کد خبر: ۸۵۷۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
تعداد بازدید: ۳۱۷
مدیرعامل تیم فوتبال استقلال گفت: من برای باشگاهم هر کاری لازم باشد می‌کنم و خیلی دنبال جایگاه نیستم.

سعادتمند: باید با استراماچونی رودررو حرف بزنمبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرورزشی: در بدو ورود به باشگاه استقلال حتی زیر کفش‌های‎مان را ضدعفونی کردند که کار درستی هم بود. به هر حال به ساختمان باشگاهی می‌رفتیم که به روایتی ۱۳ و به روایتی ۹ کرونایی دارد. وارد اتاق احمد سعادتمند که شدیم با برخورد گرم و صمیمانه شخص مدیرعامل و شهرام عظیمی معاون محترم باشگاه مواجه شدیم. خبرورزشی در این چند ماه انتقاداتِ گاهی تند هم از سعادتمند داشته، اما برخورد مدیرعامل آبی‌ها حرفه‌ای و گرم بود. طی مدت نزدیک به یک ساعت که مشغول گفتگو با ایشان بودیم می‌شد صداقت را در کلام احمد سعادتمند و البته کمی احتیاط، که شاید ملزومات مدیریت در باشگاه بزرگی، چون استقلال باشد، حس کرد. ما سعی کردیم تمام سؤالاتی که در ذهن خودمان، خوانندگان عزیز خبرورزشی و البته هواداران فهیم استقلال بود را بپرسیم، اما خب سر سعادتمند شلوغ بود و یک بخش از سؤالات ماند برای مصاحبه بعدی. گفت‌وگوی صریح ما با مدیرعامل باشگاه محبوب استقلال پیش روی شماست.

شما در شرایط سختی مدیریت باشگاه استقلال را پذیرفتید که کمتر مدیری آن را می‌پذیرفت! فکر می‌کردید سختی‌های کار در استقلال تا این اندازه زیاد باشد یا سختی کمتری را برای خودتان متصور بودید؟

ما ایرانی‌ها مردان روز‌های سخت هستیم. این از دیرباز در سابقه مردمان این سرزمین بوده و همچنان هم پابرجاست. فکر می‌کنم باشگاه استقلال استحقاق این را دارد که یک تیمِ کاری قوی بیایند و این مشقات و سختی را تبدیل به موفقیت کنند و شدنی هم هست. می‌توان این وضعیت را تحمل کرد. از قبل می‌دانستم و اینکه بگوییم من نمی‌دانستم و حالا متوجه شدم نقطه ضعف مدیر را می‌رساند. نه! من می‌دانستم و از وقتی که در هیئت‌مدیره باشگاه استقلال کار می‌کردم به تمام این مشکلات واقف بودم، اما شاید در بدترین زمان ممکن آمدم. درباره این بدترین‌ها هم می‌توان به کرونا اشاره کرد و هم به تحریم‌هایی که هر روز بدتر می‌شود و هم به قیمت ارز که هر روز بالا و بالاتر می‌رود...

... یعنی هر روز پکیج تان کامل‌تر می‌شود؟!

بله! متأسفانه این وضعیت باعث شده تا یک پکیج کامل از مشکلات را در این مدت داشته باشم.

در طول همه این سال‌ها هر بار مدیران جدید به باشگاه آمدند وقتی حرف از بدهی و معضلات اینچنینی شد از مدیران قبلی و اسناد مالی پرداخت نشده گله‌مند بودند ولی شما ظرف این سه ماه هرگز برای توجیه مشکلات باشگاه سراغ این بحث نرفته اید یا حداقل کمتر رفته‌اید!

اولاً من نهایت احترام را برای همه مدیران باشگاه از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی تا الان قائل هستم. همه تلاش کرده‌اند و زحمت کشیده‌اند. شاید اگر مشکلاتی هم برای آن عزیزان به‌وجود آمده بر اساس اقتضای آن زمان بوده است. گاهی شما مجبور می‌شوید کاری را در برهه‌ای انجام بدهید که ما هم در این یکی دو ماهه انجام داده‌ایم. من برای همه آن‌ها احترام قائلم.

اگر بخواهید ظرف این سه ماه نمره‌ای به خودتان بدهید چه نمره‌ای می‌دهید؟

صادقانه بگویم که هرگز به خودم نمره نمی‌دهم و دیگران هستند که باید به عملکرد من نمره بدهند. آن‌هایی که نقد منصفانه دارند باید به من نمره بدهند.

در حال حاضر پرونده‌های اورژانسی بدهی‌های خارجی تان به چه ترتیب است؟

این معضل همیشه در فیفا گریبانگیر باشگاه استقلال بوده و ادامه هم دارد. ما در حال حاضر ۳، ۴ پرونده سنگین داریم که یکی از آن‌ها مربوط به آقای شفر است و یکی مربوط به بویان. یکی در رابطه با باشگاه پاختاکور و ایسماست و یکی دو پرونده دیگر خرده‌ریز هم هست...

پرونده استراماچونی در چه وضعیتی است؟

استراماچونی در فیفا طرح دعوی کرده با حجم بسیار بالا و البته رقم خیلی بالا که در آن رابطه هم دنبال راهکاری هستیم تا این موضوع را هم با تعامل رفع و رجوع کنیم.

خودتان به ایتالیا می‌روید؟

بالاخره باید مذاکراتی انجام شود. برای هر توافقی، هر مذاکره یا اقاله‌ای باید دور میز نشست و این اتفاق چه در ایران و چه در جای دیگر باید اتفاق بیفتد. قطعاً نشستی در این زمینه خواهیم داشت و باید رودررو با استراماچونی حرف بزنیم.

وزارت ورزش شما را منصوب کرده و این مشکلات هم هیچ یک مربوط به دوران شما نبوده است. بقیه هم از جای دیگری نیامده‌اند. الان این همه بدهی روی دوش شماست. از یک‌طرف باید پاسخگوی هواداران باشید، نتایج هم هست! یک نفر می‌گوید از لیگ کنار بکشید و یکی حرفی دیگر می‌زند.

ما بالاخره مشکلات را می‌دانستیم. با شناسایی و علم به این مسائل آمدیم و قطعاً باید سعی کنیم که مشکلات را برطرف کنیم.

به بحث روز هم بپردازیم. موضوع ۲۵ درصد کرونایی‌های یک تیم را در قواعد و قوانین فوتبال می‌توان گنجاند؟ می‌توان تمرین تاکتیکی را بدون ۶ یا ۸ نفر انجام داد؟

ما نمی‌دانیم این پروتکل را چه کسی نوشت؟ ولی کسی که نوشته باید حتماً از صاحب‌نظران ورزشی نظرخواهی می‌کرد که قطعاً انجام شده و ما هم به آن‌ها احترام می‌گذاریم و به پروتکل‌ها هم اهمیت می‌دهیم و باید اجرا کنیم. اولاً امیدوارم این بیماری از دنیا برود و دوم اینکه این ۲۵ درصد اصلاً برچه مبنایی و چه معیاری عنوان شده است؟ اگر ۲۵ درصد از تعداد بازیکنان باشد باز غمش خوردنی است ولی شما می‌گویید از کل تیم! مثلاً خدمات تیم نباشد می‌توان یک نفر دیگر را گذاشت که خدمات بدهد ولی اگر دو دروازه‌بان اول و دوم تان کرونا بگیرند چه کسی می‌رود درون دروازه؟ یا اگر سرمربی کرونایی شود چه کار می‌توان کرد؟ این‌ها نفرات اثرگذاری در تیم هستند. این نیاز به بازنگری جدی دارد. از همه این‌ها گذشته، چون جان انسان‌ها خیلی خیلی مهم است باید پیش‌بینی می‌شد که این بیماری خطرناک است. ما همه از ماسک استفاده می‌کنیم و هر ۹ دقیقه یک نفر از هموطنان‌مان از بین می‌رود. از روز گذشته تا الان ۲۰۰ نفر فوت کرده‌اند.

شما شهریور باید در آسیا بازی کنید ولی الان لیگ رو به تعویق می‌رود؟

این دیدگاهی بود که به نظر می‌رسید با گرمای هوا موج کرونا کم می‌شود و به روز‌هایی رسیدیم که تلفات به روزانه ۳۰ نفر تقلیل یافت. ولی این بیماری باز هم رو به اوج گذاشت و هنوز واکسنی هم برایش ساخته نشده است.

اما روز‌هایی بود که برخی گفتند جان مهمتر از جام است. شاید این سؤال پرسپولیسی‌ها باشد که اگر تیم استقلال هم صدر جدول بود باز هم کادر فنی و مدیریتی تان می‌گفتند لیگ تعطیل شود؟

ما اگر در همین بازی با پارس جنوبی جم ۳ امتیاز را می‌گرفتیم کجای جدول بودیم؟ پارس جنوبی در این سه ماه اخیر به لحاظ مدیریتی و مالی چه مشکلاتی داشته است؟ البته همه مشکل داریم ولی با نهایت احترام برای پارسی‌ها این بازی خیلی برای ما سخت نبود و حتی فرار از این بازی به صلاح ما نیست. به ویژه برای تثبیت‌مان در جدول. یک زمان هست می‌گوییم با سپاهان در اصفهان بازی داریم یا با تراکتور در تبریز که حساس است یا بازی بیرون از خانه دارید با تیمی از بالای جدول.

اما الان پارسی‌ها معتقدند دیاباته نبوده، مطهری نبوده و سیاوش یزدانی در این دیدار نبوده و بخت برد داشتند.

نه برای تیم بزرگی مانند استقلال نبود دو، سه بازیکن ضربه یا لطمه‌ای به کل تیم محسوب نمی‌شود.

اما قبول دارید که اتهام بزرگی به شما زده شد؟

ببخشید اگر ما نمی‌خواستیم برویم چرا پرواز ۱۵۷ نفره را برای ۳۸ نفر چارتر کردیم!

اتفاقاً این سؤال مطرح است که چرا برای اهواز چارتر نکردید؟ شما که می‌دانستید وضعیت قرمز است. بازی در اهواز است. اولین بازی است گرچه برگشت‎تان را چارتر کردید.

وقتی به ما توصیه می‌شود که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم توقع داریم بقیه ارگان‌ها هم پروتکل‌ها را رعایت کنند. ضمن اینکه اگر قرار باشد در جلسات با فاصله یک متری با هم بنشینیم و در تاکسی بیشتر از ۳ نفر مجاز به سوار شدن نیستند و این در مترو و اتوبوس هم رعایت می‌شود چرا در هواپیمایی این رعایت نمی‌شود؟!

اما هواپیمایی جوابیه‌ای به شما داد؟

ببینید ما آنجا یک اشتباه کردیم. ما تعداد بلیت بیشتری خریدیم و باید کارت پرواز می‌گرفتیم و برای هر دو نفر یک صندلی می‌بود و فضا برای نشستن بچه‌های ما بیشتر می‌شد. این را قبول دارم ولی، چون اولین پرواز ما در این دوران بود تصور نمی‌کردیم که کیپ تا کیپ مردم را کنار هم بنشانند. آنچنان که در برگشت این کار را کردیم و چارتر گرفتیم.

چرا رمضانی سرپرست تیم تان گفت ما پروتکل‌ها را رعایت نکردیم، چون می‌دانستیم که شو (show) است! چرا این ملاحظات رعایت نشد؟

من می‌پذیرم که باید این موارد را رعایت نکردیم.

مثل عکس تیمی؟

بله! هر موضوعی که باعث حفظ جان بچه‌های تیم‌مان شود را باید رعایت کنیم.

دیگر تیم‌ها در صف اولیه برای عکس تیمی با فاصله ایستاده‌اند ولی استقلالی‌ها دست در گردن هم بودند؟

این وقتی بود که موضوع در این دو سه روزه مطرح شد! البته در دیدار‌های قبلی هم ببینید که آیا بقیه تیم‌ها هم باز باز ایستاده‌اند؟ این‌طور نیست! اینکه پارسی‌ها فهمیدند استقلال به جم نمی‌رود عکس‌شان را باز باز گرفتند تا بگویند ما رعایت می‌کنیم! یعنی الان مشکل ما فقط گرفتن عکس تیمی است؟ وزارت بهداشت می‌گوید استان بوشهر وضعیت قرمز دارد. قرمز یعنی چی؟ من این معنی قرمز را نمی‌فهمم! وقتی قرمز است بازی کردن در آن معنی ندارد؟ من واقعاً نمی‌دانم چیست؟ به من بگویند که زرد چیست؟ سفید چیست و قرمز چیست؟ شورای تأمین یک استان به ما اجازه نمی‌دهد در هتلی که تازه‌ساز هم هست مستقر شویم. ما می‌خواستیم در شهری که بازی داریم هتل بگیریم. چرا باید ۴۰ کیلومتر بیرون‌تر هتل بگیریم. ما باید در شرایط قرمز بازی می‌کردیم!

چرا بازی را در شهر‌های همجوار برگزار نکردند مثلاً بازی با فولاد؟

این حرف خود ماست. وقتی بازی بدون تماشاچی است چه اصراری است که در منطقه قرمز بازی کنیم!

شما گفته بودید من خودم بوکسور بودم و هر زمان که بیشتر عصبانی شوید بیشتر مشت می‌خورید. وقتی خودتان چنین تجربه‌هایی دارید چطور است که در استقلال چشمی، دانشگر، یزدانی و غلامی و... این قدر عصبانی هستند؟

ما قطعاً در عصبانیت نتیجه عکس خواهیم گرفت. این طبیعی است. در ورزش هرچه عصبانی‌تر شوید نتیجه عکس خواهید گرفت و نتایج مثبت به دست نخواهید آورد. بنابراین من خیلی با عصبانیت موافق نیستم بلکه با قدرت، انگیزه و نشاط خیلی موافقم. وقتی ما حس کنیم که تیم‌مان ۱۰ نفره است و من هم کارت زرد دارم بروم یک کارت بی‌دلیل بگیرم و تیم‌مان را ۹ نفره کنم، آن‌هم در هوای ۴۴ درجه اهواز، دیگر نباید انتظار برد داشته باشم. در صورتی که حداقل آن بازی برای ما مساوی بود.

کمیته انضباطی ندارید؟

کمیته انضباطی ما در هفته آینده با حضور ۲، ۳ نفر از قضات متبحر و آگاه به مباحث ورزشی که استقلالی هم هستند، به مسائل انضباطی رسیدگی می‌کند. کمیته استیناف را هم تشکیل خواهیم داد. با عصبانیت هم اصلاً موافق نیستم. ضررش به بازیکن و باشگاه و تیم می‌رسد.

علی کریمی هم کارتی گرفت که یک نیمه از دیدار با فولاد و بازی بعدی را هم از دست داد.

وقتی فضا به سمتی می‌رود که بازی پس از سه ماه انجام می‌شود ضرورتی نداشت که داور در آن صحنه کارت قرمز مستقیم بدهد. از قبل گفته بودیم که اهواز منطقه قرمز است و این‌ها باید از سوی داور مدیریت می‌شد.

سعید آذری ادعا کرده بازیکنان استقلال در اهواز به فلافل‌فروشی رفته بودند. حسین پورحمیدی هم به آرایشگاه رفته است. چنین موضوعی را پیگیری کرده‌اید؟

سعید از دوستان خوب من است و دوستش دارم. مدیر توانمند و قابلی است...

دوست داشت مدیرعامل استقلال هم بشود؟

ایشان مدیرعامل هر جایی شود موفق می‌شود. ولی درباره این موضوع من از سرپرست تیم توضیح خواستم که اگر صحت دارد بگوید که به ضرس قاطع این موضوع را رد کرد.

الان رابطه تان با مجیدی بهتر شده است؟ چون مدتی نمی‌آمد باشگاه.

رابطه من با همه خوب است.

اما رفتار او با شما عجیب بود. آخر هم رفتید به باشگاه انقلاب و آنجا یکدیگر را ملاقات کردید؟

من برای باشگاهم هر کاری لازم باشد می‌کنم. خیلی دنبال جایگاه نیستم.

اما اتوریته مدیریتی تان چه می‌شود؟ هواداران نگران هستند که شأن مدیریت چه می‌شود؟

مرور زمان خیلی مهم است. اصلاً بحثم آزمون و خطا نیست ولی مرور زمان نشان می‌دهد که چه کسی کار می‌کند و چه کسی پول درمی‌آورد و چه کسی حرف صادقانه می‌زند. چه کسی ارتباط خوب برقرار می‌کند؟ چه کسی دلسوز باشگاه است؟ کدام فرد دروغ می‌گوید و کدام‌یک راست می‌گوید؟ این‌ها همه در مرور زمان مشخص می‌شود. شما به بچه پنج ساله هم نمی‌توانید دروغ بگویید.

اما سرانجام این رویه روی بازیکن تیم تأثیر نمی‌گذارد؟

ما الان روابط خوبی با بازیکنان تیم داریم. دوشنبه شب به ۱۳ بازیکنی که کرونایی هستند پیام مشترک ارسال کردم و بازخورد برادرانه‌ای از آن‌ها گرفتم.

چه پیامی برای‌شان ارسال کردید؟

احوالپرسی بود و اینکه جویای حال خانواده‌های‌شان شدم. گفتم با قدرت کنارشان هستم.

واقعاً ۱۳ نفر هستند؟

بله! صددرصد! ما نمی‌توانیم بیمارستان مسیح دانشوری که مرجع مبارزه با کرونا در بیمارستان‌های کشور است و همه اساتید این کار در این سه، چهار ماهه غوغا کردند و زحمت کشیدند را زیر سؤال ببریم. ما باید به آن‌ها احترام بگذاریم. وقتی در برگه نتیجه آزمایش رسمی این مرکز می‌نویسد تست مثبت یا منفی آن را می‌پذیریم. این مرکز در ایران مرجع است.

شاید این ایراد به سازمان لیگ وارد است، اما این هم نمی‌شود که هر کس برود یک جایی تست بدهد.

دقیقاً! اگر سازمان لیگ یا وزارت بهداشت می‌خواست باید مشخص می‌کرد در فلان استان فلان آزمایشگاه معتبر است و افسر بهداشتی و ناظر می‌آمدند و تست می‌گرفتند و بعد نتایج را تأیید می‌کردند. ولی من خودم الان دو بار تست دادم و منفی بوده و الان که می‌خواهم باز هم تست بدهم بدون تعارف می‌ترسم. این نیست که کرونا حتماً به ریه می‌رود یا در معده؟ این تست بالینی است و ریاضیات که نیست. ممکن است امروز یک تست مثبت اعلام شود یا فردا منفی. بنابراین این رفتار اصلاً قشنگ نبوده و نه من بلکه جامعه پزشکی هم حرف دارد که این‌گونه تست گرفتن‌ها غلط است. فرهاد مجیدی از فرودگاه به من زنگ زد و گفت ما ۱۲ نفر هستیم. ولی من گفتم با هواپیمای خالی بروید و از CIP بروید و بازی کنید و برگردید. من هم می‌آیم تا بچه‌ها فکر نکنند که بچه‌های تیم را تنها گذاشته‌ایم.

سپاهان را می‌برید در جام حذفی؟

ما باید برای برد برویم و غیر از این نیست. آن‌هم هر دو بازی لیگ و حذفی.

می‌گویند شما با قلعه‌نویی مذاکره کردید و با او برای فصل بعد بسته اید، درست است؟

من قلعه‌نویی را دوست دارم ولی سال‌هاست که ایشان را ندیده‌ام ولی یک مکالمه‌ای در این اواخر داشتیم که آقای قلعه‌نویی به من زنگ زدند. بهانه این مکالمه هم یکی از کارمندان باشگاه بود که کار‌های مالیاتی ما را انجام می‌دهند که بازنشسته شدند و آقای قلعه‌نویی از من می‌خواست که اگر می‌شود دوباره جذب باشگاه شوند که من موانع قانونی بازنشستگی را خدمتشان گفتم ولی به ایشان گفتم در موارد پروژه‌ای از ایشان استفاده می‌کنیم.

پس یعنی شما از فرهاد مجیدی حمایت می‌کنید حتی اگر در جام‌حذفی به سپاهان ببازید؟

الان فرهاد مجیدی مربی تیم ماست و من هم از ایشان حمایت می‌کنم و سیستم حرفه‌ای‌گری باشگاه باید بر این باشد که از کادر فنی خودش در حال حاضر دفاع کند.

ولی هر چند وقت یک‌بار اسم یک مربی ایتالیایی را هم وسط می‌آورند.

از همان‌هایی بپرسید که اسمشان را می‌آورند.

اما شاید برخی اوقات لازم باشد که شما موضع رسمی تان را اعلام کنید.

من رسماً تکذیب می‌کنم. نه با مربی داخلی و نه هیچ مربی خارجی وارد مذاکره نشده‌ام. از کادر فنی و سرمربی تیم حمایت می‌کنم و ما هنوز شانس کسب سهمیه را داریم و فکر می‌کنم شاید سال بعد اصلاً لیگ قهرمانان آسیا برگزار نشود. این تفکر کارشناسی خود من است. ما برای قهرمانی در جام‌حذفی شانس داریم و این شانس را هم داریم که به مرحله بعدی لیگ آسیایی برویم. مسابقاتی که قرار است در شهریور و مهر متمرکز در قطر برگزار شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: