کد خبر: ۸۶۹۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
تعداد بازدید: ۵۳۷

نوآوری از ایده تا اجرابه گزارش خبرداغ به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش،

 

مسعود توفیقی

مدیرعامل موسسه علوم و فنون کیش و مدیر مرکز نوآوری کیش

موسسه آموزشی علوم و فنون کیش وابسته به سازمان منطقه آزاد کیش در سال ۱۳۶۷ با هدف آموزش ملوانان و دریانوردان به نام "علوم و فنون دریایی صیادی کیش" آغاز به کار کرد. در ادامه با توجه به نیاز کشور، آموزش زبان‌های خارجی را در برنامه خود قرار داد و اکنون با بیش از ۱۳۰ شعبه در سراسر ایران، یکی از بزرگترین مراکز آموزش زبان‌های خارجی در کشور محسوب می‌گردد.

در حال حاضر ماموریت و رسالت موسسه عمدتا در سه محور آموزشی، پژوهشی و نوآوری متمرکز است.

حوزه آموزش

در حوزه آموزش زبان‌های خارجی، برند آموزش زبان کیش در خانواده‌های ایرانی نامی آشناست. با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و آموزشگاه‌ها لزوم برگزاری کلاس‌های آنلاین و به روز نگه‌داشتن سطح دانش جوانان به خصوص در حوزه فرار زبان امری ضروری شده و با مزیت‌های جالب توجهی که این شیوه آموزشی برای مخاطبان فراهم آورده بستری مناسب برای فراگیری ایجاد کرده است. لذا از ابتدای سال ۱۳۹۹ با راه اندازی پلتفرم آموزش آنلاین و استفاده از ظرفیت‌های آموزشی موسسه و حضور اساتید برجسته، این دوره‌ها در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز با شرکت هزاران زبان آموز از سراسر کشور برگزار شده است. با توجه به طیف وسیع مخاطبان، در حال حاضر کلاس‌های آنلاین موسسه هم به صورت خصوصی و هم به صورت عمومی و البته با ظرفیت محدود و مکالمه ‌محور برگزار می‌شود.

موسسه علوم و فنون کیش همچنین در برگزاری دوره‌های تربیت مدرس حضوری و آنلاین، دوره‌های آموزشی ویژه مدارس و سازمان‌ها و همچنین تولید محتوای آموزشی در قالب پادکست، مقاله و ویدئوهای آموزشی با موضوعات مختلف از آموزش زبان در سفر تا موضوعات کاربردی دیگر همت گمارده است.

موسسه علوم و فنون کیش علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزش زبان، دوره‌های فنی حرفه‌ای در شاخه‌های مختلف، دور‌ه‌های آموزشی حوزه گردشگری، مدیریت کسب و کار، آموزش فرهنگ کیشوندی و همچنین دوره‌های ضمن خدمت کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش از دیرباز توسط موسسه علوم و فنون کیش برگزار می‌شده و در حال حاضر نیز به صورت آنلاین در حال برگزاری است.

حوزه پژوهش

این موسسه علاوه بر حوزه آموزش، تهیه طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی منطقه آزاد کیش را نیز برعهده دارد. طرح‌های متعددی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و غیره انجام شده و برخی دیگر نیز در حال پیگیری و انجام است. برخی از آنها عبارتند از:  طرح تدوین آیین نامه مهاجرت منطقه آزاد کیش، طرح نیمرخ و اطلس اجتماعی جزیره کیش، طرح جامع مطالعات شهر هوشمند کیش، طرح پیمایش مصرف کالاهای فرهنگی، طرح سنجش کیفیت مدارس، طرح پایش سلامت روان، بررسی پیامدهای کرونا در جزیره کیش، طرح تبیین الگوی مدیریتی، تنظیم سند ارتقای زنان کیش و طرح پایش منابع آب.

حوزه نوآوری

سومین محور فعالیت موسسه علوم و فنون کیش که در یک سال گذشته قوت گرفته است ارائه خدمات چرخه ایده تا محصول نوآوری و تجاری سازی فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استقرار آن‌ها در مرکز نوآوری کیش است. این موسسه در واقع بهره بردار مرکز نوآوری کیش است. تاکنون بیش از ۴۰ شرکت دانش‌بنیان پس از مصاحبه و ارزیابی بیش از ۱۵۰ درخواست از شرکت های متعدد، در این مرکز مستقر شده‌اند و تعداد دیگری نیز در حال ارزیابی جهت استقرار هستند.

فلسفه وجودی مرکز نوآوری کیش

 باعنایت به تاکید مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد کیش درخصوص ایجاد تحول بنیادی در جزیره کیش و توسعه اقتصاد دانش بنیان و اکوسیستم نوآوری و توجه ویژه به اقتصاد مبتنی بر دریا و هوشمندسازی جزیره، موسسه علوم و فنون کیش با آماده سازی ساختمان مرکز نوآوری کیش در راستای حمایت از فعالیت­های نوآورانه و استارت­آپی، گام­های موثر و ارزشمندی را برداشته است که امید است با حضور شرکت‌های دانش بنیان، خلاق صادراتی، استارت اپ­ها،  شتاب­دهنده ‌ها و صندوق های ریسک پذیر در این مرکز، جزیره کیش به عنوان نقطه اتصال ملی و بین­المللی و نقطه عطفی برای پایلوت در سایر مناطق آزاد و در سطح کشور معرفی گردد. این اتفاق با همکاری و همراهی موثر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پی تفاهم نامه سه جانبه این معاونت و سازمان منطقه آزاد کیش و صندوق نوآوری و شکوفایی می‌باشد.

موسسه علوم و فنون کیش به عنوان بازوی آموزشی، پژوهشی و فناوری سازمان منطقه آزاد کیش و هدایت کننده فعالیت‌های شرکت های دانش بنیان در راستای برطرف کردن نیازهای جزیره زیبای کیش ایفای نقش می‌کند و به نوعی ارتباط دهنده این شرکت های نوآور و خلاق با نیازهای سازمان منطقه آزاد کیش و جزیره زیبای کیش می باشد.

چارچوب راهبردی و چشم انداز مرکز نوآوری کیش

بر مبنای شرایط جغرافیایی جزیره زیبای کیش و مختصات و مشخصات اجتماعی و اقتصادی جزیره در جنوب ایران و با عنایت به نظر دولت در توسعه نوار ساحلی جنوب و جزایر، شرکت هایی که دانش بنیان هستند و ایده‌ها و محصولات فناورانه در حوزه اقتصاد دریا، سواحل و جزایر دارند مورد توجه جدی مرکز نوآوری کیش قرار می‌گیرند به نحوی که چشم انداز مرکز در راستای توسعه فناوری جهت گسترش محصولات فناورانه در این حوزه تعریف شده است.

محور فعالیت های مرکز نوآوری کیش

موضوعاتی نظیر شهر هوشمند، اقتصاد دریا و سواحل، تفریحات دریایی، محیط زیست دریا و گردشگری دریایی همگی از موضوعات کلیدی جزیره کیش می باشند که باید در مرکز نوآوری کیش به آن ها توجه ویژه گردد. در این راستا تاکنون مراکز نوآوری دانشگاه های امیر کبیر و علم و صنعت، شرکت های دانش بنیان، شتابدهنده ها و صندوق های پژوهش و ففناوری در مرکز نوآوری کیش استقرار یافته و خواهند یافت.

استقرار شرکت های دانش بنیان

از نیمه دوم سال 1398 بیش از 165 شرکت دانش بنیان، خلاق و فناورانه درخواست خود جهت استقرار در مرکز نوآوری کیش را از طریق وبسایت موسسه علوم و فنون کیش و طرق دیگر ثبت نموده اند و طی جلسات مصاحبه حضوری و آنلاین تاکنون 40 شرکت از آن‌ها در مرکز نوآوری کیش استقرار یافته اند و سایرین نیز در مرحله عقد قرارداد می باشند.

تلاش شده که با ایجاد یک بسته حمایتی و ایجاد چتر حقوقی از شرکت‌ها در مرکز نوآوری کیش حمایت گردد. لازمه این مهم این بوده که زنجیره تمام اقدامات و فعالیت هایی که باید اتفاق بیافتد تا شرکت موفق شود روشن و به صورت نظام نامه‌ها و دستورالعمل‌ها آماده شود که این اتفاق هم اکنون در مرکز نوآوری کیش افتاده و با حمایت از همه بخش‌های این زنجیره اعم از فیزیکی، مالی و توسعه بازار تعریف گردیده است.

تامین منابع مالی جهت گسترش فناوری در جزیره کیش

در نظر داریم نسبت به ایجاد صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری کیش به عنوان یک صندوق ریسک پذیر اقدام کنیم. این صندوق از شرکت‌های دانش بنیان از طریق اعطای تسهیلات مالی حمایت می‌کند و به ایجاد یک اکوسیستم نوآوری پویا در جزیره کیش و به تولید نیمه صنعتی طرح های پژوهشی و فناورانه کاربردی کمک می‌کند. این صندوق همچنین در ارائه خدمات کارشناسی و ارزیابی طرح‌های فناورانه مساعدت می‌نماید.

بازطراحی و فضاسازی در مرکز نوآوری کیش

در سال گذشته جهت کسب ایده از مراکز نوآوری متعددی بازدید به عمل آمد تا از تجارب نمونه های مشابه در تجهیز مرکز نوآوری کیش استفاده شود. در این راستا مطالعه و بررسی تطبیقی زیر ساخت ها و پتانسیل های ساختمان مرکز نوآوری در مقایسه با آنها انجام شد و در ادامه برنامه ریزی فضایی مرکز نوآوری کیش صورت پذیرفت و وارد مرحله اجرایی شد.

بازطراحی و اجرای فضاهای مورد نیاز شامل فضاسازی و پارتیشن بندی دفاتر کار شرکت‌ها، فضاهای کار اشتراکی، Event Center و فضای رویداد همکف، ترمیم نمای کامپوزیتی ساختمان و اصلاح و ایمن سازی سازه های الحاقی مربوطه و درزبندی نما بوده است که همگی حاصل زحمات چندین ماهه و مستمر تیم اجرایی موسسه علوم و فنون کیش و مرکز نوآوری کیش است.

ساماندهی تجهیزات و تاسیسات مرکز نوآوری کیش

طراحی و اجرای شبکه FTTH  و دوربین مداربسته بر بستر شبکه فیبر نوری در ساختمان مرکز به منظور ایجاد یک زیر ساخت بهینه و به روز جهت بهره برداری از انواع سیستم های تعاملی مورد نیاز حال و آینده، نوسازی و احیای سیستم‌های برودتی ساختمان مرکز همراه با اصلاح ساختاری در جهت بهینه سازی، تعمیر و راه اندازی چیلر تحویلی از سوی سازمان منطقه آزاد کیش، طراحی و اجرای شبکه جمع آوری آب حاصل از سیستم های برودتی به منظور بازچرخانی آب، راه اندازی سیستم برق اضطراری ساختمان، محوطه سازی و نورپردازی نمای ساختمان همگی فعالیت هایی است که در خصوص تجهیز مرکز نوآوری کیش صورت پذیرفته است.

توجه مرکز نوآوری کیش به موضوع گردشگری

مرکز نوآوری کیش در نظر دارد در خصوص موضوعات حائز اهمیت در جزیره کیش و در راستای هرچه فعال بودن این مرکز در رفع نیازهای جزیره کیش اقدام به برگزاری رویدادهای مرتبط و جلب مشارکت صاحبان ایده نماید. در این خصوص تاکنون رویدادهای متعددی نیز برگزار شده و یا در حال رای زنی جهت برگزاری است. به عنوان مثال رویداد جذب ایده تفریحات و بازی‌های دریایی اسفندماه 98 برگزار شد. در این رویداد که  از سراسر کشور در آن مشارکت نمودند صاحبان ایده‌های منتخب در حوزه گردشگری و بازی‌های دریایی در مرکز نوآوری کیش حضور پیدا کردند و ایده‌های خود را ارائه نمودند. فراخوان رویداد جذب ایده برگزاری جشنواره های جزیره کیش با در نظر داشتن ملاحظات بهاشتی کرونا نیز بهار امسال اطلاع رسانی شد و ایده‌های ارسالی در مرحله ارزیابی قراردارد. رویداد بعدی رویداد نیازسنجی تقاضای محصولات فناورانه منطقه آزاد کیش برای شرکت‌ های دانش‌بنیان است که احصاء نیاز فناورانه از معاونت‌های و شرکت های تابعه سازمان منطقه آزاد کیش و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی را شامل می شود.

تمامی رویدادهای برگزار شده و در حال برگزاری فرم الکترونیکی مدونی در وبسایت موسسه علوم و فنون کیش دارند و  شرکت کنندگان با تکمیل آن در یک چارچوب منظم ایده خود را ثبت می‌کنند و پس از ارزیابی های لازم با هدف حمایت از ایده های برتر و قرارگرفتن آن ها در چرخه تبدیل شدن به محصول در روز مقرر ارائه نهایی انجام می گیرد.

افتتاح فرهنگسرای مرکزی کیش

اوایل آبان ماه قرارداد بهره برداری از فرهنگسرای مرکزی کیش جهت استقرار فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی فی مابین مؤسسه علوم و فنون کیش و سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان (ستفا) جهاد دانشگاهی کشور منعقد شد. طی این همکاری، واحدهای تحت پوشش جهاد دانشگاهی شامل واحدهای فناور، خلاق و هویت‌ساز حوزه فرهنگ و هنر و رسانه و همچنین مراکز رشد و شتابدهند‌ه‌ها در فضاهای تعیین شده از سوی مؤسسه علوم و فنون کیش، در چارچوب شیوه نامه اجرایی مرکز نوآوری کیش پس از افتتاح فرهنگسرای مرکزی (۲۰ آبان روز کیش) آغاز به کار خواهند کرد.

ارزش گذاری برند

در سال 99 یک اتفاق مهم دیگر در موسسه علوم و فنون کیش ارزش گذاری برند موسسه برای اولین بار از زمان تاسیس بوده است. امروزه برند بخشی از سرمایه و ثروت یک بنگاه اقتصادی به‌ شمار می‌آید و کنترل آن جزء فعالیت‌های استراتژیک سازمانی می‌باشد. ارزش‌گذاری برند موسسه علوم و فنون کیش با بیش از ۳۰ سال سابقه امری اجتناب ناپذیر بوده و سمت و سوی مدیریت بازاریابی و برندینگ موسسه را هدفمندتر خواهد کرد. برند موسسه مهمترین سهم در ثروت و اقتصاد این بنگاه اقتصادی داشته و ارزش گذاری آن نوید تحولات و ارزش آفرینی های نوینی را به این مجموعه آموزشی، پژوهشی و فناور می‌دهد.

در دنیای امروز هرچه برندها سنجش پذیرتر شوند شرکت ها نیز با رقابت بیشتر بر ارزش آن می افزایند. ارزش برند وسیله ای برای افزایش منابع مالی، قیمت گذاری برند و نرخ اعطای جواز نمایندگی سهام می باشد. سند ارزش گذاری برند موسسه علوم و فنون کیش با اتکا بر اصول و روش های علمی و بررسی و تحلیل انبوه داده ها و رعایت استانداردهای فنی، حسابداری و سرمایه گذاری با همکاری شرکت دانش بنیان مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین گردیده و به تایید کارشناسان رسمی دادگستری رسیده است.

افزایش سرمایه

حسب تکلیف مجمع عمومی عادی سالیانه موسسه، موضوع افزایش سرمایه موسسه علوم و فنون کیش از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت در دستور کار قرار گرفت و در نیمه اول سال 99 اجرایی شد. هدف موسسه علوم و فنون کیش از افزایش سرمایه، اصلاح ساختار مالی موسسه و در نتیجه افزایش سرمایه برنامه ریزی شده بوده و این مهم می تواند موجب بهبود شرایط اقتصادی موسسه شود.

نقش محوری سرمایه در دنیای تجارت امروز بر هیچ کسی پوشیده نیست و یکی از مهمترین ملزومات هر فعالیت اقتصادی فراهم کردن منابع مالی مورد نیاز بوده و شناسایی راه های مختلف تامین مالی و بهره گیری از ابزارهای مناسب مالی، مدیریت را در اتخاذ تصمیمات صحیح تر و کسب منافع بیشتر یاری خواهد نمود. ساختار مالی در واحدهای اقتصادی در واقع نحوه استقرار ارزش دارایی ها و بدهی ها در صورت وضعیت مالی می باشد و یکی از ابزارهای موثر جهت مدیریت هزینه سرمایه است و این ساختار زمانی بهینه می‌گردد که مدیران بتوانند هزینه سرمایه را به حداقل برسانند

موسسه علوم و فنون کیش با توجه به تجارب و توانمندی‌های کسب کرده در حوزه افزایش سرمایه، شناسایی دارایی معنوی و ارزش‌گذاری برند اعلام آمادگی می‌نماید تا آن را در قالب یک بسته در اختیار سایر شرکت ها و فعالان اقتصادی جزیره کیش قرار می دهد.

ارتباط با مشتریان

از سال گذشته با راه اندازی واحد ارتباط با مشتریان، کارشناسان این حوزه، پیگیرانه پاسخگوی نظرات و پیشنهادات زبان آموزان می باشند و در صورت وجود مشکل و یا انتقادی موضوع به طور جدی پیگیری و رفع می‌شود‌. در حال حاضر تلفن ۰۲۱۴۱۵۹۲۲۲۲ جهت مشاره رایگان و دریافت پیشنهادات مشتریان اختصاص یافته و به طور مداوم بازخوردها و نظرات مشتریان بررسی می شود.

در یک سال گذشته تلاش مضاعفی برای حضور در فضای مجازی داشته ایم. به طور مشخص به روز نگه داشتن صفحه اینستاگرام موسسه با آیدی @kishistgram و همچنین وبسایت موسسه به نشانی  kish-ist.net  در اطلاع رسانی و به اشتراک گذاری محتوای آموزشی سهم شایانی داشته است.

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: