کد خبر: ۸۷۳۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱
تعداد بازدید: ۲۷۶
شواهد و مستندات موجود نشان می‌دهد که واشنگتن و تروئیکای اروپایی، همکاری‌های تازه‌ای را درخصوص چینش پازل«راهبردی-تاکتیکی»خود در مواجهه با کشورمان را آغاز کرده‌اند.

این پازل باید منهدم شودبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ، شواهد و مستندات موجود نشان می‌دهد که واشنگتن و تروئیکای اروپایی، همکاری‌های تازه‌ای را درخصوص چینش پازل«راهبردی-تاکتیکی»خود در مواجهه با کشورمان را آغاز کرده‌اند. در این بازی نخ‌نما، سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه به «مجاری انتقال پیام آمریکا» در قبال ایران تبدیل‌شده و از سوی آنتونی بلینکن و جیک سالیوان، دو مهره اصلی دولت جدید آمریکا در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی مأموریت پیداکرده‌اند تا قبل از حضور رسمی بایدن در کاخ سفید ( دهم بهمن‌ماه امسال)، «خط‌کشی زمین جدید بازی با ایران»و«ترسیم قواعد بازی»را به‌صورت همزمان صورت دهند.نباید فراموش کرد که «زمین‌بازی مشترک آمریکا- اروپا» در قبال ایران، همان زمین‌بازی دولت ترامپ می‌باشد، اما «قواعد و تاکتیک‌های بازی» و« خطوط و مرزبندی‌های تعریف‌شده در این زمین» تغییر خواهند کرد. استراتژی «اعمال فشار هوشمندانه علیه ایران» که قرار است در دولت بایدن جایگزین «استراتژی فشار حداکثری دوران ترامپ»شود، ناظر بر یک ابراستراتژی به نام « مهار حداکثری ایران قدرتمند» تعریف می‌شود.
در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران و خصوصا مسئولین حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان نیز باید بر روی گزاره و مؤلفه‌ای به نام «انهدام پازل‌های استراتژیک غرب»متمرکز شوند. به عبارت بهتر، تفکیک بازی اروپا از آمریکا،یک «خبط بزرگ استراتژیک» است که باید در محاسبات راهبردی و استراتژیک ما فراموش شود. بدون شک انهدام «پازل استراتژیک غرب» در قبال کشورمان، اصلی‌ترین وظیفه همه ارکان نظامی، دیپلماتیک و اجرایی کشورمان محسوب می‌شود.انفعال در برابر غرب سبب می‌شود تا اجزای پازل مشترک واشنگتن-تروئیکای اروپایی در کنار یکدیگر قرار گیرد.
در اینجا باید متوجه نکته‌ای مهم باشیم. این‌که هم‌پوشانی استراتژیک بازی مشترک آمریکا-اروپا در قبال ایران، حتی در دوران ریاست جمهوری ترامپ نیز عینیت کاملی داشت و این مسئله،  در قبال دولت جو بایدن نیز صادق است.
 با این تفاوت که«هم‌پوشانی استراتژیک آمریکا-اروپا»در دوران ریاست جمهوری ترامپ (در قبال ایران و برجام)، تبدیل به هم‌پوشانی«استراتژیک - تاکتیکی» خواهد شد. این هم پوشانی در دوران ریاست جمهوری بایدن، حالتی «مطلق» خواهد داشت نه«نسبی»!اصلی‌ترین دغدغه کشورمان در برهه فعلی، تقویت مؤلفه‌های «مقاومت فعال» و افزایش هزینه‌های مشترک آمریکا و اروپا در این منازعه همه‌جانبه با ایران است. استراتژی«مقاومت فعال» تنها استراتژی و مجرایی است که می‌توان با چینش تاکتیک‌ها و رفتارهایمان در ذیل آن
بازی پیچیده غرب در قبال کشورمان را در ابتدا رصد کرده و در ادامه، آن را مهار کنیم.«رصد» و«مهار» بازی مشترک آمریکا-اروپا ، باید مکمل یکدیگر در هدایت و راهبری این رقابت پیچیده با غرب باشد. اگر خدای‌ناکرده استراتژی مقاومت فعال، بخواهد با استراتژی‌هایی که در آن «غرب»به متغیر مستقل و ما به متغیر وابسته تبدیل می‌شویم،جایگزین یا حتی خلط شود ، شاهد تحمیل هزینه‌های سختی در حوزه‌های اقتصاد و سیاست خارجی کشورمان خواهیم بود. باید این حقیقت را بپذیریم که با حضور بایدن در کاخ سفید، هم‌افزایی واشنگتن- تروئیکای اروپایی علیه کشورمان وارد فاز پیچیده‌ای خواهد شد  و متعاقبا، مواجهه با غرب نیز از الگوها و قواعد پیچیده‌تری تبعیت خواهد کرد. این همان رمز هدایت صحیح بازی و موفقیت نهایی کشور عزیزمان در تقابل  با توطئه‌های آشکار و پنهان دشمنان علیه نظام و ملت ایران خواهد بود.

حنیف غفاری

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: