۱.۲ میلیون تومان پرداخت شود؛ این خبری است که شماری از فعالان صنفی بازنشستگی آن را با اقتصاد ۲۴ در میان گذاشته اند و دلیلش را وعده چند روز پیش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در رابطه با اجرای فاز دوم متناسب سازی می‌دانند.

شانزدهم اسفندماه، مقارن با برپایی تجمعات شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران و برخی شهرستانها، مصطفی سالاری، مدیرعامل این سازمان در نشست خبری خود گفت که مرحله دوم متناسب سازی مستمری کارگران بازنشسته از ابتدای اسفند ماه یعنی شانزده روز پیش اجرا شده است.

حالا به فاصله ۱۰ روز از این اتفاق منابع اقتصاد۲۴ با تاکید بر محفظ ماندن نام و هویتشان می‌گویند که این وعده مدیرعامل تامین اجتماعی قرار است با پرداخت علی الحسابی ۱.۲ میلیون تومان به حساب هر بازنشسته تامین اجتماعی عملیاتی شود.

در این رابطه، اما چهره‌های شاخص نهاد‌های صنفی کارگران بازنشسته در گفتگو با اقتصاد۲۴ به صورت غیر مستقیم و بدون ذکر رقم دقیقی که قرار است به حساب هر مستمربگیر سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود، صحت ماجرا را تایید می‌کنند.

علی دهقان کیا، مسئول نهاد صنفی کارگران بازنشسته در این خصوص به اقتصاد۲۴ می‌گوید: تا به الآن عمده مستمری بگیران تامین اجتماعی مستمری اسفند ماه خود را دریافت کرده اند؛ البته غیر از مستمری اسفند ماه مطالبات مربوط به اصلاحیه فاز نخست متناسب سازی هم پرداخت پرداخت شده است و فقط مانده اجرای فاز دوم متناسب سازی که مدیرعامل تامین اجتماعی وعده آن را شخصا به مستمری بگیران سازمان داد.

وی ادامه می‌دهد: تا انتهای سال ۹۹ و شروع سال ۱۴۰۰ فرصت زیادی نمانده است؛ می‌دانیم که سازمان تامین اجتماعی می‌خواهد فاز دوم متناسب سازی را یک ماه جلوتر شروع کند و برای همین قرار است به صورت علی الحساب تا آخر سال مبلغی سوای از مستمری و عیدی و مطالبات فاز اول متناسب سازی به حساب هر مستمربگیر واریز شود؛ در مورد رقم دقیق و تاریخ مشخص این پرداخت حرفی نمی‌توانیم بزنیم و فقط می‌گوییم که این روز‌ها سازمان تامین اجتماعی به جد پیگیر تامین اعتبار از دولت است.

علی اکبر عیوضی دیگر عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان شهرستان تهران نیز در همین راستا به اقتصاد۲۴ می‌گوید: اجرای فاز دوم متناسب سازی در اصل قرار بود از سال ۱۴۰۰ و از محل ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده در بودجه دولت صورت بگیرد، اما مدیرعامل سازمان وعده اجرای آن را برای پیش از اتمام سال داد؛ این اتفاق برای بازنشستگان تامین اجتماعی چند فایده دارد اول آنکه باعث می‌شود تا شکاف میان مستمری بگیران کشوری و لشگری با تامین اجتماعی‌ها برداشته شود و در وهله دوم هم اجرای آن در اسفندماه باعث می‌شود تا این افزایش مستمری در احکام جدید بازنشستگی سال تاثیر بگذارد و باعث شود تا مستمری ۱۴۰۰ بر مبنای همین افزایش افزایش یابد.

وی در ادامه می‌گوید: البته اصل حساب و کتاب اجرای فاز دوم متناسب سازی به سال ۱۴۰۰ و همزمان با حساب و کتاب مستمری‌های سال جدید موکول خواهد شد؛ اما پرداخت زودهنگام مزایای فاز دوم متناسب سازی برای جامعه ۳.۵ میلیون نفری بازنشستگان تامین اجتماعی خالی از فایده نیست.

به گزارش اقتصاد۲۴ پرداخت علی الحسابی به مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی موضوعی است که در روز‌های گذشته به صورت جسته و گریخته و سربسته در شماری از رسانه‌های رسمی کشور مطرح شده است.

سال مالی ۹۹ برای مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی یکی از بدترین سال‌ها بود؛ از یکسو به دلیل کشدار شدن پرونده افزایش مزد، مستمری‌های این سازمان دیرتر از همیشه پرداخت شد و همزمان با نوسانات اقتصادی اجرای فاز نخست متناسب سازی هم صدای شماری از بازنشستگان این سازمان را درآورد؛ این اتفاق منجر شد تا گروه‌هایی از بازنشستگان برای پیگری مطالبات خود یا دست به دامن دیوان عدالت اداری بشوند و یا به برپایی تجمعاتی صنفی در نقاط مختلف کشور متوسل شوند که در آخرین مرحله برپایی این تجمعات برخورد‌هایی میان تجمع کنندگان و عوامل انتظامی پیش آمد.

باید منتظر ماند و دید که آیا طبق گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی جامعه ۳.۵ میلیون نفری مستمری بگیران این سازمان می‌توانند در مهلت باقیمانده از سال ۹۹ از مزایای فاز دوم متناسب سازی بهرمند شده و دست کم علاوه بر مطالبات جاری خود مبلغ مناسبی را هم به عنوان علی الحساب دریافت کنند؟

هرچند در این میان یک نکته است و آن اینکه در شرایطی که لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هنوز تصویب نشده است مدیریت دولتی این سازمان چگونه قصد تامین اعتبار ۹۰ هزار میلیارد تومانی فاز دوم متناسب سازی مستمری‌ها را دارد؟ آیا ممکن است تجربه ناخوشایند دولت دهم یکبار دیگر تکرار شود و ساز مان تامین اجتماعی هزینه همسان سازی را به حساب دولت از منابع خود پرداخت کند، اما هرگز موفق به تسویه حساب با دولت نشود؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یه بازنشسته تامین
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
0
0
اون 2 میلیون یارانه رو که قرار بود اسفند بدن پیچوندن!...این یکی رو هم که قرار بود تا قبل از سال تو بدن زدند زیرش!!! چرا ما باید به اینها دلخوش کنیم؟! چراباید اینهارو قبول داشته باشیم وقتی هیچکاری رو درست انجام نمیدن و یه حرف راست هم نمیزنن؟!!!
جباری
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
0
0
ببین به خدا این دنیا به هیچ کسی وفا نکردی این قدر به این بازنشستگان تامین اجتماعی بعدبخت دروغ نگید به خدا ما پول که دادیم که هیچ ما عمرمان را تو این مملکت گزاشتیم و لی تو این آخری عمری این حق ما نیست که اینجوری ما بازی مان بدهید شما بدونید خدای خودتون وسسلام
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: