کد خبر: ۸۶۴۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
تعداد بازدید: ۲۵۹
وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، روند شاخص های عملکرد اقتصادی و نهادی در ایران را در قالب گزارشی تحقیقی-تحلیلی، بررسی و منتشر کرد.

گزارش مقایسه ای عملکرد ایران و سایر کشورها منتشر شد: روند شاخص های عملکرد اقتصادی و نهادی در ایرانبه گزارش خبرداغ به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، معاونت امور اقتصادی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با هدف جمع آوری گزارشات بین المللی و تحلیل داده های آنها در گزارشی تحقیقی-تحلیلی روند شاخص های عملکرد اقتصادی و نهادی در ایران را بررسی و با عملکرد سایر کشورها مقایسه کرده است. در مقدمه این گزارش آمده است: رتبه بندی کشورها از منظر شاخص های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... به منظور یافتن تصویری شفاف از جایگاه آنها در فضای جهانی، موضوعی است که سازمانهای بین المللی به آن توجه دارند.

در این گزارش آمده است: با توجه به کمبود داده های اقتصادی و عدم انتشار بسیاری از اطلاعات حیاتی اقتصاد از سوی سازمان های دولتی و نهادهای حاکمیتی با استفاده از گزارش های بین المللی منتشر شده، می توان وضعیت ایران را در بسیاری از حوزه ها که حتی داده ای جمع آوری نمی شود نیز بررسی و از همه مهمتر امکان مقایسه ایران با سایر کشورها را فراهم کرد.

در تدوین این گزارش از بین ده ها گزارش منتشر شده توسط نهادها و سازمان های معتبر جهانی، ده شاخص بین المللی شامل: «شاخص رقابت پذیری جهانی»، «شاخص سهولت کسب و کار»، «شاخص توسعه انسانی»، «شاخص رفاه لگاتوم»، «شاخص بین المللی حقوق مالکیت»، «شاخص آزادی اقتصادی»، «شاخص ادراک فساد»، «شاخص نوآوری جهانی» ، «شاخص پیشرفت اجتماعی» و «شاخص حکمرانی خوب» برگزیده شد.

این گزارش می افزاید: بررسی وضعیت شاخص رقابت‌پذیری جهانی در سال 2019 در میان 141 کشور جهان نشان می‌دهد سنگاپور، ایالات متحده آمریکا، هنگ کنگ، هلند و سوئیس به ترتیب بالاترین رتبه و کشورهای چاد، یمن، جمهوری دمکراتیک کنگو، هائیتی و موزامبیک نیز به ترتیب بدترین رتبه را دارا هستند.

بر اساس این تحلیل، جایگاه ایران در شاخص رقابت پذیری از دوره زمانی 11- 2010 به طور سالیانه توسط مجمع جهانی اقتصاد تعیین شده است. جهت بررسی کشورها، نهادهایی به عنوان همکار از سوی مجمع تعیین می­شوند که وظیفه پاسخ­گویی به سوالات را بر عهده دارند. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان نهاد پاسخگو به سوالات در ایران است. بر اساس فرم­های نظرسنجی­ که توسط مرکز پژوهش­های وزارت اقتصاد و دارائی و بررسی­های اقتصادی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق­های بازرگانی شهرستان­ها در اختیار مدیران ارشد بنگاه­های اقتصادی و مدیران داوطلب بخش خصوصی قرار گرفته است.

برای دیدن این گزارش کلیک کنید .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: