کد خبر: ۸۷۰۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
تعداد بازدید: ۳۵۱
گروه‌های شغلی یک یعنی بیمارستان، داروخانه، مطب، آمبولانس، آتش‌نشانی، سوپرمارکت، نانوایی‌ها، امنیت، سلامت، تعمیرگاه‌های لوازم خانگی و پمپ بنزین به هیچ وجه نباید تعطیل شود اما گروه‌های ‌شغلی ۲ و ۳ و ۴ زمانی که یک شهر در وضع قرمز باشد، تا دو هفته تعطیل می‌شود که تهران نیز در چنین وضعیتی قرار دارد. اما گروه‌ شغلی ۲ شامل کدام صنوف هستند؟ این گروه عبارتند از پاساژ، مراکز خرید، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد، مصلی‌ها، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا که اگر بیرون‌بر باشد می‌توانند باز باشند.

از امروز فقط ٣٠ درصد اصناف تهران اجازه فعالیت دارد +جزئیاتبه گزارش خبرداغ ، رئیس اتاق اصناف تهران گفت: با توجه به اعمال محدودیت‌های جدید مقابله با کرونا از اول آذرماه، تنها ٣٠ درصد از اصناف اجازه فعالیت دارد و ٧٠ درصد آنها تا دو هفته باید تعطیل شود.

«قاسم نوده‌فرهانی» روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: محدودیت‌ها شامل گروه یک نظیر نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها، تعمیرگاه‌ها و لوازم یدکی فروش‌ها (خانگی و خودرو)، فروشگاه‌های زنجیره ای، مراکز بهداشتی و درمانی، داروخانه‌ها و چاپخانه‌ها نمی‌شود.

وی ادامه داد: فعالیت گروه یک نباید هیچ تداخلی با گروه‌های ٢، سه و چهار داشته باشد یعنی هر واحد صنفی مطابق با رسته شغلی در پروانه کسب باید کالا عرضه کند و مانند گذشته، اصناف عرضه‌کننده نان حجیم اجازه فروش شیرینی ندارد و فروشگاه‌های زنجیره عرضه‌کننده مواد غذایی هم نمی‌توانند پوشاک یا ظروف به متقاضیان عرضه کند.

«نوده‌فرهانی» تصریح کرد: تمام واحدهای صنفی گروه یک نیز باید راس ساعت ٢٠ تعطیل شود چراکه عبور و مرور در خیابان از ساعت ٢١ به بعد ممنوع است.

دستورالعمل محدودیت‌ها هنوز به اتحادیه‌ها ارسال نشده است

رئیس اتاق اصناف تهران اظهار داشت: دستورالعمل محدودیت‌های اصناف به دلیل تعطیلات آخر هفته تاکنون به اتحادیه‌ها ارسال نشده اما از صبح شنبه این بخشنامه به آنها ابلاغ می‌شود.

«نوده‌فرهانی» از مردم خواست به جان هم احترام بگذارند و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از عزادار شدن روزانه حدود ٥٠٠ خانواده جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه تمام بازرسان بهداشت، اتاق اصناف، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان صمت استان تهران بر نحوه فعالیت اصناف نظارت دارند، بیان کرد: فعالان اصناف متخلف که دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا را رعایت نکنند، بار اول تذکر و بار دوم اخطار دریافت می‌کنند و در صورت تکرار، صنف آنها پلمب می‌شود.

به گفته «نوده‌فرهانی»، اصناف و مشاغل غیرضروری تا دو هفته تعطیل است و در صورتی که دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم رعایت نشود و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید ١٩ کاهش نیابد، محدودیت‌ها تمدید می‌شود.

اول آذر، نقطه عطف محدودیت‌های کرونایی

به گزارش ایرنا با تصمیم ستاد ملی کرونا، پروتکل‌های جدی‌تری از ابتدای آذرماه به مدت ۲ هفته در این استان اجرا می‌شود؛ محدودیت‌هایی که با هدف به حداقل رساندن «تجمع‌ها» و «ترددها» اعمال از امروز، شنبه اعمال می‌شود.

این تصمیم‌های جدید در جلسه روز شنبه، ۲۴ آبانماه در ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ و بر اساس آن سطوح هشدار در سه مرحله نارنجی، زرد و قرمز تقسیم‌بندی شد و چنانچه سطح آن در تهران یا شهرستان‌های دیگر بحرانی گزارش شود، «لاک داون» یا «قرنطینه کامل» مطرح می‌شود.

بر همین اساس در سطح هشدار قرمز که تهران در چنین شرایطی قرار دارد، تنها مشاغل خدماتی سطح یک و یک‌سوم کارکنان دولت تعطیل نیستند و بقیه مشاغل تعطیل می‌شود.

در مجموع از امروز، اول آذرماه «نسبت به خروج از شهرها سختگیری خواهد شد»، «تردد از شهر به شهر ممنوع خواهد بود»، «فقط تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان کالاها و تولیدات مورد نیاز و ضروری مشغول فعالیت خواهند بود» و «سازمان برنامه و بودجه، بودجه‌ لازم را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهد تا تست به ۱۰۰ هزار نفر برسد».

همچنین «مدارس و دانشگاه‌ها و آزمون‌ها کاملاً غیرحضوری» و «مساجد و نمازجمعه تا دو هفته تعطیل خواهند بود»؛ ضمن اینکه هر نوع جلسه رسمی در مناطق قرمز تا سقف ۱۵ نفر مجاز است و باید چهار متر فاصله بین افراد رعایت شود.

دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز پیش از این گفته است که در اکثر مراکز استانها از جمله تهران، به جز مشاغلی که مایحتاج ضروری مردم را تامین می‌کند یا به مسائل ایمنی و سلامت مربوط می‌شود، همه مشاغل تعطیل می‌شود.

به گفته وی تعطیلی‌ها فقط شامل مشاغل نیست و مدارس، آموزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراسم فرهنگی و مذهبی را نیز شامل می‌شود و به واقع، در سطوح هشدار یک، دو و سه آموزش‌ها و مدارس غیرحضوری است و برای دانشگاه‌ها و مراسم مذهبی و فرهنگی نیز فعلا به مدت دو هفته محدودیت ایجاد می‌شود.

دکتر رئیسی ادامه می‌دهد: در مورد فعالیت کارکنان ادارات نیز بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا در شهرستان‌های با سطح هشدار ۳ و قرمز فقط حدود یک‌سوم کارکنان در محل کار حضور پیدا کرده و مسئولان ادارات با توجه به ضرورت، برای نوبت‌دهی فعالیت آنها تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گفته وی محدودیت‌های بعدی برای تردد وسایل نقلیه است و در شهرستان‌هایی با وضعیت دو و سه یعنی قرمز و نارنجی، خودروهای بومی با پلاک هر شهرستان حق خروج از شهرستان را ندارد و خودروهای با پلاک غیربومی شهرستان‌های دیگر حق ورود به این شهرستانها را نخواهند داشت.

تکلیف گروه‌های شغلی تهران از اول آذرماه

گروه‌های شغلی یک یعنی بیمارستان، داروخانه، مطب، آمبولانس، آتش‌نشانی، سوپرمارکت، نانوایی‌ها، امنیت، سلامت، تعمیرگاه‌های لوازم خانگی و پمپ بنزین به هیچ وجه نباید تعطیل شود اما گروه‌های ‌شغلی ۲ و ۳ و ۴ زمانی که یک شهر در وضع قرمز باشد، تا دو هفته تعطیل می‌شود که تهران نیز در چنین وضعیتی قرار دارد.

گروه شغلی یک به هیچ وجه در تهران تعطیل نمی‌شود اما گروه‌های شغلی دو، سه و چهار با توجه به قرمز بودن وضعیت کرونا در پایتخت تعطیل خواهد بود.

اما گروه‌ شغلی ۲ شامل کدام صنوف هستند؟ این گروه عبارتند از پاساژ، مراکز خرید، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد، مصلی‌ها، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا که اگر بیرون‌بر باشد می‌توانند باز باشند.

آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خوردو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، بازار فروش فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب‌بازی فروشی‌ها، فروش لوازم خانگی، عمده فروشی‌ها و خرده فروشی‌ها، خدمات چاپ و دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، کادوفروشی‌ها، پارچه فروشی‌ها، عکاسی‌ها، آژانس‌های مشاوره املاک، پرده سراها، فروش مبلمان، کیف و کفش، نوشت‌افزار، خیاطی و خرازی‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی هم جزو گروه شغلی ۲ هستند.

گروه‌ شغلی ۳ شامل دانشگاه‌ها، مدارس، زبان سراها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، کتابخانه‌ها، استخرهای سرپوشیده، موزه‌ها و موزه باغ‌ها، سینما و تئاتر، آرایشگاه‌ها، برگزاری نماز جمعه بوده و ممنوع بودن برگزاری هرگونه آزمون حضوری جزو گروه ۳ شغلی است.

گروه‌های شغلی ۴، شغل‌هایی از جمله برگزاری مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مدارس شبانه‌روزی، کافه و قهوه خانه‌هاست.

محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد روز بعد

عصر دوشنبه ۲۶ آبانماه، ستاد ملی کرونا نشست فوق‌العاده‌ای تشکیل داد تا در پایان آن خبر از تصمیم و مصوبه جدیدی بدهد و در همین زمینه دکتر رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که‌ تردد درون شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح از اول آذرماه ممنوع است و این اقدام در ادامه تشدید محدودیت‌ها در شهرها و مناطق قرمز اعمال می‌شود.

در این جلسه تاکید شده بود که بحث نظارت و دستورالعمل‌ها باید متناسب باشد و برخی اصلاحات نیز انجام شود و یکایک مشاغل مورد بررسی قرار گرفته و جوانب مختلف آنها بررسی شود؛ البته با تعطیلی بانک‌ها در آن جلسه هم موافقت نشد زیرا صنایع کشور فعال است و این فعالان اقتصادی به بانک‌ها وابسته هستند.

به گفته دکتر رئیسی بحث محدودیت در ترددها دو نوع است؛ شهرهای قرمز دو نوع محدودیت درون‌شهری و بیرون‌شهری دارد و تهران که جزء مناطق قرمز می‌باشد با این محدودیت‌ها مواجه است؛ به عنوان مثال شهروند تهرانی با پلاک بومی شاید در خارج از شهر، شغلی داشته باشد ولی قرار نیست وارد شهر دیگری شود و اگر وارد یک شهری دیگر شود، باید جریمه پرداخت کند اما اگر از محدوده شهر خارج شود و وارد شهری دیگر نشده و بار دیگر برگشته باشد، شامل جریمه نمی‌شود.

اقشاری که نیاز به تردد شبانه دارند از جمله خبرنگاران و پرستاران باید از طریق سازمان خود شماره‌ پلاک خودروهای خود را به نیروی انتظامی بدهند تا جریمه نشوند؛ همچنین کارفرمایان هم می‌توانند با تحویل لیست افراد خود به نیروی انتظامی مانع جریمه آنها شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: