کد خبر: ۸۶۳۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
تعداد بازدید: ۲۹۵
طبق اعلام مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، با توجه به مشکلات موجود در بازار خودرو و ضرورت افزایش عرضه برای مدیریت این بازار، براساس ظرفیت تولید دو خودروساز اصلی، ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو در شش ماهه دوم سال در قالب فروش فوق‌العاده به بازار عرضه خواهد شد که طبق این برنامه برای گروه صنعتی ایران‌خودرو ۱۱۰ هزار دستگاه و شرکت سایپا ۴۲ هزار دستگاه خودرو تعیین شده است.

برای ایران‌خودرو ۱۱۰ هزار دستگاه و سایپا ۴۲ هزار دستگاه خودرو تعیین شده استبه گزارش خبرداغ ، سهیل معمارباشی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با تصمیمات اتخاذ شده در جلسه اخیر کمیته خودرو (که روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد)، اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود در بازار خودرو و ضرورت افزایش عرضه برای مدیریت این بازار، در طی این جلسه تصمیم گرفته شد فروش‌های فوق‌العاده با تحویل حداکثر یک تا سه ماهه افزایش یافته و به صورت منظم انجام شود که این مسئله مورد تاکید ویژه سرپرست وزارت صمت بوده است که براساس آن اجرای طرح فروش فوق العاده ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو در شش ماهه دوم سال جاری با اولویت افزایش عرضه در سطح بازار در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بر اساس ظرفیت تولید که از برنامه تولید خودروسازان تا آخر سال باقی مانده است، ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو در نیمه دوم سال به صورت فروش فوق العاده توسط شرکت‌های ایران خودرو و سایپا عرضه می‌شود. که در این برنامه سهم ایران خودرو ۱۱۰ هزار دستگاه و سهم شرکت سایپا ۴۲ هزار دستگاه خودرو تعیین شده است.

وی روشنگری کرد: جناب سرقینی در اعلام تصمیات اتخاذ شده در جلسه اخیر کمیته خودرو، تعداد خودروهای قابل عرضه برای نیمه دوم سال را گرد شده، ۱۵۰ هزار دستگاه اعلام کردند اما به صورت دقیق‌تر و به تفکیک شرکت‌های خودروساز طبق آنچه که اشاره شد، در مجموع ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو طی شش ماهه دوم سال ۹۹ در قالب فروش فوق‌العاده به بازار و به همان روش قرعه‌کشی عرضه خواهد شد.

معمارباشی تصریح کرد: در بررسی انجام شده از سوی نهادهای بازرسی، وزارت صمت و حتی رسانه‌ها، کسری قطعات خودروهای موجود در پارکینگ‌ها مشخص هستند. در حال حاضر تعداد خودروهای ناقص بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه است که در پارکینگ خودروسازان قرار دارند که به سبب وارداتی بودن این قطعات و عدم تامین و ترخیص به موقع آن‌ها به دلایلی که تا حدود زیادی مشخص بوده و گمرک جمهوری اسلامی و همچنین بانک مرکزی و سایر دستگاه مرتبط از شرایط این موضوع به طور کامل آگاهی داشته و مطلع هستند، امکان تجاری‌سازی خودروها وجود نداشته است.

در عرضه نشدن خودروها به بازار هیچ عمدی در کار نیست

وی افزود: به مردم عزیز کشورمان اطمینان خاطر می‌دهیم که به هیچ عنوان احتکار خودرو از سوی خودروسازان مطرح نیست و هیچگونه عمدی برای عدم عرضه به بازار وجود ندارد و به شدت این مسئله کنترل می شود و نهادهای نظارتی و بازرسی این موضوع را مورد رصد دقیق قرار داده‌اند. خودروهای موجود در کف پارکینگ‌ها اغلب متعلق به تعهدات معوق خودروسازان هستند.

مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید براینکه تحویل خودرو ناقص به مشتریان مورد تایید وزارت صمت نیست و به هیچ عنوان این اتفاق رخ نخواهد داد، گفت: در این زمینه، به دلیل عدم تکمیل و تحویل به موقع، خودروسازان مشمول پرداخت جریمه به مشتریان خود هستند. امکان دارد که قطعه‌ای از خودرو مشتری پس از پیمایش دچار معیوب یا دچار مشکل شود و در مراجعه به نمایندگی‌های خدمات فروش، نماینده به‌ آن‌ها اعلام کند که در حال حضار قطعه مورد نظر موجود نیست و مدتی زمان می‌برد تا تامین شود اما امکان ندارد که خودروی ناقص از سوی خودروساز تحویل مشتری شود.

این مقام مسئول در وزارت صمت تاکید کرد: با توجه به اینکه در شرایط حاضر عملاً امکان واردات خودرو به کشور وجود ندارد، با شرایط موجود در رابطه با تامین نیاز بازار باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

معمارباشی در رابطه با قیمت موعدتحویل خودرو به متقاضیان نیز اعلام کرد: هم اکنون فروش فوق‌العاده و همچنین شرایط فروش به صورت پیش‌فروش توسط شرکت‌ها انجام می‌شود که در فروش فوق‌العاده قیمت‌ها ثابت و براساس قیمت اعلام شده از سوی شورای رقابت در روز انعقاد قرارداد، خودرو تحویل مشتری می‌شود. در شرایط فروش به صورت پیش‌فروش نیز که به صورت تعهدات زمانی چهار تا ۱۲ ماهه و ۱۲ تا ۲۴ است، قیمت در روز تحویل محاسبه و خودرو تحویل مشتری خواهد شد.

مدیر کل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در پایان اعلاک کرد: مردم موارد شکایتی خود را می‌توانند از طریق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت صمت دنبال کنند.

ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: