کد خبر: ۸۶۹۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
تعداد بازدید: ۲۴۵
روحانی در بیستمین اجلاس شورای سران سازمان همکاری‌های شانگهای:
رئیس‌جمهور تاکید کرد: برای مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ نیاز به تصمیم‌گیری واحد از سوی کشورهای شانگهای در هماهنگی ملل متحد داریم.

مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ نیاز به تصمیم‌گیری واحد از سوی کشورهای شانگهای استبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی در بیستمین اجلاس شورای سران سازمان همکاری‌های شانگهای که به صورت مجازی در حال برگزاری است، گفت: امروز جهان در وضعیت خطیری قرار گرفته است، همه‌گیری ویروس کرونا علاوه بر تهدید جدی جان انسان‌ها تاثیرات عمیق و مخربی گذاشته است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: کرونا از یک سو و سیاست‌های یکجانبه گرایانه و نادیده گرفتن احترام به حقوق و نهادهای بین‌المللی توسط آمریکا از سوی دیگر، تلاش مضاعف به کشورهای هم اندیش در سطح جهان برای تقویت همکاری بعد از تشکیل جبهه واحد برای فائق آمدن بر هر دو چالش را بیش از پیش ضروری ساخته است.

وی تاکید کرد: برای مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ نیاز به تصمیم‌گیری واحد از سوی کشورهای شانگهای در هماهنگی ملل متحد داریم.

روحانی ادامه داد: در همین جهت جمهوری اسلامی ایران کمک‌های انسان دوستانه خود را برای بهبود شرایط در برخی از کشورهای منطقه ارائه نموده است؛ همچنین این آمادگی را داریم تا در مسیر مبارزه با کووید ۱۹ با کشورهای عضو سازمان، تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم.

وی افزود: عالیجنابان؛ جمهوری اسلامی ایران همواره در سیاست اصولی خود بر تقویت حسن همجواری، ایجاد اعتماد و گفت‌وگو با همسایگان در حوزه‌هایی چون اوراسیا، خلیج‌فارس، جنوب و غرب آسیا تاکید داشته و اصول امنیت پایدار را جز از طریق همکاری و صلح منطقه میسر نمی‌دانسته است. طرح ابتکار صلح هرمز و آستانه حمایت از صلح و ثبات در افغانستان و تاکید و همکاری‌های چندجانبه بین کشورهای چندجانبه سازمان هم نمونه‌ای از توجه جمهوری اسلامی ایران به مشارکت و همکاری برای اصول و امنیت پایدار در منطقه و جهان است.

رئیس جمهور ایران ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در قالب همکاری سازمان شانگهای در چالش‌های منطقه و حوزه‌های امنیتی سیاسی استقبال می‌کند ایران همواره امنیت حوزه پیرامونی را به مثابه امنیت خود دیده که برای حفظ صلح و ثبات منطقه کوشیده است. به همین جهت همکاری خود را با سازمان شانگهای برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر ادامه خواهیم داد.

وی تصریح کرد: آقایان یکی از اصول محوری همکاری‌های منطقه و اعضای شانگهای مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و جدایی طلبی است، جلوگیری از توسعه ایدئولوژی خشونت و افراط‌گرایی و مقابله دسته جمعی با جریان‌ها و نهادهای تولید و انتشار افراط‌گرایی در منطقه در کنار شناسایی کانون‌های شکل‌گیری حامیان و منابع گروه‌های تروریستی از مهمترین رسالت‌های مشترک سازمان همکاری سازمان‌های در حوزه امنیت دسته جمعی است.

حجت‌الاسلام روحانی اظهار کرد: بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران با تجربه خود در مبارزه گسترده با گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق آمادگی خود را برای هرگونه اقدام و مبارزه علیه جریانات تروریستی و افراط گرایی اعلام می‌دارد. هر چند در ابتدای سال جاری میلادی یکی از بزرگترین فرماندهان جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم سردار شهید قاسم سلیمانی توسط به وجود آورنده و حامی اصلی جریانات تکفیری و تروریستی به طور ناجوانمردانه ترور و به شهادت رسید، اما ما همچنان مصمم هستیم با سرکوب کامل گروه‌های تروریستی و افراط‌گرایی و پایان دادن به اشغالگری بیگانگان به راه خود ادامه دهیم.

وی ادامه داد: در همین رابطه قطعنامه پیشنهادی ایران تحت عنوان جهان علیه خشونت و افراطی گرایی با رأی مثبت ۱۹۰ کشور در دسامبر ۲۰۱۳ مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید که می‌تواند همچنان مورد توجه جدی برای اقدامات عملی از سوی این سازمان قرار گیرد.

روحانی تاکید کرد: همکاران گرامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان و با تکیه بر اشتراکات فراوان تاریخی با مردم منطقه از تصمیم اخیر مقامات این دو کشور با وساطت فدراسیون روسیه برای پایان دادن به درگیری‌های نظامی و شروع فرآیند حل و فصل دیپلماتیک ابراز خرسندی می‌کند و امیدوار است این دو کشور بتوانند اختلافات خود را در فضای صلح آمیز و به دور از تنش، در چارچوب حقوق بین الملل حل و فصل کنند.

وی اضافه کرد: در این راستا ایران طرح صلحی به منظور برقراری آتش بس و ایجاد صلح ارائه کرد و همچنین رایزنی های فشرده ای با طرفین درگیری و سایر کشورهای ذی‌نفع به عمل آورده است و از هرگونه تلاشی جهت کاهش تنش و اختلافات و برقراری ثبات و امنیت و صلح پایدار و عادلانه در این منطقه استقبال می‌کند. سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر حسن همجواری، هم زیستی مسالمت‌آمیز و توسعه روزافزون روابط اقتصادی و تجاری با همسایگان و کشورهای دوست با هدف توسعه و رشد اقتصاد منطقه استوار بوده و در این جهت ابتکاراتی را پیشنهاد و از ابتکارات کشورهای دوست نیز استقبال نموده است. ضرورت دارد در مسیر ارتقای رفاه و معیشت ساکنان منطقه، توسعه پایدار و فقر زدایی در منطقه، از فرصت همکاری‌های مشترک، بهره برداری حداکثری به عمل آید.

رئیس جمهور گفت: گسترش خطوط انتقال انرژی و توسعه مسیرهای مواصلاتی در منطقه از مهمترین ساز و کارهای همکاری در منطقه محسوب می‌شود؛ کشور ایران به عنوان یکی از مهمترین مجاری انتقال انرژی و یکی از شاهراه‌های مواصلاتی در منطقه با برخورداری از منابع غنی انرژی، دسترسی به دو دریای مهم و موقعیت سوق‌الجیشی بی‌نظیر، قادر به تامین نیازهای اصلی بسیاری از کشورهای منطقه و اعضای سازمان شانگهای است.

روحانی بیان کرد: موقعیت جغرافیایی ایران در کریدورهای مختلف و به ویژه کریدور شمال جنوب فرصت بسیار با اهمیت و پایداری برای توسعه ارتباطات فراقاره‌ای و رهایی از برخی محدودیت‌های ژئوپلیتیک برای کشورهای دوست در این سازوکار است. خوشحالم به اطلاع برسانم که به زودی با تکمیل مسیر ریلی رشت بندرانزلی در حاشیه دریای خزر، مسیر ریلی کریدور شمال جنوب به واقعیت پیوسته و ظرفیت‌ عظیمی را برای حمل و نقل ترانزیتی ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما در تلاش هستیم ساخت مسیر ریلی رشت آستارا را هم در سریع‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسانیم و اتصال ریلی یکپارچه از خلیج‌فارس تا روسیه و شمال اروپا را فراهم آورده و یکی از نیازهای مهم بین‌المللی را محقق کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: همچنین در چند هفته آینده، راه‌آهن خواف-هرات که از محل کمک‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است، افتتاح خواهد شد. این راه‌آهن هدیه و کمک بسیار ارزشمندی برای کمک به خروج افغانستان از بن‌بست خواهد بود.

وی تاکید کرد: ادامه این مسیر از هرات به مزارشریف می‌تواند ضمن کمک به کشورهای آسیای مرکزی برای دسترسی سهل و کم‌هزینه به آبهای آزاد و اروپا، بازار جمهوری اسلامی ایران و خاورمیانه را نیز در دسترس آنها قراردهد.

روحانی با بیان این که در سال‌های اخیر چندجانبه‌گرایی اقتصادی و سیاسی مورد تهدید جدی قرار گرفت، اظهار داشت: دولت آمریکا با قلدرمآبی تمام در صدد اعمال سیاست‌ها و قوانین داخلی خود بر نظم جهانی و کشورهای دارای استقلال سیاسی برآمد.

وی تاکید کرد: نتایج انتخابات آمریکا نشان داد که نه تنها جهان مخالف سیاست‌های نادرست دولت کنونی ایالات متحده است، بلکه مردم آمریکا نیز از این سیاست‌ها به ستوه آمده‌اند. ملت آمریکا واکنش جهان به قلدرمآبی، قانون‌گریزی، نقض تعهدات بین‌المللی، تهدید و تحریم دیگر ملت‌ها را به خوبی شنید و تصمیم به تغییر گرفت.

وی افزود:یک بار دیگر تاریخ واقعیت خود را به عرصه حکمرانی و سپهر سیاسی تحمیل کرد و درس عبرت‌ دیگری به ماجراجویان، جنگ‌طلبان، مخالفان حقوق ملت‌ها و ناقضان حقوق مسلم بین‌المللی داد. نتیجه انتخابات آمریکا نشان می‌دهد کشوری که مدام در حال استفاده از تهدید، تحریم و چماق باشد و با زبان زور با دیگر ملت‌ها سخن گوید، سیاست خارجی آن حتما راه خود را گم کرده است.

رئیس جمهور با بیان این که اکنون نوبت منتخبان و رهبران جدید در ایالات متحده آمریکاست که پیام ملت خود را به خوبی درک کنند و این اراده به تغییر را در سیاست خارجی خود و رابطه با دیگر کشورها و ملت ها عملی سازند، گفت: بازگشت به قانون‌مداری، مقررات و تعهدات شناخته شده بین المللی، احترام به حقوق ملت‌ها و جبران خسارت وارده از الزامات ترمیم اعتبار جهانی آمریکاست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: