کد خبر: ۸۶۰۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
تعداد بازدید: ۴۳۴
سرپرست وزارت صنعت معتقد است این وزارتخانه در کنترل قیمت خودرو موفق بوده اما غیرقابل پیش بینی بودن رشد نرخ ارز باعث عدم تحقق وعده کاهش قیمت خودرو شده است و می‌گوید اگر اقتصاد کشور تنظیم شود و قیمت همه کالاها متعادل شود، قیمت خودرو نیز متعادل خواهد شد.

پیش بینی سرپرست وزارت صنعت در مورد کاهش قیمت خودروبه گزارش خبرداغ به نقل از فارس : سرپرست وزارت صنعت معتقد است این وزارتخانه در کنترل قیمت خودرو موفق بوده اما غیرقابل پیش بینی بودن رشد نرخ ارز باعث عدم تحقق وعده کاهش قیمت خودرو شده است و می‌گوید اگر اقتصاد کشور تنظیم شود و قیمت همه کالاها متعادل شود، قیمت خودرو نیز متعادل خواهد شد.

حسین مدرس خیابانی افزود: شرایط محیطی در اردیبهشت ماه با شرایط محیطی حالا کاملا متفاوت است.  ما آن زمان به موفقیت رسیدیم، آن موقع برای ۲۵ هزار دستگاه خودرو، ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند اما هفته پیش برای ۱۵ هزار دستگاه خودرو ایران خودرو فقط ۲۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند. یعنی کاسب‌ها کمتر شده‌اند و قیمت‌ها واقعی‌تر شده است.

بیشتر بخوانید:

سهام کدام شرکت‌ها امروز بیشترین صف‌های خرید و فروش را داشتند؟

وی عنوان کرد: قیمت ورق فولاد و مواد پتروشیمی بر اساس نرخ بورس تعیین می‌شود که بر قیمت تمام شده خودرو تأثیرگذار است. در عین حال بر احتکار خودرو در پارکینگ‌ها نیز نظارت شد. جمع این اقدامات باعث کاهش قیمت خودرو شد. این مسئله تا زمانی ادامه داشت که قیمت ارز تکان نخورده بود. حالا اقتصاد کشور جابه‌جا شده است، با شرایط آن روز، آن اقدامات خوب بود، اگر آن کارها انجام نمی‌شد حالا باید چه کار می‌کردیم؟ هنوز هم باید ۱۰ میلیون نفر برای ۳۰ هزار خودرو ثبت‌نام می‌کردند.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: نرخ ارز حالا به ۱۸ هزار تومان رسیده و اگر قیمت خودرو را با این رقم مقایسه کنیم مشخص می‌شود که نرخ‌ها چقدر باید باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که قیمت خودرو باید به سمت آزادسازی حرکت کند؟ گفت: با توجه به اینکه خودروسازان بزرگ دارای شبکه انحصار هستند، آزادسازی قیمت خودرو مورد درخواست ما نیست. نمی گوییم که با این موضوع موافقیم یا مخالفیم، ولی درخواست ما واقعی سازی قیمت خودرو است.

مدرس خیابانی تصریح کرد: در حال حاضر خودروسازان محصولاتشان را زیر قیمت تمام شده عرضه می کنند. درخواست ما این است که شورای رقابت، سازمان حسابرسی یا هر نهاد نظارتی، اسناد و مدارک خودروسازان را بررسی کنند و حداقل با فروش با قیمت تمام شده موافقت کنند. نمی‌توان انتظار داشت که خودروسازان، خودرو تولید کنند و تیراژ را افزایش دهند ولی محصولاتشان را زیر قیمت تمام شده عرضه کنند. آزادسازی قیمت‌ها نه، ولی با واقعی شدن قیمت موافقیم و درخواست ما این است.

وی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما برای بازار خودرو چیست؟ می‌توانید زمانی را اعلام کنید که مردم بدانند تا چه زمانی قیمت خودر در بازار متعادل خواهد شد؟ تصریح کرد: می‌توانم بگویم آن اتفاقی که در خرداد ۹۹  برای خودرو افتاد و افزایش قیمت غیر متعارف که نسبت به بقیه کالاها داشت، دیگر اتفاق نخواهد افتاد. اگر اقتصاد کشور تنظیم شود و قیمت همه کالاها متعادل شود، قیمت خودرو نیز متعادل خواهد شد.

وی افزود: برای خودرو یک اتفاق دیگری افتاده بود. عده‌ای سفته‌بازی و کاسبی می‌کردند، حالا ما تلاش می‌کنیم قیمت واقعی را به کارخانه بدهیم. البته خودروساز نیز مؤظف است با داخلی‌سازی، هزینه‌های تولید را کاهش دهد، دارایی‌های غیر مالی‌اش را بفروشد، شرکت‌های اضافی را بفروشد. پرداختی‌های غیرمتعارف را قطع کند و بهره‌وری خود را افزایش دهد. خودروساز هم باید قیمت تمام شده خودرو را کاهش دهد.

او عنوان کرد: به الزام فروش خودرو در بازار، ۱۰ درصد بالاتر از نرخ کارخانه اعتقادی ندارم. از بگیر و ببند، خودرو بیرون نمی آید بلکه عرضه باید افزایش یابد.

مدرس خیابانی متذکر شد: الان واردات متوقف است ولی مادام‌العمر که متوقف نیست، بالاخره خودروساز باید بتواند رقابت کند. الان بهترین فرصت برای اثبات خودروسازان است تا کیفیت تولیداتشان را افزایش دهند و بهره‌وری خود را بالا ببرند، در فرصت تحریم باید خودروسازان ما روی پای خود بایستند. سال‌هاست خودروسازها به یک شمع تکیه داده‌اند، تا کی می‌خواهند مانند بچه‌ تاتی تاتی کند؟ باید بزرگ شوند. طی دو سال اخیر که خودروسازان خارجی از ایران رفته‌اند، خودروسازان ما تقریباً هویت مستقلی پیدا کرده‌اند.

 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: