کد خبر: ۸۶۳۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
تعداد بازدید: ۲۲۰
رییس هیات عامل ایمیدرو در ابتدای جلسه با بیان اینکه در چند روز گذشته جلسه‌ای با آقای قالیباف به منظور حمایت از سرمایه گذاران خرد در بورس اوراق بهادار داشته‌ایم، خبر داد: درخواست آقای قالیباف و سازمان بورس این بوده که شرکت‌های بزرگ با توجه به ارزندگی سهام خود در بازار حضور فعالی داشته باشند تا بتوانند از سهامداران خرد حمایت کنند.

شرکت‌ها صندوق‌های مجزای بازارگردان تشکیل می‌دهند/ افزایش سرمایه شرکت‌ها به زودی اجرایی می‌شودبه گزارش خبرداغ به نقل از اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ خداداد غریب‌پور رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه در بورس اوراق بهادار تهران ۸۵ شرکت صنعتی - معدنی داریم که ارزش آنها بیش از ۶۵ میلیارد دلار است و حجم بالایی از بازار سرمایه را به خود تخصیص می‌دهند و مبارکه و مس همیشه در رنکینگ بالای بازار سرمایه قرار دارند.

وی افزود: بازار سرمایه ما به نسبت بازارهای بزرگ دنیا همچنان کوچک و اندک است و جا دارد که به نسبت اقتصاد کشورمان بزرگ‌تر شود، در همین راستا اگر ابزار مشتقه متداول شود اوضاع از این بهتر خواهد شد.

غریب‌پور با بیان اینکه در بازار سرمایه در بخش معدن و صنایع معدنی P/E ما به نسبت بازار کمتر است، توضیح داد:‌ در حالی که P/E بازار سرمایه ما ۳۰ درصد در بخش معدن و صنایع معدنی این رقم به ۲۶ درصد می‌رسد و این بدان معناست که بخش معدن و صنایع معدنی همچنان جای رشد بیشتری دارد .

 

وی در ادامه افزود: نکته جذاب‌تر صنایع معدنی این است با وجود اینکه سود نقدی کمتری توزیع کردیم و افزایش سرمایه بیشتری دادیم به این مفهوم که شرکت‌های معدن و صنایع معدنی بیشتر به سمت پروژه‌های توسعه‌ای رفته‌اند.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه بخش معدن و صنایع معدنی با وجود ۲۶ میلیارد دلار سهم در تولید ناخالص داخلی کشور، جا دارد که سهم خود را افزایش بدهد، تصریح کرد: در همین راستا صنایع معدنی با توزیع سود کمتر سرمایه گذاری بیشتری انجام داده‌اند، ارزش شرکت‌های معدن و صنایع معدنی بورس به نرخ نیمایی، ۷۳ میلیارد دلار است در حالی که کل ارزش بازار ۲۷۴ میلیارد دلار و با احتساب فرابورس به ۳۲۲ میلیارد دلار می‌رسد.

وی بیان کرد: نسبت سهم ما از سودی که در چهار فصل اخیر محاسبه کردیم باز به این نتیجه رسیدیم که صنایع معدنی سود بیشتری کسب کرده و در بازار سرمایه از جذابیت ارزنده‌ای برخوردار هستند.

غریب‌پور افزود: شرکت‌های معدن و صنایع معدنی آینده بسیار درخشانی از لحاظ سرمایه گذاری دارند و وضعیت فعلی ما بسیار درخشان است و شرکت‌های ما در آینده بسیار مهم خواهند بود.

رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: در فولاد مبارکه ۹۹۶ میلیون یورو معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کرده‌ایم، در ملی مس ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو، در فولاد خوزستان ۴۴۰ میلیون یورو، در گل گهر ۱.۴ میلیارد یورو در چادرملو ۱۳۰ میلیون یورو پروژه تعریف کرده‌ایم که در مجموع ۴ میلیارد و ۸۷۹ میلیون یورو و ۴۰ هزار میلیارد تومان طرح توسعه‌ای برای این شرکت‌ها تعریف و حجم بزرگی از تولیدات را در شرکت‌های معدن و صنایع معدنی تعیین کرده‌ایم.

برنامههای پیشنهادی ایمیدرو به منظور تقویت بازار سرمایه

امیر صباغ مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو در ادامه جلسه با بیان اینکه ایمیدرو یک سازمان توسعه‌ای است، توضیح داد: ما در ایمیدرو سه ماموریت اصلی شامل سرمایه گذاری و ظرفیت سازی، راهبری استراتژی شرکت‌ها و توانمند سازی شرکت‌ها را بر عهده داریم.

وی افزود: در حوزه سرمایه گذاری ایمیدرو از ابتدا تاکنون حدود ۲۰ میلیارد دلار پروژه راه‌اندازی و در حال اجرا دارد که ۱۴.۵ میلیارد دلار از پروژه‌ها راه‌اندازی شده و بیش از ۴۵ هزار اشتغال مستقیم در برداشته است. سرمایه گذاری‌های ایمیدرو منجر به افزایش ظرفیت تولید در بخش‌های فولادسازی و تولید مس شده و انتظار رشد بیشتر هم از این بخش داریم.

مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو همچنین تاکید کرد: نزدیک به ۲۵ درصد از ارز وارد شده به کشور از طریق بخش معدن و صنایع معدنی وارد می‌شود، گاهی صادرات ما بیش از بخش پتروشیمی و گاهی کمتر از آن بوده ولی همچنان سهم مهمی از ارزآوری کشور بر عهده این بخش است.

وی تصریح کرد: حدود ۵۳ درصد از فروش کل بورس کالا را شرکت‌های معدن و صنایع معدنی انجام می‌دهند و ۴۷ درصد باقی مانده مرتبط با حوزه کشاورزی، پتروشیمی و سایر صنایع است؛ در حوزه معدن و صنایع معدنی همچنین ۸۵ شرکت سهامی عام در بورس داریم که ارزش بازار آنها روز گذشته ۷۳ میلیارد دلار با دلار نیمایی بوده که با در نظر گرفتن ۳۲۲ میلیارد دلار ارزش کل بازار می‌توان گفت حدود ۲۳ درصد از سهم بازار مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی است.

صباغ در ادامه برنامه‌های پیشنهادی ایمیدرو به منظور تقویت بازار سرمایه را شامل هشت بند زیر برشمرد:

تشکیل صندوق بازار گردان به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان به صورت پلکانی: ترکیب سهام به نسبت ارزش بازار (فولاد مبارکه ۲۹ درصد، ملی مس ۲۷ درصد، گل‌گهر ۱۲ درصد و چادرملو ۷ درصد)

اجرای مصوبه بورس در مورد ۱۰ درصد سهام خزانه در مورد کلیه شرکت‌های گروه (حداکثر تا تاریخ ۱۵ مهر ۹۹)

اجرای مصوبه بورس در مورد اختیار فروش تبعی و بیمه سهام (حداکثر تا تاریخ ۱۵ مهر ۹۹)

افزایش اعتبارات بازارگردان‌های مستقل شرکت‌ها: ملی مس ۵۰۰ میلیارد تومان و فولاد مبارکه ۵۰۰ میلیارد تومان

تسریع در افزایش سرمایه ۳۴ هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها و تحقق برنامه حداکثر تا ۱۵ آبان ۹۹: ملی مس ۱۰ هزار میلیارد تومان، شرکت فولاد مبارکه ۹۵۰۰، گل‌گهر ۵۲۰۰ میلیارد تومان

در صورت لزوم تجدید ارزیابی دارایی‌ها (صرفا برای زمین و زیربناها و نه برای ماشین آلات)

هماهنگی بیشتر با شرکت‌های حقوقی فروشنده سهام به منظور جلوگیری از بروز هیجان در بازار و مدیریت عرضه سهم

هماهنگی بازگردان‌های شرکت‌های تابعه ایمیدرو با صندوق ثبات بازار

قالیباف اصل: پیشنهادهای ایمیدرو مورد تایید ماست

حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس اوراق بهادار تهران در ادامه جلسه با بیان اینکه بازار سرمایه به جایی رسیده که در حال حاضر نسبت به گذشته نیاز به توجه بیشتری دارد، گفت: عده زیادی در سال جاری در بازار حضور پیدا کرده‌اند که نقدینگی خوبی را تشکیل داده و اکنون می‌توان از این بازار برای فعالیت‌های اقتصادی تامین مالی کرد.

وی با بیان اینکه امسال مصوب کردیم شرکت‌های بورسی به شرط اینکه دارای رتبه بندی +++B باشند می‌توانند اوراق قرضه بدون ضامن منتشر کنند، افزود: شرکت فولاد مبارکه اولین شرکتی بود که مجوز انتشار اوراق به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان را بدون ضامن از سازمان بورس دریافت کرد و این یک پتانسیل قابل توجه به خصوص برای شرکت‌های فلزی و معدنی است که از بنیه خوبی هم برخوردارند.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه بحث افزایش سرمایه بسیار مهم است، ادامه داد: افزایش سرمایه در بازار سرمایه خبر خوبی است که برای سرمایه گذاران امید به توسعه را به دنبال دارد و در حال حاضر افزایش سرمایه بیش از ۵ روز زمان نخواهد برد.

وی با اشاره به اینکه مصوبه قانون افزایش سرمایه از محل صرف سهام (صرف حق تقدم) از سوی مجلس شورای اسلامی پتانسیل خوبی برای شرکت‌هاست، توضیح داد: با ارزش بازار یا قیمت بورس شرکت‌ها می‌توانند افزایش سرمایه داشته باشند که مبلغ بزرگتری از افزایش سرمایه را در شرکت‌ها شکل می‌دهد.

قالیباف اصل همچنین درباره مبحث بازارگردانی عنوان کرد: جمع بندی ما در بازار سرمایه این است که شرکت‌های حاضر باید حداقل یک بازارگردان موثر داشته باشند چرا که عدم وجود بازارگردان موثر باعث می‌شود که در مواردی بازار از تعادل خارج شود. صندوق بازارگردانی اقدام خوبی است که لازم است بابت آن از مجموعه ایمیدرو و شرکت‌های زیرمجموعه آن بابت راه‌اندازی این صندوق‌ها به عنوان نخستین مجموعه تشکر کنم.

وی تاکید کرد: هماهنگی ثبات بازار سرمایه و هم هماهنگی بیشتر برای عدم فروش بیشتر حقوقی‌ها که از جمله درخواست‌های ایمیدرو بوده مورد حمایت سازمان بورس است.

رییس سازمان بورس توضیح داد: بازارگردان در واقع سقف و کفی برای تقاضا و عرضه تعیین می‌کند و در قیمت‌های میانه خرید و فروش انجام می‌گیرد که اگر بازار از تعادل خارج شود بازارگردان وارد عمل می‌شود. من پیشنهاد می‌کنم از اوراق اختیار فروش تبعی برای اطمینان بخشی و مدیریت عرضه سهام بدون هزینه کردن پول استفاده شود.

پورابراهیمی: تشکیل بازارگردان جای تقدیر دارد

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به اینکه رویکرد جدیدی که در اقتصاد ایران در حال شکل‌گیری است هم نوعی فرصت و هم نوعی تهدید است، توضیح داد: فرصت از این لحاظ که از بانک محوری تغییر نگرش داده‌ایم و به سمت بورس و بازار سرمایه سوق پیدا کرده‌ایم.

وی افزود: برآورد ما تولید روزانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در اقتصاد کشور است که عدد بسیار سنگینی است یعنی اگر ۱۵۰۰ میلیارد تومان جذب نقدینگی نداشته باشیم این رقم روانه فعالیت‌هایی می‌شود که به هر بخشی وارد شود چالش جدی برای اقتصاد ایجاد خواهد کرد بنابراین اقدامات اخیر دولت و بازار سرمایه فرصتی استثنایی برای همه ماست.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه اگر روند رو به رشد شاخص قیمتی با واقعیت‌های اقتصادی کشور همخوانی نداشته باشد فضای خاصی را برای مجموعه اقتصاد، صنعت و شرکت‌ها ایجاد می‌کند که نتیجه منفی به دنبال خواهد داشت، تاکید کرد: تعریف پروژه‌های جدید می‌تواند در جذب سرمایه‌ها موثر عمل کند.

وی افزود: انتظار ما این است که شرکت پروژه‌ها تعریف شود و در جلسه غیرعلنی با وزیر اقتصاد هم به مساله عرضه اولیه از طریق تعریف پروژه‌ها تاکید داشتیم.

پورابراهیمی بیان کرد: پیشنهاد مشخص ما این است که برنامه جامع ایمیدرو برای تعریف پروژه‌ها در شش ماهه دوم در دستور کار وزارت صمت قرار بگیرد، ضمن اینکه اقدامات ایمیدرو در این راستا مورد تایید ماست.

وی ادامه داد: باید همه شرکت‌ها موظف به ایجاد بازارگردان شوند و در همین راستا با توجه به ظرفیت‌هایی که شرکت‌های اصلی و بزرگ معدنی در اختیار دارند در امر بازارگردانی بسیار موفق عمل خواهند کرد.

پورابراهیمی تاکید کرد:‌ از این به بعد بخشی از منابع حاصل از عرضه اولیه شرکت‌ها در بورس، به عنوان سهم سبدگردانی بلوکه و در اختیار سبدگردان قرار خواهد گرفت.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: این خبر بسیار خوبی برای بازار سرمایه است که مجموعه ایمیدرو و وزارت صمت در قالب تکالیف شرکتی یا در قالب صندوق مشترک تلاش دارد تا از سهام خود حمایت کند.

وی افزود: بازار سرمایه ایران یک ویژگی دارد و آن اینکه تقریبا ۸۰ درصد از مالکیت سهام شرکت‌های بورسی ما در اختیار حقوقی‌هاست و تقرییبا ۲۰ درصد از آن سهام شناور است، موضوعی که در هیچ جای دنیا نمونه آن وجود ندارد؛ در چنین شرایطی حقوقی‌ها در صورت ریزش بازار می‌توانند ورود کرده و بازار را تحت کنترل درآورند.

پورابراهیمی همچنین خبر داد: روز دوشنبه جلسه مهمی با حضور وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و بورس و کمیسیون‌های تخصصی مجلس در دفتر ریاست مجلس برگزار و راهکارهای تقویت بازار سرمایه به تصویب خواهد رسید.

قالیباف اصل در ادامه عنوان کرد: شرکت سهامی عام پروژه ابزار بسیار خوبی است، با سرمایه شروع کار که ۶۰ تا ۷۰ درصد آن در بورس به فروش می‌رسد، می‌توان پذیره نویسی کرد و از همان ابتدای شروع پروژه سهامداران می‌توانند در کنار مراحل اجرا قرار بگیرند، بر این اساس شرکت سهامی عام هم می‌تواند بر روی سرمایه تامین مالی کند و هم بعدها با انتشار اوراق بدهی کار را ادامه دهد.

رییس هیات عامل ایمیدرو هم در پایان خبرداد: شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های ایمیدرو اولین شرکت سهامی عام پروژه را تشکیل داده است

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: