کد خبر: ۸۵۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
تعداد بازدید: ۲۰۲
یک نماینده مجلس از ثبت نام ۵۰ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری خبر داد و گفت: حجم بالای ثبت‌نام کارگران برای این است که کارمندان حقوق‌شان را از دولت دریافت می‌کنند اما کارگران این حاشیه امن را ندارند، بنابراین این قشر هستند که باید بیمه بیکاری دریافت کنند.

۵۰ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند/ در مجلس یازدهم به دنبال اجرای سه جانبه‌گرایی واقعی در شورای عالی کار هستیمبه گزارش خبرداغ، محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره بهبود شرایط کارگران در کشور و مرتفع کردن مشکلات این حوزه که این روزها از سوی جامعه کارگری مطرح می‌شود، گفت: در حوزه ساختاری اگر بخواهیم جایگاه این حوزه را در ایران ارتقاء دهیم، باید به ساختار جایگاه اساسی کارگران که در قانون تعریف شده است، بازگردیم.

نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون ساختار کارگری، یک تشکیلات تحت عنوان شورای کارگری که برای مجموعه خودشان تصمیم‌گیرنده باشند وجود دارد به نام  شورای عالی کار که در حال حاضر هم وجود دارد.

وی ادامه داد: در قانون گفته شده است در شورای عالی کار باید سه‌جانبه‌گرایی وجود داشته باشد. کارگر، کارفرما و دولت  طبق قانون باید در این شورا حضور داشته باشند اما در حال حاضر دولت در این شورا یکه تاز است. 

پورابراهیمی با اشاره به پیگیری مطالبات کارگری از سوی کارگران و کارفرمایان گفت: کارگر یک لباس ساده و معمولی بیشتر ندارد و بیشتر در میدان است تا کارفرمایی که بواسطه جایگاه و نگرانی‌هایش وسط میدان نمی‌آید و اعتراض هم نمی‌کند. حال چرا کارگر به میدان می‌آید؛ چون چیزی ندارد بنابراین به کف میدان می‌آید و اعتراض هم می‌کند.

وی تاکید کرد: ما می‌گوییم شورای عالی کار باید به جایگاه خودش بازگردد تا سه جانبه‌گرایی مطلق داشته باشیم و منافع کارگر در آنجا حداکثر باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اصلی‌ترین اشکال ساختار نظام کارگری در کشور این است که دولت‌ها همه کاره نظام کارگری هستند و هر چی می‌خواهند می‌برند و می‌دوزند.

وی ادامه داد: در بحث سه جانبه‌گرایی امروز به دولت می‌گوییم که این مهم باید باشد؛ آن هم در ظاهر می‌گوید که من این سه‌جانبه‌گرایی را حفظ می‌کنم اما در باطن چیزی نمی‌بینیم.

نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: ما ۲ الی ۳ بار تحقیق و تفحص و سوال را در این زمینه مطرح کردیم؛ دعوای ما همیشه یکی از محورهایش همین عدم سه‌جانبه‌گرایی بود.

وی تاکید کرد: بنابراین تغییر ساختاری یعنی رسیدن به آن سه‌جانبه‌گرایی که حرف کارگر را نماینده کارگری بتواند بزند، امروز کارگر حرفش را می‌زند اما تصویبش نمی‌کنند، نمونه‌اش همین حداقل حقوق سال ۹۹ که نماینده کارگران امضا نمی‌کند، جلسه را ترک می‌کند اما صورت جلسه می‌شود!

پورابراهیمی با اشاره به اصلاح ساختار اقتصادی جامعه کارگران بیان کرد: در بحث اقتصادی هم ما دوباره با مشکلاتی مواجه هستیم، امروز کرونا، فشار تحریم و سوءمدیریت بر اقتصاد تاثیر گذاشته است، اعتقادم بر این است دولت می‌توانست از فرصت تحریم‌ها استفاده کند اما نکرد.

وی ادامه داد: با شروع کرونا رقم قابل توجهی در کشور در یکی و دوماه اخیر بیکار شده‌اند، آماری که ما داشتیم حدود ۵۰ هزار نفر در سامانه دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند که در حوزه کارگری هستند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: حجم بالای ثبت‌نام کارگران برای این است که کارمندان حقوق‌شان را از دولت دریافت می‌کنند اما کارگران این حاشیه امن را ندارند، بنابراین این قشر هستند که باید بیمه بیکاری دریافت کنند. 

وی ادامه داد: ما صحبتمان این است که در این مجلس باید اقدامات را در ساختار اقتصادی به سمت و سویی ببریم تا بستر‌های مناسبی برای حوزه‌های مختلف در این بخش داشته باشیم و به این واسطه دولت برای افزایش ظرفیت پای کار بیاید.

نماینده مردم کرمان گفت: هر واحد اقتصادی که افتتاح می‌کنیم کمک به فضای کاگری است. مگر می‌شود واحد اقتصادی ایجاد شود اما کارگری در آن مشغول به کار نشود؛ رونق اقتصادی یعنی حمایت از فضای کارگری و ایجاد رقابت بین عرضه و تقاضای نیرو کار است.

وی افزود: جمعیت کارگری در حال اضافه شدن است، اما واحد اقتصادی نداریم، خب این تقاضا بر اساس نرخ تعادلی نیست و باعث می‌شود منطق نرخ تعادلی بهم بخورد. چه زمانی می‌توانیم به آن منطق برسیم، زمانی که ظرفیت تقاضا را برای ایجاد رونق اقتصادی و کسب و کار جدید ایجاد کنیم و باید بگویم در مجلس یازدهم تمام تلاش‌مان این است که این کار محقق شود.

پورابراهیمی با اشاره به هدف‌گذاری در اقتصاد برای ایجاد وضعیت مطلوب گفت: هنگامی که به دنبال برنامه جامع اقتصادی می‌رویم، باید اقدامات میان‌مدت و کوتاه‌مدت‌مان را تعریف کنیم.

وی ادامه داد: هنگامی که برای ایجاد رونق اقتصادی با دولت سر بودجه دعوا می‌کنیم، برای همین است که بودجه را درست کنیم و این به مفهوم این است که آن را برای مقاصد اقتصادی تعریف کنیم.

نماینده مردم کرمان با تاکید بر اینکه رونق اقتصادی چیزی نیست جز افزایش ظرفیت تولید، بیان کرد: باید بنگاه‌هایی که متوقف شده‌اند را دوباره به حرکت دربیاوریم.

وی بیان کرد: برای اینکه فضای کسب و کار در کشور رونق پیدا کند، ما باید به دو سر فصل بهبود شرایط اقتصادی و تغییر در ساختار کارگری توجه کنیم که هر دو حالت کمک به کارگر است. در بخش اول مُصر هستیم که سه‌جانبه‌گرایی را اجرا کنیم چراکه این امر به رونق تولید کشور بسیار کمک می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: