کد خبر: ۸۵۷۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱
تعداد بازدید: ۲۵۴
رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای بررسی قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران دارید، گفت: درباره چگونگی حرکت این پیش‌نویس از نماینده ایالات متحده بپرسید.

پاسخ رئیس شورای امنیت درباره تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران: از آمریکا بپرسیدبه گزارش خبرداغ ، کریستف هاسگن نماینده دائم آلمان در سازمان ملل متحد که ریاست شورای امنیت در ماه ژوئیه را برعهده دارد، روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: شما می‌توانید کلی کرافت سفیر آمریکا را ببینید و از او درباره برنامه آنها برای چگونگی طرح قطعنامه جویا شوید.

این اظهار نظر می‌تواند به معنای آن باشد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا حداقل به زودی در شورا طرح نخواهد شد و آمریکایی‌ها نتوانسته‌اند موافقت اعضا را به دست آورند.

 

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از حدود چهار ماه برای نخستین بار به صورت حضوری و در فضایی بزرگتر از محل همیشگی شورا برگزار شد.

هاسگن در ابتدای اظهارات خود گفت «نشست‌های مجازی نمی‌تواند جایگزین دیپلماسی حضوری شود» و ابراز امیدواری کرد بتوانند نشست‌های دیگری را هم به این صورت برگزار کنند.

وی البته تاکید کرد تصمیم گیری در این باره بر اساس مقررات شهر نیویورک در ارتباط با مقابله با ویروس کرونا و همچنین موافقت همه اعضا انجام خواهد شد.

آلمان به همراه روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران همچنان عضو برجام هستند و معتقدند این توافق بین‌المللی باید حفظ شود.

اگرچه اروپایی‌ها مغلوب فشار آمریکایی‌ها شده‌اند و به تعهدات خود در قبال برجام و رسیدن منافع اقتصادی به ایران عمل نکرده‌اند اما در لفظ و مواضع سیاسی همواره بر حفظ توافق هسته‌ای تاکید دارند.
پیش از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از برجام، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با سفر به واشنگتن از دولت فعلی آمریکا خواستند تا به چندجانبه‌گرایی احترام بگذارند اما توفیقی در این زمینه به دست نیاوردند.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در تیرماه سال ۱۳۹۴ میان جمهوری اسلامی ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا به نمایندگی از کشورهای عضو به امضا رسید.

آنتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل متحد همواره این توافق را حاصل موفقیت دیپلماسی چندجانبه‌ و حافظ پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی دانسته و از همه کشورهای عضو این سازمان خواسته است برای حفظ آن تلاش کنند.

ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: