کد خبر: ۸۷۰۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
تعداد بازدید: ۱۹۰
مدیر کل بازرسی دیوان عدالت:
مدیر کل بازرسی و رسیدگی به شکایات دیوان عدالت اداری گفت: رای دیوان عدالت اداری در مورد انتصاب پست‌های مدیریتی ناظر بر شایسته سالاری است.

اهتمام دیوان عدالت اداری همواره بر رفع تبعیض استبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، شورای عالی اداری در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه مورخ ۹۶/۴/۲۷ بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای، موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۷۹۰۹۵ مورخ ۹۵/۴/۱ شورا را اصلاح کرده و امتیازاتی را برای اقشاری خاص در این مورد قائل شده بود که با شکایت شاکی، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به بحث و بررسی در این مورد پرداخت و با اکثریت آرا به موجب ضرورت رفع تبعیض، رعایت شایسته‌سالاری و نیز ایجاد فضای رقابتی در انتخاب و انتصاب مدیران و همچنین به منظور رعایت قانون، این اصلاحیه را ابطال کرد.

مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات دیوان عدالت اداری با اشاره به این مصوبه و ابطال آن گفت: اتفاقاً ارتقا و انتصاب جوانان یا بانوان از مسیر قانونی و شایسته گرایی مورد بسیار خوب و پسندیده‌ای است، اما استنباط برخی رسانه‌ها از این رأی دیوان درست نیست.

سعید کریمی با بیان اینکه این رأی دیوان به منزله جلوگیری از ارتقای بانوان و جوانان نیست، افزود: اتفاقاً این رأی بر شایسته سالاری تاکید دارد. باید در نظر داشته باشیم که شایسته سالاری جنبه‌های مختلفی اعم از تعهد، تخصص و تجربه را در بر می‌گیرد و باید همه این موارد گرد هم بیاید و در یک مسیر رقابتی سالم، انتصابات و ارتقا صورت گیرد.

مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات دیوان عدالت اداری در ادامه با اشاره به اینکه دیوان عدالت اداری همیشه در جهت رفع تبعیض‌ها گام برداشته است، اظهار داشت: درباره «بومی گزینی» هم بر این باور بودیم که این موضوع باعث تبعیض می‌شود و نباید صرفاً به علت بومی بودن فرد از امتیازات ویژه‌ای برخوردار شود بلکه آنجا نیز مقوله شایسته سالاری و رفع تبعیض را مد نظر قرار دادیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دیوان عدالت اداری همواره بر رفع تبعیض‌ها و نگاه جنسیتی تاکید داشته است، افزود: اگر به واسطه مصوبه‌ای، جوانی را با افرادی که داری تجربه هستند و در عین حال از تخصص بالایی برخوردارند و زمان ارتقای آنها فرا رسیده است، جایگزین کنیم، این موضوع برخلاف شایسته سالاری است و سرخوردگی را برای متخصصان باتجربه به همراه می‌آورد.

مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات دیوان عدالت اداری در ادامه بار دیگر شایسته سالاری را مورد تاکید قرار داد و افزود: بر موضوع شایسته سالاری و رفع تبعیض در قانون اساسی تاکید شده است. تاکید بر شایسته گرایی نیز مقوله‌هایی مانند تخصص، تعهد و تجربه را در بر می‌گیرد و ما به این موضوع نباید نگاه جنسیتی داشته باشیم.

کریمی با بیان اینکه نباید در تصمیم گیری هایمان نگاه جنسیتی داشته باشیم گفت: هیأت علمی یک دانشگاهی خانم‌ها را به عنوان عضو هیأت علمی نمی‌پذیرفت که دیوان عدالت با نگاه رفع تبعیض جنسیتی این مورد را لغو کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: