کد خبر: ۸۸۱۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
تعداد بازدید: ۱۷۵
رئیس جمهوری گفت: اشتغال ما نسبت به سال‌های قبل حدود ۷۰۰ الی ۷۹۰ هزار اشتغال خالص داشتیم و این در طول سال های گذشته آن بی سابقه بود. در سال ۹۵ ما بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم اما در عین حال وارد یک جنگ اقتصادی شدیم.

نباید برخی واقعیت‌ها را تحرف کنند/در سال‌های ۹۵ و ۹۶، تورم تک رقمی داشتیم/ میزان رشد اقتصادی ما در سال ۹۵، در جهان اول بودبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، حسن روحانی صبح امروز در شصتمین اجلاس عمومی بانک مرکزی طی سخنانی گفت: امروز در جلسه موارد و نکات خوبی مطرح شد و تصمیمات لازم برای شرایط روهای پیش‌رو اتخاذ شد که اطلاع‌رسانی می‌شود. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم و آن این است که شرایط کشور را باید به ۲ دوره تقسیم کنیم. یک دوره آنچه که قبل از سال ۹۷ بود و یک شرایط نسبتا عادی و توام با فشار وجود داشت و در عین حال دورانی بود که توانستیم از برخی مشکلات عبور کنیم و شرایط کشور یک شرایط مناسبی بود.

وی ادامه داد: یعنی ۹۴ تا پایان ۹۶ را محاسبه کنیم چه در رشد اقتصادی و چه در سایر موارد آمار و ارقام تورم ما حدود ۱۰ درصد بوده و حتی برخی سال‌ها تک رقمی بوده است. در این سال‌ها کشور به خوبی اداره می‌شده، من خواهش میکنم روایت واقعیت های کشور را هیچ کس در تاریخ کشور مان تحریف نکند. نسبت به تاریخ کشور که تاریخ یک ملت است تحریف نکند.

روحانی در ادامه اظهار داشت: خب در آن چند سال ما شرایط مناسبی داشتیم هر فصل اشتغال ما نسبت به سال‌های قبل حدود ۷۰۰ الی ۷۹۰ هزار اشتغال خالص داشتیم و این در طول سال های گذشته آن بی سابقه بود. در سال ۹۵ ما بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم اما در عین حال وارد یک جنگ اقتصادی شدیم.

وی ادامه داد: یعنی یک آدمی که به هیچ چیز معتقد نبود نه به پیمان، نه قانون، نه عهد و نه اصول انسانی؛ این آقا آمد در کاخ سفید آمریکا و برخلاف همه اصول و تعهدانت بین‌المللی خارج شد و یک تحریم شدید علیه ایران وضع کرد و ایران را در یک حصر قرار داد. در همان سال ۹۷ پیش بینی بسیاری از اقتصاددانان این بود که تا پایان سال ۹۹ تورم ما سه رقمی و ونزوئلایی می‌شود، خب بله اگر کار و تلاش صورت نمی‌گرفت شرایط همینطور می‌شد اما دیدیم که اینطور نشد.

رئیس قوه مجریه در ادامه به شیوع کرونا از سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: ما در اواخر ۹۸ با موضوع کرونا مواجه شدیم و این بدتر شرایط را کرد؛ اگر کرونا نبود ما شرایط بهتری داشتیم. تحت تاثیر این شرایط جنگ اقتصادی یک مرتبه درآمد نفتی ما در ۹۸ کاهش داشت و در ۹۹ کاهش بیشتر داشت و این مساله مهمی است که یک مرتبه به طور متوسط حد درآمد نفتی ما بشود ۲۰درصد آنچه که باید باشد. خب این در واردات، در قیمت ارز و در همه شرایط تاثیر دارد و بانک مرکزی دستش خالی است.

وی افزود: آن هایی که این جنگ را تحمیل کردند هدف شان فروپاشی اقتصاد ایران بود البته موفق نشدند و اقتصاد ایران به راه خود ادامه داد و رنج و مشکلات مردم تشدید شد. واردات ما یک مرتبه کاهش پیدا می‌کند و مواد اولیه کاهش پیدا می‌کند خب به اقتصاد فشار می آید. ما یک مرتبه واردات ۲۵۰۰ کالا را ممنوع کردیم خب این اثر می گذارد.

روحانی اظهار کرد: شما در این شرایط شاهد هستید که اقتصاد سرپاست؛ همه افتتاح‌های ملی نشان داد که طرح آمریکا و اقدام آمریکا اشتباه بوده و به نتیجه نرسیده است. تنها یک افتتاح ما در روز یکشنبه هفته جاری ۱۲۸ هزار میلیارد تومان ارزش داشت و طرح عظیمی است که نصف کشور منتفع می‌شود.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستانی که محروم بود امروز لوله گاز وارد این استان شد. در این دولت بود که گاز وارد این استان شد و بنادر ما در چابهار چند برابر ظرفیت قبلی قدرت پیدا کرد و راه‌آهن چابهار به زاهدان افتتاح شد. همین آبی که انتقال پیدا کرد در بخش‌های مختلف ادامه پیدا می‌کند.

رئیس جمهور افزود:  ۴۶ هزار هکتار زمین در سیستان متحول شد که نشان می‌دهد این دولت در شرایط تحریم به دشمن گفت که تو راه اشتباهی انتخاب کرد البته به مردم ما فشار وارد کرد. البته مدیریت در دوران جنگ بسیار پیچیده و سخت است و با مدیریت در شرایط عادی متفاوت است. 

وی بیان کرد: در زمان جنگ تحمیلی من مسئول ستاد پشتیبانی جنگ، مسئول پدافند هوایی و ستاد جنگ بودم پس من می‌دانم مدیریت در دوران جنگ به چه صورت است امروز نیز به دستورمقام معظم رهبری من فرمانده جنگ اقتصادی هستم. دوران سختی برای مردم ایجاد شد اما در عین حال ملت استقامت کرد و سر فرود نیاورد.

روحانی اضافه کرد: برای این کار بزرگی که انجام شد، مسئولان اقتصادی کشور بار سنگینی بردوش داشتند. چون این جنگ،‌ جنگ تحمیلی اقتصادی بود و قطعاً سرداران مقدم این جبهه مسئولان اقتصادی هستند و فشار اول دشمن در این تحریم نفت و بانک بود و به همین دلیل وزیر نفت و رئیس بانک مزکری در خط مقدم بودند. من از تمام مسئولان اقتصادی تشکر می‌کنم این تشکر به معنای این نیست که دولت ما نقص نداشته است اما در عین حال کار عظیمی صورت گرفته است.

رئیس دولت دوازدهم تأکید کرد: ما باید متعادل و منصفانه حرف بزنیم و واقعیت را بگوییم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: