کد خبر: ۸۵۸۲۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
تعداد بازدید: ۲۴۷
استاد علوم سیاسی آمریکایی تاکید کرد که چین تمایلی به پیروی از قوانین آمریکا ندارد و توافق ایران و چین می‌تواند انزوای ایران را بشکند.

چین دیگر تمایلی به پیروی از قوانین آمریکا ندارد/ فقدان تحریم‌ها می‌توانست به مقابله بهتر ایران با کرونا کمک کند/ ایران می‌تواند انزوای خود را بشکندبه گزارش خبرداغ، متیو آنتونی استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل آمریکا است. وی سال‌ها در حوزه‌های روابط بین‌الملل و جنگ و قوانین بشر‌‌دوستانه تحقیق و بررسی کرده‌ است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود پیرامون تنش‌ها پرداخت.

ایران می‌تواند با توافق با چین انزوای خود را بشکند

چین دیگر تمایلی به پیروی از قوانین آمریکا ندارد

متیو آنتونی در ابتدا در مورد توافق ایران و چین گفت: قابل درک است که ایران و چین چنین توافقی را دنبال می‌کنند. به خاطر بقای اقتصادی در مقابل تحریم‌های تحت هدایت ایالات متحده، ایران باید انزوای خود را بشکند. این توافق فرصتی برای ایران است به نظر می‌رسد چین دیگر تمایل به اطاعت و پیروی از قانون و نظم بین‌المللی تحت تسلط ایالات متحده ندارد.

توافق ایران و چین باعث تضعیف رژیم تحریم‌ها می‌شود

وی در ادامه تاکید کرد توافق و همکاری میان ایران و چین باعث تضعیف رژیم تحریم‌های ایالات متحده می‌شود.

این استاد دانشگاه در ادامه اضافه کرد: مخالفت ایدئولوژیک شدیدی با دولت‌هایی مانند ایران از طرف حزب جمهوری‌خواه و سیاست خارجی ایالات متحده وجود دارد. دولت آمریکا حتی در صورت عدم دستیابی به اهداف خود از طریق تحریم‌ها، این سیاست را ادامه می‌دهد. اما هزینه‌های این فشارها را مردم عادی در کشورهایی که مورد هدف قرار می‌گیرند، متحمل می‌شود، مردم در کشورهای تحریم شده قربانی می‌شوند. بنابراین انگیزه‌ای برای تغییر این سیاست وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: 

زیباکلام: مردم به ظریف رأی نمی‌دهند

عدم وجود تحریم‌ها می‌توانست به مقابله بهتر ایران با کرونا کمک کند

وی همچنین در مورد تاثیر تحریم‌ها بر شیوع کرونا در ایران گفت: از نظر من، تحریم‌های تحمیل شده توسط ایالات متحده ارتباط مستقیمی با شیوع کروناویروس در ایران ندارد. با این حال، در صورت عدم وجود تحریم‌ها، من تصور می‌کنم یک اقتصاد قوی‌تر و مقاوم در  ایران شکل می‌گرفت و سیستم بهداشت عمومی می‌توانست عملکرد بهتری در مقابله با کرونا داشته باشد. با این وجود، مانند همه کشورها، مدیریت شرایط بحرانی در کروناویروس به کارآیی دولت‌ها بستگی دارد.

برجام نیاز به مذاکره مجدد دارد

متیو آنتونی همچنین در مورد ادامه برجام گفت: من شک دارم که نسخه فعلی برجام بتواند زنده بماند. حتی اگر دونالد ترامپ انتخابات را از دست بدهد، رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده  (احتمالاً جو بایدن) در رابطه با ایران با وضعیت سختی روبرو خواهد شد. حتی اگر جمهوری‌خواهان اکثریت خود را در مجلس سنا از دست بدهند، بازهم می‌توانند مانع از بهبود روابط شوند حتی دموکرات‌ها هم معتقدند در مورد برجام با توجه به اتفاقات رخ داده نیاز به مذاکره مجدد است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: