کد خبر: ۸۶۶۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
تعداد بازدید: ۳۲۷
اگرچه رسانه های آمریکایی تمایلی ندارند از «دوران پساانتخابات» در کشورشان سخنی به میان بیاورند، اما شواهد و مستندات موجود نشان می دهد«انتخابات ماه نوامبر» نقطه آغازی بر پایان آمریکا محسوب می شود!

آغازی بر پایان آمریکابه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ، اگرچه رسانه های آمریکایی تمایلی ندارند از «دوران پساانتخابات» در کشورشان سخنی به میان بیاورند، اما شواهد و مستندات موجود نشان می دهد«انتخابات ماه نوامبر» نقطه آغازی بر پایان آمریکا محسوب می شود!
 به عبارت بهتر، قرار نیست سوم نوامبر امسال( زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا)، نقطه پایان منازعات در ایالات متحده باشد! دامنه و بازه این منازعه بسیار گسترده و متوجه زیرساخت‌های سیاسی و اجتماعی در این کشور خواهد شد. 
جهت درک بهتر ماجرا، مروری بر نظرسنجی‌های اخیر انتخاباتی در نقاط مختلف آمریکا خواهیم داشت.
 نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که بایدن وضعیت بهتری نسبت به ترامپ در چهار ایالت حساس و تعیین کننده میشیگان، پنسیلوانیا، فلوریدا و ویسکانسین دارد. در این ایالات، بایدن با اختلاف بالای 4 درصد از رقیب خود ترامپ پیش افتاده است. در برخی ایالات مانند پنسیلوانیا و ویسکانسین، کار به جایی رسیده است که کمپین انتخاباتی ترامپ دیگر نسبت به ادامه رقابت در آن‌ها ناامید شده و از رئیس جمهور خواسته است تا بر روی رقابت در دیگر ایالت‌ها متمرکز شود.با همه این اوصاف، ترامپ اعلام کرده است شکست در انتخابات را به سادگی نخواهد پذیرفت. فراتر از آن، با توجه به تبلورمؤلفه«نفرت» در مناسبات انتخاباتی آمریکا ( میان طرفداران و مخالفان ترامپ) هیچ یک از دو طرف حاضر به پذیرش پیروزی رقیب در میدان انتخابات نیست. 
یک نظرسنجی معنادار از سوی مؤسسه گالوپ نشان می دهد که میزان محبوبیت هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یعنی  ترامپ و بایدن در نزد افکار عمومی این کشور زیر 50 درصد می باشد.بنابراین، پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر، قطعا با بحران عدم مقبولیت عمومی رو به رو خواهد بود.صورت‌بندی آنچه امروز در آمریکا می گذرد چندان دشوار نیست :  گروه‌های ملی‌گرای افراطی و سفیدپوستان نژادپرست حاضر به پذیرش پیروزی بایدن و شکست ترامپ در انتخابات نیستند و در مقابل
 مخالفان ترامپ نیز تحمل حضور چهارساله دوباره وی در کاخ سفید را ندارند. نظرسنجی های انتخاباتی در آمریکا ( خصوصا در ایالات کلیدی و سرنوشت‌ساز) نیز به گونه ای است که اختلاف دو نامزد چندان زیاد نیست. همین مسئله می تواند به دست‌مایه ای برای طرح مسئله تقلب قطعی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شود. نکته جالب توجه این‌که برخی مؤسسات نظرسنجی ، مانند«ترافالگار» که به جمهوریخواهان وابسته هستند، از پیروزی قطعی ترامپ در ایالاتی مانند میشیگان، فلوریدا و جورجیا خبر می دهند، حال آنکه نظرسنجی های صورت گرفته از سوی برخی شبکه ها و مؤسسات دیگر خلاف این ادعا را ثابت می کند. 
آنچه مهم و ضروری به نظر می رسد، تمرکز بر دوران «پسا انتخابات» در آمریکاست نه رقابت بایدن و ترامپ! به راستی دوران پسا انتخابات در آمریکا چه مختصات و ویژگی هایی دارد و نسبت پدیده های و مؤلفه های جاری در این دوران، با پدیده های کلان تری مانند ناتوانی آمریکا در مهار ویروس کرونا یا شکل گیری منازعات فکری گسترده طرفداران و مخالفان نئولیبرالیسم چگونه تعریف می شود؟ آنچه مسلم است این‌که انتخابات امسال آمریکا و متعلقات آن کاتالیزورها و عوامل تسریع کننده ای برای«گذار آمریکا از وضعیت موجود» خواهد بود. محصول این روند، تحقق «آمریکای‌دفرمه شده» خواهد بود. پس از آن ، نوبت به طرح سؤالات و دغدغه های بعدی خواهد رسید، مانند این‌که آمریکای دفرمه شده  در نهایت  به سوی چه نقطه و کانون جدیدی گرایش پیدا خواهد کرد؟!

حنیف غفاری

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: