کد خبر: ۸۷۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
تعداد بازدید: ۱۳۶۷
با وجودی که زمان کوتاه ساخت واکسن امتیاز بزرگی محسوب می شود، اما بهر روی سبب نگرانی هایی در خصوص امنیت آن نیز است . از این‌روست که در بولتن تولید کنندگان به تعهد فراوان به رعایت همه ی موازین و در اولویت قرار داشتن امنیت واکسن تاکید بسزایی شده است .

حقایق و ناگفته های واکسن کووید-۱۹بد نیست در  بحبوبه ی هیجان فراوانی که از عرضه ی عنقریب ِ نخستین واکسن موثر  در مقابل "کووید-۱۹" توسط شرکت "فایزر و بیوان تک " پیدا شده است ، گذرا به حقایقی علمی در خصوص آن بپردازیم.
نخست این که ۹۰٪ کارایی این واکسن در مقایسه با انتظار ۴۰ تا ۵۰٪ در پیش بینی های پیشین بسیار چشمگیر و دلگرم کننده می نماید .
شاید بد نباشد اشاره ای اجمالی به شیوه ی بدیع مهندسی این واکسن که در قیاس با سلف های خود بی نظیر و سرگیجه آور است ، شود .این فن آوری بسیار نوین در پردازش واکسن به روش  " m-RNA " معروف است ؛ که در جریان آن بجای استفاده از پاره ای از ویروس ، بی جان یا ضعیف شده  ی آن تنها کُد ژنتیک که رمز ساختاری آن را در خود نهفته دارد ، به بدن وارد می شود . ورود این اطلاعات ژنی بی آن که آسیب رسان واقع شود ، بدن دریافت کننده را به واکنش تمام عیار در مقابل  تمامیت ویروس وادار کرده ، و ایمنی مطلوب  ببار می آورد .مصونیت  ناشی از این شیوه نه تنها به تراوش پادتن های اختصاصی که به ساخت سلول های -T نیز منجر می گردد ؛ و به این ترتیب بالاترین تراز ِ امنیتی نزدیک به ۹۰٪ بوجود می آید .
از این که بگذریم، زمان تولید واکسن نیز بسیار معجزه آسا می نماید ؛ در میان انبوه واکسن های ساخته شده،  اوریون (Mump) با ۵ سال کوتاه ترین زمان سپری شده را دارا بود. این زمان برای این واکسن تنها یک سال به درازا کشید !
به توصیه ی سازمان جهانی بهداشت (WHO) در بیشتر کشور ها ، کادر درمانی نامزد دریافت نخستین واکسن هاخواهند بود ؛ گو این که کشور های معدودی از جمله بریتانیا هستند که خط مقدم خود را به اهالی خانه های سالمندان و سر پرست ها ، و سپس گروه درمانی تعدیل کرده اند . این اولویت ها کم کم به گروه های بالای ۸۰ ، ۷۰ ، ۶۰ و در پایان ۵۰ سال یعنی آن دسته که در معرض مرگ و میر بیشتر از این‌بیماری هستند ، معطوف خواهد بود . این مرحله ی نخست (phase-1) ایمن سازی فراگیر است . اعتقاد بر این است که با این شیوه در کمترین زمان می توان امنیت لازم را در ۹۹٪ کسانی که بیشترین مرگ و میر را دارند ، ایجاد کرد .
با این وجود نکته های فراوانی هستند که هنوز روشن نشده اند ؛ از جمله این که درست نمی دانیم که :
-آیا این واکسن در همه ی گروه های سنی پاسخی یکسان ایجاد می کند یا نه؟
-و یا این که هنوز از زمان ایمنی ایجاد شده اطلاع دقیقی در دسترس نیست .
-از سوی دیگر این که این واکسن از انتقال ویروس جلو گیری می کند یا نه نیز روشن نیست.
ساده تر بگویم : می دانیم که از " بیمار شدن " جلو گیری می کند ؛ اما اینکه از" بیمار کردن "نیز در امان بدارد ، مبهم و گنگ است .
بزرگترین چالش در کاربرد فراگیر و جهانی این واکسن ، شرایط مطلوب نگهداری آن در شرایطی موسوم به "زنجیره ی سرمای بسیار زیاد" (Ultra-Cold chain) تا بین منفی ۷۰ تا ۸۰ درجه ی سلتزیوس است ؛ که پر پیداست در کشور های کم در آمد جهان امکان پذیر نیست .
افزون بر این ، برای بروز ایمنی هر فرد به ۲ دوز این واکسن به فاصله ی‌زمانی ۳ هفته نیازمند است . در بیان اپیدمیولوژیک  یعنی برای ایمنی هر فرد با در نظر گیری ۷ روز زمان لازم برای شروع فرآیند ایمنی و ۲۱ روز تا دریافت دوز دوم ، ۲۸ روز پنجره ی ابتلا باز خواهد ماند .
با وجودی که زمان کوتاه ساخت واکسن امتیاز بزرگی محسوب می شود ، اما بهر روی سبب نگرانی هایی در خصوص امنیت آن نیز است . از این‌روست که در بولتن تولید کنندگان به تعهد فراوان به رعایت همه ی موازین و در اولویت قرار داشتن امنیت واکسن تاکید بسزایی شده است .
ایالات متحده بیش از ۱۰۰ میلیون ،اروپا نیز در همین شمار و بریتانیا ۴۰ میلیون از این واکسن را پیش خرید کرده اند .
گنجایش تولیدی "فایزر"  آنگونه که گزارش داده شده است ، تنها به  ۵۰ میلیون در ۲۰۲۰ محدود خواهد بود . آنچنان که گفته شده است ، ۱/۳میلیارد واکسن در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه خواهد شد .
می‌بینید که این ارقام با وجود چشمگیر بودن برای پوشش ۷ میلیارد انسان نامزد الزامی دریافت واکسن همچنان ناچیز و نا کافی می نماید .
در پایان این که ، همه ی حقایق علمی بالا در عین امید بخش ، دلگرم کننده .  افتخار آفرین بودن،  نشان روشنی از الزام رعایت نکته های ظریف ، دم دست ، گاه از چشم افتاده ... و در عین حال بسیار موثر و تاثیر گذار ِ نخستین بهداشتی است .
ماسک بزنید ؛ دست هایتان را درست و تکراری بشورید و فاصله گیری های فیزیکی را جزم در روزمرگی ها تان بکار گیرید ...
تا این‌نیز بگذرد...
دکتر شهر یار کهن زاد
اورولوژیست

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: