کد خبر: ۸۵۲۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
تعداد بازدید: ۲۴۲
اسحاق جهانگیری:
معاون اول رییس جمهور ضمن قدردانی از عملکرد درخشان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش خصوصی زیرمجموعه این وزارتخانه در ایام شیوع کرونا گفت: اقدامات و خدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت‌های یازدهم و دوازدهم قابل مقایسه با هیچ یک از دوره‌های گذشته نیست.

خدمات وزارت ارتباطات دولت‌ یازدهم و دوازدهم با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست/ استقرار کامل دولت الکترونیک تا پایان سال ۹۹ ضروری استبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۹۹ در جلسه با مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تبریک روز جهانی ارتباطات و آرزوی قبولی طاعات در ماه‌مبارک رمضان به ویژه در ایام شبهای قدر، اظهار داشت: امیدوارم به برکت این ایام همه مشکلات و به ویژه بیماری کرونا از پیش روی ملت ایران برداشته شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه کرونا هم مردم و هم سایر بخش ها را تحت تأثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: همه برنامه های توسعه ای و امور جاری کشور امروز تحت تأثیر کرونا قرار گرفته و به عبارتی کرونا به قطب نمای اصلی سیاست گذاری و مدیریت کشور تبدیل شده است چرا که در ایام شیوع این بیماری علاوه بر توجه جدی به سلامت مردم باید در سایر بخش ها از جمله حوزه اقتصادی، تعادل ایجاد کنیم.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم فقط به مسایل روزمره مرتبط با کرونا بسنده کنیم، تصریح کرد: همه دستگاه های دولتی باید توجه داشته باشند که کرونا پدیده ای عالمگیر و نوظهور است که باید ضمن توجه به مسایل کوتاه مدت مرتبط با آن، در خصوص تغییرات ناگزیر آن نیز آینده نگری داشته باشیم و نسبت به اعمال اصلاحات در رویکردها، راهبردها و ساختارها اقدام کنیم تا بتوانیم با سیستم کارآمدتری امور کشور را پیش ببریم.

وی در ادامه با اشاره به ارائه آموزش ها به دانش آموزان و دانشجویان کشور از طریق فضای مجازی در ایام کرونا، گفت: در شرایطی که هر گونه تجمع ممنوع بود، به جهت آنکه موضوع آموزش موضوعی تعطیل پذیر نیست، استفاده از فضای مجازی در این مقطع فرصتی را فراهم کرد تا هر خانه ای به مدرسه و دانشگاه تبدیل شود. پیش از شیوع بیماری کرونا این حساسیت در مدارس وجود داشت که دانش آموزان موبایل با خود به همراه نداشته باشند اما امروز به تعبیری می توان گفت که مدرسه و دانشگاه به درون تلفن های همراه رفته است و یکی از دغدغه های کنونی، عدم دسترسی برخی خانواده ها و دانش آموزان به ابزار مورد نیاز برای آموزش از طریق فضای مجازی است که باید تلاش کنیم با فراهم کردن ابزار مورد نیاز، فرصت آموزش برای این دانش آموزان فراهم شود.

جهانگیری با بیان اینکه اتفاقات، تصمیمات و تغییرات ایام کرونا موضوعاتی ساده نیست و نمی توان در دوران پساکرونا از کنار آن عبور کرد، اظهار داشت: کرونا پیامدهایی را با خود به همراه داشت که افزایش دورکاری وکاهش شدید مصرف نفت و انرژی در جهان از جمله این پیامدهاست. در گذشته و در شرایط پیش از کرونا وقتی که کشورهای اپک تصمیم به کاهش تولید یک میلیون بشکه نفت می گرفتند این تصمیم به سرعت با تبعات اقتصادی و افزایش بهای نفت همراه می شد اما امروز که کشورهای اپک و غیراپک میزان تولید را تا ده میلیون بشکه کاهش می دهند نیز قیمت همچنان نزولی است به گونه ای که حتی برخی معتقد هستند برداشت و تولید نفت در این شرایط صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به پیش بینی ها مبنی بر اینکه با بزرگترین رکود جهانی اقتصاد در صد سال اخیر روبرو هستیم گفت: باید ابعاد اجتماعی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را متناسب با این تحولات پرشتاب شناسایی کنیم و به تقویت مزیت های نسبی در این عرصه بپردازیم. باید به سمتی پیش برویم که هم در درون جامعه دچار شکاف نشویم و هم جامعه ما با جوامع پیشرفته جهان شکاف و فاصله پیدا نکند.

دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه باید به دنبال استقرار زیرساخت های حقوقی-اجتماعی لازم برای دوران پس از کرونا باشیم، افزود: لنگرگاه تحقق همه برنامه ها و ملزومات در دوران پس از کرونا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی با تأکید بر اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئولیت مهمی برای تدوین برنامه های دقیق برای دوران پساکرونا دارد، گفت: هیچ دستگاهی نمی تواند بدون تعامل مناسب با سایر دستگاه ها و بخش ها برنامه های خود را به شکل مناسب اجرایی کند و تلاش موفق وزارت ارتباطات برای تحقق برنامه های خود نیز در گرو اجماع و تعامل با سایر بخش هاست.

جهانگیری در ادامه سخنان خود به چند نکته مهم و محوری که باید برای سال ۹۹ و حتی سالهای آینده در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد اشاره کرد و گفت: تربیت زیرساخت های فنی و حقوقی باید یکی از محورهای مورد توجه این وزارتخانه باشد.

وی همچنین توجه به توسعه برنامه های فضایی را یکی از ضرورت های این وزارتخانه برشمرد و گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با کمک دانشگاه ها موفق به طراحی، ساخت و ارسال ماهواره به فضا شده است که البته نباید به همین مقدار اکتفا شود بلکه باید از طریق تعامل با سایر دستگاه های مرتبط، به دنبال توسعه این برنامه ها و بهبود امکانات و پرتاب کننده های ماهواره باشد.

جهانگیری روند خدمات پستی در ایام کرونا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر این توانمندی، ظرفیت و زیرساخت در خدمات پستی کشور وجود نداشت و اگر امکان آموزش از طریق فضای مجازی مهیا نبود، درخواست از مردم برای ماندن در خانه کاری دشوار بود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه نه تنها کیفیت آموزش از طریق فضای مجازی پایین تر از آموزش در کلاس درس نیست بلکه بعضاً کیفیت آموزش به این شیوه بالاتر است، افزود: برخی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها می گویند که میزان انرژی و مطالعه ای که باید پیش از تدریس در فضای مجازی صرف کنند، سه برابر میزان انرژی است که برای کلاس درس نیاز دارند چرا که معتقدند آموزش در فضای مجازی به صورت شفاف انجام می شود و نحوه تدریس آن می تواند مورد قضاوت دیگران قرار گیرد.

وی افزود: خوشبختانه به لحاظ کمیت عملکرد دولت در بخش ارائه خدمات در حوزه اینترنت و فضای مجازی عملکردی قابل قبول بوده است اما کیفیت و سرعت اینترنت در برخی مناطق پایین بوده است که لازم است امکانات مورد نیاز از سوی دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فراهم شود تا این امکانات به نحو مطلوب در خدمت مردم قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه همه امکانات و ظرفیت ها متعلق به مردم کشور است و باید برای خدمت به مردم به کار گرفته شود به برخی اختلاف نظرها میان وزارت ارتباطات با برخی دستگاه ها اشاره کرد و افزود: این اختلاف نظرها باید از طریق گفتگو حل و فصل شود تا مانعی بر سرراه خدمت رسانی به مردم نباشد.

جهانگیری توسعه ظرفیت ها و منابع را از دیگر ملزومات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و گفت: در این زمینه توسعه شبکه ملی اطلاعات یکی از مهمترین موضوعات است که همواره یکی از دغدغه های دولت و نیز از موارد مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است که خوشبختانه در ایام شیوع کرونا عملکرد شبکه ملی اطلاعات درخشان بود و خدمات گسترده ای به مردم در این حوزه ارائه شد.

معاون اول رییس جمهور افزود: توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات که از نیازهای ضروری کشور است، می تواند آغاز حکمرانی نوین و دولتمداری جدید در کشور باشد و با اتکا به آن بتوانیم نظام اداری جدیدی برای کشور در نظر بگیریم.

جهانگیری افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید اقدامات و تلاش های صورت گرفته در ایام کرونا برای ارائه خدمات اینترنتی را به مردم اطلاع رسانی کند تا جامعه مطلع باشند که به چه میزان کار و تلاش انجام شده تا مردم در شرایط سخت کرونا بتوانند از امکانات اینترنت و شبکه ملی اطلاعات برخوردار باشند.

وی توسعه و تکمیل دولت الکترونیک را از دیگر ضرورت ها و نیازهای کشور برشمرد و گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۳ پروژه اولویت دار برای تکمیل دولت الکترونیک در نظر گرفته است و امیدوارم بتوانیم بر اساس هدفگذاری انجام شده دولت الکترونیک را تا پایان سال ۹۹ به طور کامل راه اندازی کنیم. توسعه دولت الکترونیک دسترسی برخط و امکان فراگیر به همه شهروندان می دهد و ضمن ایجاد شفافیت و جلوگیری از فساد، می تواند موجبات رضایتمندی مردم را نیز فراهم کند.

جهانگیری با اشاره به طرح غربالگری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در برنامه مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: طرح غربالگری و نیز استفاده از پرونده سلامت الکترونیک ۸۰ میلیون ایرانی از جمله امکانات مرتبط با دولت الکترونیک است که با اتکا به همین امکانات توانستیم روزهای سخت ایام کرونا را پشت سر بگذاریم.

وی با یادآوری پرداخت تسهیلات یک میلیون تومانی به ۲۰ میلیون خانوار بدون حتی یک مراجعه حضوری تصریح کرد: تا پیش از این روال دریافت تسهیلات نیازمند حداقل پنج شش بار مراجعه افراد به نظام بانکی بود اما در ایام کرونا مردم توانستند با ساده ترین اقدامات و از طریق ارسال یک پیامک، تسهیلات خود را دریافت کنند که تا کنون به بیش از ۲۰ میلیون خانوار پرداخت شده است.

معاون اول رییس جمهور از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان امور اداری و استخدامی و سایر دستگاه های مرتبط خواست که با جدیت تلاش کنند تا دولت الکترونیک تا پایان سال ۹۹ به صورت کامل در کشور مستقر شود و چنانچه دستگاهی همکاری و تعامل لازم را نداشت گزارش آن را اعلام نمایند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به اقتصاد دیجیتال و اینکه اقتصاد دنیا به سمت اقتصاد دیجیتال در حرکت است اشاره و تصریح کرد: اگر به اقتصاد دیجیتال توجه نکنیم اقتصاد ما از چرخه اقتصاد دنیا عقب می افتد چرا که حرکت اقتصاد جهانی به سمت دیجیتالی شدن حرکتی پرشتاب است.

وی با اشاره به اینکه استارت آپ ها یکی از زیرشاخه های مهم اقتصاد دیجیتال هستند، توجه به آنها را مورد تأکید قرار داد و گفت: توجه به استارت آپ ها، شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی باید به صورت جدی دنبال شود به گونه ای که بخش خصوصی به معنای واقعی میدان دار اقتصاد در کشور باشد. در ایام شیوع کرونا که با مشکلاتی برای تأمین لوازم حفاظت شخصی کادر درمان و اقلامی نظیر دستکش، ماسک و محصولات ضدعفونی مواجه بودیم، شرکت های دانش بنیان توانستند ظرف مدت دو سه ماه این محصولات را تولید کنند و امروز در جایگاهی قرار داریم که نه تنها نیازهای داخلی به کیت های تشخیص بیماری، نیازهای آزمایشگاهی و سایر اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا در داخل کشور تأمین می شود بلکه قادر هستیم برخی از این محصولات را صادر کنیم.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه شورای عالی آموزش فنی و حرفه ای کشور باید با نگاه به آینده، برنامه های آموزشی و مهارت ها را به متقاضیان آموزش دهد، خاطرنشان کرد: در دوره ای که سهم اقتصاد دیجیتال سال به سال افزایش پیدا می کند دستگاه هایی نظیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه تحلیل جامع و دقیق از اقتصاد ده سال آینده به شورای عالی آموزش فنی و حرفه ای می توانند به مهارت ها و آموزش ها متناسب با نیازهای آینده جهت دهی کند.

وی با اشاره به توسعه خدمات به روستاهای کشور گفت: اینکه دسترسی به امکانات اینترنتی و شبکه ملی اطلاعات در روستاهای برخی استان ها نظیر سیستان و بلوچستان ضعیف تر است، موضوع قابل قبولی نیست چرا که امکانات و خدمات باید به صورت یکسان و عادلانه در میان همه مردم کشور توزیع شود.

جهانگیری ادامه داد: در این دولت با دستور رییس جمهور گازرسانی به شهرهای استان سیستان و بلوچستان آغاز شد و این در حالی است که تا پیش از این دولت به دلیل فاصله شهرهای این استان از مراکز توزیع گاز، گازرسانی به این مناطق در دستور کار قرار نداشت.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این جلسه ضمن تبریک روز جهانی ارتباطات و گرامیداشت یاد شهید قندی وزیر فقید ارتباطات کشور، گزارشی از اقدامات صورت گرفته و برنامه های در دست اجرای این وزارتخانه ارائه کرد.

محمدجواد آذری جهرمی از افزایش نرخ بهره‌وری و رشد سهم ارزش افزوده فناوری اطلاعات از جی‌دی‌پی بیش از اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه طی سالهای اخیر خبر داد و گفت: بزرگ شدن اقتصاد این حوزه نه بخاطر افزایش قیمت و بهای خدمات بلکه ناشی از توسعه بازار و گسترش خدمات این بخش بوده است.

وی همچنین گزارشی از اثرات شیوع کرونا بر بخش ارتباطات کشور و روند تغییرات در شبکه پستی، شبکه ثابت و شبکه زیرساخت ارائه کرد و گفت: در ایام شیوع کرونا میزان استفاده از شبکه ارتباطات کشور به طور متوسط دو برابر شد و درآمد شرکت ها نیز به طور متوسط ۴۰ درصد افزایش داشته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در ابتدای شیوع کرونا با افزایش میزان استفاده از شبکه ارتباطات کشور، کیفیت شبکه با افت مواجه شد اما با اقدامات کلانی که صورت گرفت، کیفیت شبکه تقریبا به حالت عادی بازگشت.

جهرمی گزارشی نیز از تاثیر شیوع کرونا بر کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و تاثیر منفی کرونا بر ۷۲ درصد کسب و کارها ارائه کرد و سپس به تشریح پروژه های اولویت دار برای تکمیل و پیاده سازی دولت الکترونیک تا پایان سال ۹۹ پرداخت.

در این جلسه‌ همچنین دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران و نیز رییس انجمن صنفی رایانه ای کشور از طریق ویدئو کنفراس گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه و نظرات و پیشنهادات خود را برای بهبود خدمات مطرح کردند.

همچنین از طریق ارتباط ویدئوکنفرانسی با روستای سیدان استان خراسان جنوبی، معاون اول رئیس جمهور دستور آغاز دسترسی ۱۵۷۸ روستای کشور به شبکه ملی اطلاعات از طریق خدمات نسل سوم و چهارم توسط همراه اول را صادر کرد و استاندار خراسان جنوبی و مدیرعامل همراه اول در این ویدیو کنفرانس گزارشی در این خصوص ارائه کردند.

در این مراسم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مجموعه آثار فرهنگی پیام رسان این وزارتخانه، آلبوم تمبرهای سال ۹۲ تا کنون و آخرین تمبر تحت عنوان قهرمانان وطن را به پاس حمایت ها و خدمات دکتر جهانگیری از بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به وی اعطا کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: