کد خبر: ۸۷۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
تعداد بازدید: ۲۲۰
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر به صورت روزانه ۶۰۰۰ مورد مثبت جدید کرونا در کشور شناسایی می‌شود که نسبت به قبل کاهش چشمگیری داشته همچنین میزان بستری‌های نیز کاهش قابل توجهی داشته است اما باید توجه کنیم که ویروس در کشور با یک مورد شروع شد.

حریرچی: روزانه ۶ هزار مورد جدید کرونا در کشور شناسایی می‌شودبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر به صورت روزانه ۶۰۰۰ مورد مثبت جدید کرونا در کشور شناسایی می‌شود که نسبت به قبل کاهش چشمگیری داشته همچنین میزان بستری‌های نیز کاهش قابل توجهی داشته است اما باید توجه کنیم که ویروس در کشور با یک مورد شروع شد.

ایرج حریرچی در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۲ بهمن در استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: کرونا مسئله مهم جهانی است، می‌توان گفت در صد سال اخیر در جامعه جهانی عاملی نبوده که اینگونه ابعاد مختلف زندگی بشریت را تحت تاثیر قرار دهد، حل این مشکل نیاز به همدلی و اتحاد دارد.

وی افزود: در دوران کرونا اقتصاد اغلب کشورها به جز دو کشور خاص رشد منفی را تجربه کرده است، این در حالی است که اقتصاد کشور ما در سال گذشته علی رغم وجود تحریم‌ها نه تنها رشد منفی نداشته است بلکه شاهد رشد مثبت چنددهمی اقتصاد کشور بودیم.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: در تمام دنیا بعد کرونا فقرا فقیرتر شدند و فاصله طبقاتی بیشتر شده است، ما نیز از این مسئله مصون نیستیم، تورم فشار اصلی‌اش بر دوش فقرا و اقشار آسیب پذیر است، بنابراین باید تمام همت خود را برای رسیدگی به این افراد به ویژه بیماران کرونایی و افراد در معرض کرونا دارای این شرایط، اختصاص دهیم.

وی با اشاره به وضعیت استان قزوین یادآور شد: ترکیب سنی جمعیت، میزان مراودات، وجود تراکم شهری و ویژگی‌های اقلیمی می‌توانست استان قزوین را به استان بسیار گرفتار تبدیل کند اما خوشبختانه اقدامات مسئولین امر و همراهی و همکاری اصحاب رسانه باعث شده عملکرد استان قزوین در مقابله با کرونا به ویژه طی ۲ ماه اخیر عملکرد موفقی باشد.

حریرچی بیان کرد: در اپیدمی‌ها زمانی که میزان شیوع کاهش پیدا می‌کند اقدامات درمانی و یپشگیری باید افزایش پیدا کند زیرا زمانی که تعداد مبتلایان کم باشد شناسایی آن‌ها سخت است، اغلب زمانی که با کاهش شیوع کرونا رو به رو می‌شویم بین مسئولین و مردم عادی‌انگاری رخ می‌دهد و همین امر باعث شیوع مجدد ویروس خواهد شد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر به صورت روزانه ۶۰۰۰ مورد مثبت جدید کرونا در کشور شناسایی می‌شود که نسبت به قبل کاهش چشمگیری داشته است همچنین میزان بستری های نیز کاهش قابل توجهی داشته است اما باید توجه کنیم که ویروس در کشور با یک مورد شروع شد.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: در کشورهایی که واکسیناسیون را نیز شروع کردند ایمنی دو هفته بعد از تزریق دز دوم در فرد ایجاد می‌شود، اگر بخواهیم به ایمنی جمعی برسیم ۸۵ درصد جوامع و کشورهای همسایه آن‌ها نیز باید واکسینه شوند، تا سه ماه آینده هیچ کشوری نخواهد بود که بتواند پروتکل بهداشتی مانند ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را کنار بگذارد.

در آینده نزدیک ایران تولیدکننده بزرگ واکسن خواهد بود

وی بیان کرد: در آینده‌ای نزدیک ما کشور بزرگ تولیدکننده واکسن تبدیل خواهیم شد اما هنوز نیاز بسیار شدید داریم که ویروس را کنترل و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم، در جایی که مرگ یک و صفر است نیاز به اقدامات جدی تری داریم و باید اقدامات تشدید شود، نباید تصور کنیم با کاهش ۸۰ درصدی بستری‌ها اقدامات را ۸۰ درصد کاهش دهیم بلکه باید ۴۰ درصد اقدامات درمانی و پیشگیری را افزایش دهیم.

حریرچی یادآور شد: پیش از این از استاندار قزوین خواستم که میزان تست در استان قزوین را افزایش دهد، در حال حاضر افزایش تست در استان قزوین به میزان قابل قبولی رسیده است در این دو ماه بیش از ۳۰ هزار تست در استان قزوین انجام شده است که قابل تقدیر است، اما استان قزوین با توجه به ویژگی‌های جمعیتی و اقلیمی باید جزو استان‌های اول کشور از نظر تست باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به توانایی‌های استان قزوین متوسط کشوری بودن از لحاظ تست قابل قبول نیست،  انجام تست هوشمند و درست در قزوین و شناسایی باید افزایش پیدا کند، اما مسئله دیگری که اهمیت دارد مراقبت بعد از تست است، زمانی که تست را انجام می‌دهیم مثبت و منفی بودن تست تاثیری در درمان ندارد و کسی که تستش مثبت یا منفی است و علائم کرونا دارد به یک شکل درمان می‌کنیم.

 معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ایزوله و قرنطینه کردن افراد بعد از انجام تست اهمیت بسیاری دارد، اگر قرنطینه و ایزوله کردن انجام نشود انجام تست بیهوده است، با توجه به اینکه تست مقداری منفی کاذب و اطمینان کاذب دارد باید قرنطینه جدی گرفته شود، شرایط باید به گونه‌ای رقم بخورد که افراد مبتلا به کرونا قرنطینه شوند.

وی افزود: قرنطینه کردن شرایط خاص خودش را دارد، چند درصد از منازل قزوین بیش از یک دستشویی دارند؟ وقتی فرد را در خانه قرنطینه کنیم نباید فضای مشترکی با دیگر اعضای خانواده داشته باشد که این امکان در بیش از ۶۰ درصد خانواده‌ها مقدور نیست، گاهی فرد حتی یک اتاق خواب ندارد.

حریرچی اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از خانواده‌های ما از جمله مغازه‌داران، رانندگان و کارگران روزمزد دارای درآمد روزانه هستند، برخی نیز درآمد ثابت دارند و درآمد آن‌ها زیر ۳ میلیون تومان است و نمی‌توانند به صورت کلی خرید کنند و به صورت روزانه خرید می‌کنند، بنابراین نمی‌توانیم به قرنطینه خانگی اعتماد کامل داشته باشیم.

برخی مبتلایان به کرونا در سطح شهر تردد می‌کنند

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مسائلی که در قرنطینه مورد توجه است مسائل فرهنگی است، برخی از مبتلایان بدون توجه به ابتلا در سطح شهر تردد می‌کنند و گاهی نیز به مطب‌های دکتر و حتی دندانپزشکی مراجعه می‌کنند و در مراودات روزمره خود اطلاع نمی‌دهند که به کرونا مبتلا هستند.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: ۱۱ هزار و ۹۰۰ تخت هتلی در کشور برای قرنطینه فراهم کردیم اما میزان استفاده از آن‌ها بسیار کم است، در استان قزوین نیز ۳۷۰ تخت روز داریم که تنها یک نفر از آن استفاده کرده است، دانشگاه علوم پزشکی در صدور گواهینامه برای قرنطینه فرد باید سختگیری بیشتری اعمال کند.

وی تصریح کرد: بهورز و مراقب سلامت باید شرایط منزل فرد را بررسی کنند اگر شرایط قرنطینه وجود نداشت باید از محل‌های تعیین شده برای فرد استفاده شود، اگر توضیحات بهورز یا مراقبت سلامت برای قرنطینه فرد پاسخ نداد باید از طریق اعمال قانون در این حوزه ورود پیدا کنیم.

حریرچی گفت: ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مربوط به کسی است که سلامت دیگران را تهدید کند، این قانون به صورت بالقوه قابل اعمال است و باید در استان قزوین اجرایی شود، در این راستا باید امکانات و فضای لازم برای قرنطینه در نظر گرفته شود و فردی که توانایی قرنطینه خانگی را ندارد یک هفته تا ۱۴ روز در محل اسکان در نظر گرفته شده نگهداری شود.

وی تأکید کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۷۰ درصد کسانی که گفتند خودمان قرنطینه می‌کنیم بیش از دو کیلومتر از خانه خود دور شدند که این امر در روستاها و شهرهای کوچک بسیار خطرناک است، دانشگاه علوم پزشکی، استانداری و دستگاه قضا در استان قزوین باید با هماهنگی و طبق بررسی اعلام کنند که چند درصد موارد شناسایی شده باید در محل‌های در نظر گرفته شده قرنطینه شوند.

 معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: میزان مرگ و میر افرادی که بستری شدند بیش از اینکه به سطح اکسیژن یا بدحالی زمان مراجعه بستگی داشته باشد به داشتن بیماری زمینه‌ای و بالا بودن سن مرتبط است، بنابراین باید قرنطینه معکوس برای این افراد در استان قزوین اجرایی شود و حدود ۷۰ هزار نفر که در استان قزوین  این شرایط را دارند و به کرونا مبتلا نیستند را باید قرنطینه کنید و اجازه خروج از خانه به این افراد ندهید این افراد اگر مبتلا شوند در صورت ابتلای خفیف نیز در معرض مرگ قرار دارند.

وی یادآور شد: افرادی که دارای کرونا هستند را قرنطینه می‌کنیم اما افرادی که تماس نزدیک با مبتلایان کرونا داشتند باید ایزوله شوند، یعنی فردی که بیش از یک ربع در فاصله کمتر از دو متر با فرد مبتلا قرار داشته باید بدون انجام تست ایزوله شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: