کد خبر: ۸۶۰۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
تعداد بازدید: ۱۷۷
استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام با تاکید بر اینکه ناکامی آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی قابل پیش‌بینی بود، گفت: اروپایی‌ها نشان دادند که به دنبال سازش و حفظ برجام هستند.

ناکامی آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران قابل پیش‌بینی بود/ آخرین تیر ترامپ به سنگ خوردبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، شب گذشته منابع دیپلماتیک اعلام کردند که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت رای نیاورده است. این منابع اعلام کردند که تنها جمهوری دومینیکن در اعلام رای مثبت به این قطعنامه با آمریکا همراه شده است. بر این اساس چین و روسیه به این قطعنامه رای منفی و ۱۱ عضو دیگر شورای امنیت نیز به آن ممتنع رای داده‌اند، اتفاقی باید از آن به عنوان شکست سنگین ترامپ در آستانه انتخابات یاد کرد، در واقع به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل آخرین تیر ترامپ برای پیروزی در انتخابات و تنگ کردن حلقه فشار بر ایران به سنگ خورده است.

در همین رابطه گفت‌‌وگوی استاد دانشگاه بیرمنگام با ایلنا را می‌خوانید:

ویلیام اسکات لوکاس استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام است‌. وی به صورت تخصصی در حوزه سیاست خارجه آمریکا تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا و شکست قطعنامه ضدایرانی این کشور در شورای امنیت مطرح کرد.

تلاش ترامپ برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی با شکست مواجه شد
 
ویلیام اسکات لوکاس در ابتدا در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی گفت: دلیل این اقدامات تنفر ترامپ از برجام و دستاوردهای اوباما  است، او به دنبال آن است تا بتواند توافقی جدید با ایران قبل از انتخابات منعقد کند و این پیروزی را برای خود ثبت کند و یا اینکه نظام در ایران تغییر کند. تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی هم در راستای حفظ فشار بر ایران و یا شاید افزایش فشار حداکثری موجود بر ایران بود که با شکست مواجه شد.
 
ناکامی آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی قابل پیش‌بینی بود
 
وی در ادامه افزود: این تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی نافرجام بود چراکه آمریکا در زمان ترامپ از اروپا فاصله گرفت و علاوه بر چین و روسیه، اروپایی‌ها هم بارها مخالفت خود در زمینه تحریم‌ها را به آمریکا نشان دادند برای همین هم این نتیجه قابل پیش‌بینی‌ بود.
 
اروپایی‌ها به دنبال سازش و حفظ برجام هستند
 
استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام گفت: از ابتدا هم بعید بود که ایالات متحده بتواند تحریم‌های تسلیحاتی را علیه ایران تمدید کند. اروپایی‌ها به دنبال سازش و حفظ برجام هستند و روسیه و چین هم می‌توانند هرگونه اقدام شورای امنیت علیه ایران را مورد مخالفت قرار دهند و آن را رد کنند که این کار را هم کردند. 
 
توافق با چین نمی‌تواند همه مشکلات اقتصادی ایران را حل کند
 
ویلیام اسکات لوکاس در مورد توافق ایران و چین گفت: این توافق به تنهایی همه مشکلات ایران را حل نمی‌کند. تحت تاثیر تحریم‌ها صادرات ایران کم شده است و ارزش واحد پول ایران کاهش پیدا کرده است بر همین اساس هم مشکلات تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال در ایران وجود دارد. بنابراین این توافق به تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات ایران را حل کند.
 
تحریم‌ها شرایط مبارزه با کرونا را در ایران سخت کرده است
 
وی در مورد شیوع گسترده کرونا در ایران  و نقش تحریم‌ها در این اپیدمی گفت: تحریم‌ها بر شیوع کرونا تاثیر گذاشته است. تحریم‌های آمریکا توان پزشکی ایران را از طریق ممنوعیت مستقیم واردات دارویی و تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه کرده است. پیچیدگی تحریم‌ها بر توانایی انجام معاملات مالی برای واردات موارد لازم توسط ایران تأثیر گذاشته و شرایط را سخت کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: